Sinds een week of wat heb ik de Archimede Klassik 36 in huis. Eerder had ik deze in 39 mm maar die vond ik te groot voor dit soort horloge.
De Archimede Klassik doet zijn naar eer aan: een klassiek ogend dressy horloge met ranke kast en geringe afmetingen. 36 mm diameter, 18 mm lugs, 43 mm lug to lug en 9,3 mm dik/dun.
Het is een onopvallend horloge zonder poespas, geen datum (dikke plus) met een rustige zwarte wijzerplaat en mooie lange wijzers. Ook geen lappen tekst erop om de superlativiteit van het geheel aan te prijzen. Het Duitse Automatik vind ik weer leuk passen bij dit merk uit het Schwarzwald.
De fabrikant van Archimede, Ickler, maakt de kasten zelf, ook voor andere horlogemerken, en dat ziet er prima uit, mooi dun, lugs naar beneden en de gepolijste bezel staat mooi bij de meer brushed(?) kast en lugs. De gesigneerde ongeschroefde kroon (ook al een plus) doet ook goed zijn werk.
Het saffier is mooi ontspiegeld en ook de doorzichtige case back is een extra om het uurwerk te kunnen zien.
Het uurwerk is in tegenstelling tot de andere 36 mm modellen geen ETA maar een Citizen, welke is mij onbekend.
De bijgeleverde band is een taaie rakker, dus die zit netjes in het bescheiden kartonnen horlogeboxje (prima, al die “exclusieve” dingen staan gebroederlijk ook in die zelfde kast op zolder). De gesp is netjes ook voorzien van het merk.
De kunst van het weglaten. Of bedrieglijke eenvoud. Geef het een naam, ik houd er wel van. Gefeliciteerd met deze goed gekozen formaat en uitvoering! Veel plezier ermee!
een zeer mooi horloge,
ook ik ben een grote fan geworden van zulke horloges, maar ik heb ook nog wel drukkere exemplaren van in het begin van de collectie, die hebben ook wel hun charmes
maar ben op het moment wel een liefhebber van dressy horloges.
die van jou hoort daar ook mooi bij,
draag hem met plezier
Erg mooi horloge. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
“Brushed?” Geef je aan. Ik denk blasted i.p.v. brushed.
Brushed dan zou je volgens mij heel fijne lijntjes moeten zien in de matte afwerking.
Blasted zou volgens mij volledig mat zijn.
Buiten het feit welke van de twee het is vind ik het een fantastisch mooi horloge in zijn eenvoud. En toch straalt het klasse uit.