NA: aparte Agat Zlatoust uit de oeral

6 resultaten krijg ik hier op de zoekfunctie van genoemd horloge. Bijna allemaal van @ThaPapper. Die bezit dan ook de ‘meest bekende’ Agat, dikke knots 0195L duiker met ook nog eens een gigantische kroonbeschermer. Bepaald geen koopje die dingen en alleen voor de echte liefhebber.

Agat is een fabriek in de Oeral, daar terecht gekomen (zoals zoveel industrie destijds), eind 1941 door de oprukkende Duitsers. Van één van de eerst horloges daar geproduceerd, is dit een re-issue. Deze heb ik vandaag dus binnengekregen. Zlatoust in de zuidelijke Oeral, niet ver van grote stad Tsjeljabinsk (waar die meteoriet een paar jaar terug terechtkwam) is de productieplaats. Agat produceert ook nog (als enigste in Rusland) mechanische stopwatches en verder nog wat elektronische shit zoals schakelaars/schroeven ed.

Hier een filmpje van het horloge-productieproces. Alles zo’n beetje handmade.

Mijn horloge met oorspronkelijke opdruk is dus een re-issue uit de eerste jaren van de fabriek in Zlatoust. Eigenlijk een zakhorloge met aangelaste lugs maar met een redelijk modern kaliber van Vostok, de handwinder 2409 A met 17 stenen, een tikgetal van 19.800, schokbescherming en een gangreserve van ongeveer 40 uur.



Het is dus een dikke knots, maar goed draagbaar (imo) door het ontbreken van vaste lugs.
49mm zk en een dikte van 17mm zijn de maten. Het glas is van het hier zo geliefde plexi :sweat_smile: en de kast van verchroomd messing. De kast aan de achterkant is gewoon dicht zonder enig opschrift.



Dit alles zit dus om mijn 17.5cm pols. Te groot? Vast wel in sommige ogen, maar in de bijna 8 jaar dat ik hier aanwezig ben, kan ik eigenlijk qua verzamelen geen richting bepalen. Of eigenlijk een klein beetje: ik wil een veelzijdige verzameling, in veel maten, beetje kleurrijk èn vooral een beetje apart! Ik slaag behoorlijk als ik mijn verzameling zo bekijk. :wink:


Het horloge is gekocht bij het hier welbekende Poljot24. Hoewel ik voor de simpele/goedkope levering had gekozen, heeft Julian het toch per expresse verstuurd, binnen 2 dagen binnen.
Tevens heb ik nog een racingbandje besteld voor mijn Montdor chrono. Aangezien ik een veel goedkoper bandje (€19) had besteld, dat bleek uitverkocht volgens de papieren bij de zending, heeft Julian toch een veel duurder bandje meegeleverd voor de genoemde prijs. Eea zal trouwens wel met mijn bestelgedrag in het verleden te maken hebben…:relieved:

Chapeau voor Julian en Poljot24. Niet de goedkoopste maar wel apart spul en goede aftersales :ok_hand:t4:

Bedankt voor het kijken!

46 likes

mooi hoor, ik ga meteen kijken.
Wil ik ook, een soort van zakhorloge met lugs, cool.

groetjes Lenno

1 like

Mooie! Is dit dan een soort heruitgave van de Kirovskie “type1”?

1 like

Klopt Martijn, het was de Kirovskie fabriek die verplaatst werd vanuit Moskou!

1 like

Duidelijk. Stukken draagbaarder van die van mij, uit 1944 en inderdaad uit “factory five” achter de Oeral.

4 likes

Mooi man! :ok_hand:t4:

1 like

Ziet er heel mooi uit !!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze niet alledaagse verworvenheid!!
Ziet er frappant uit!! Leuk hoor!!
Ik wens je er dan ook een formidabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi horloge met een interessant verhaal.:+1::tumbler_glass:

1 like

Leuk man, heerlijk horloge.

en bij Julian online kopen geeft toch de maximale beleving door al zijn moeite en service .
Super online partij

1 like

Prachtig klokje! Van harte gefeliciteerd! :ok_hand::slightly_smiling_face: En Julian Kampmann is inderdaad een topadres. Al heel vaak zaken mee gedaan; altijd goed. :+1:

1 like

Heel apart
mooi

1 like

Gaaf :+1:

1 like

En nog steeds present. :yum:

@M_Singer, van harte gefeliciteerd met de Agat!:ok_hand:
Een mooi horloge uit een fabriek met een geweldige historie! :slightly_smiling_face::+1:

4 likes

Beste klatser ook. :sweat_smile:

Wsl zijn we de enigste 2 Agat bezitters van het hele forum :rofl:

1 like

Gave aanwinst! Gevarieerde collectie krijg je zo. Hou ik ook erg van.

1 like

Jeetje… wel fijn dat ze niet vergeten zijn nog een uurwerk aan die knots te hangen!

2 likes

Leuke aanwinst als je zoals je zegt, een gevarieerde collectie nastreeft.
Het is eens iets helemaal anders, een mooie Zlatoust :+1:
Geniet van je NA!

Ik was al bang dat het zo eentje met een tralie hek ervoor was :wink:

1 like

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee! :smiley:

1 like

Een verre voorganger uit 1949, Zlatoust spoorweg horloge uit 1949
De inscriptie op de achterzijde is van de Oekraïnse spoorwegmaatschappij

3 likes