NA Audemars Piguet Code11.59 Starwheel

NA! Audemars Piguet Code 11.59 Starwheel

Nadat ik afgelopen week een paar foto’s had gepost van mn laatste aanwinst in AP only, kwamen er een paar reacties waarin mensen zeiden dat dit horloge wel een NA-topic waard was. So here goes:

Allereerst een video die laat zien hoe je de tijd afleest:

Zoals sommigen hier wel weten, ben ik de laatste jaren steeds meer geïnteresseerd geraakt in AP. Nog steeds vind ik heel veel merken gaaf maar na verschillende hele mooie horloges van de “betere merken” geprobeerd te hebben, ben ik toch het meest gecharmeerd van AP. Een van de redenen daarvan is dat ik AP, als een van de gevestigde “haute horlogerie” merken, het meest innovatief vind. Dat laatste is het bruggetje naar mijn NA.

Want ondanks dat de “wandering hours”-complicatie teruggaat naar de 17e eeuw en Audemars Piguet in het begin van de jaren 90 al (wel voor het eerst) deze complicatie in een polshorloge wist te krijgen, is de moderne, huidige versie wel echt vernieuwend. Om die verschillen te laten zien, hier een foto van de eerste versie uit de negentiger jaren:

In vergelijking een foto met zowel de oude als de huidige:

Waar de eerste versie bestond uit (wit- of geel-)goud, bestaat de huidige versie uit een witgoud en zwart keramische kast.

Dat zwarte keramiek is heel gaaf. Het laat het design van de kast van de Code heel goed zien. Het keramische deel van de kast is 8-hoekig (designknipoog naar de Royal Oak) de ene keer is het diepzwart, als het licht er anders opvalt, is het licht of donkergrijs. Zoals het hele horloge, is dit lastig goed op de foto te krijgen.

Op deze foto’s zie je ook meteen de overige designgelementen. De lugs bijvoorbeeld. Echt zo mooi. Zelf de binnenkant van de lugs hebben bevels, die met de hand gepolijst zijn. Wat moeilijker te zien is, is dat de onderkant van de lugs los zijn van de kast. Minimaal weliswaar, maar los. Dit is natuurlijk de enige manier om deze kastconstructie mogelijk te maken.

Wat ook op foto’s niet altijd goed te zien is, is het gecurvede saffierglas. Het geeft diepte aan de plaat, maar vergroot ook de details van de aventurine wijzerplaat.

Die aventurine plaat… die moet je in real life zien om echt goed te kunnen waarderen. Het hele horloge is apart en “something else, maar die plaat! Vorig jaar heb ik een Code QP gepast, toen was ik er al weg van:

De band en gesp:
Standaard komt de Starwheel met een rubbercoated band met kalfslederen binnenkant en witgouden gesp

Voor de puristen onder ons en als je al tot hier hebt gelezen, ben je dat waarschijnlijk, het uurwerk is In House. Het betreft de caliber 4310, wat de 4309 als basis heeft. De 4309 wordt in verschillende 3 handers gebruikt (gebruikt als basis de 4302). Het caliber in de Starwheel gebruikt de 4309 met daarbovenop een module voor de starwheelcomplicatie. Het is gedeeltijk handgefinished. Op deze foto zie je trouwens beter dat de onderkant van de lugs niet aan de kast vastzitten.

Al met al een bijzonder horloge! Er is zoveel te zien. Dat geldt eigenlijk voor iedere Code van AP. Het saffier, de kast. Ik denk dat de Code supergoed tot z’n recht komt als er een complicatie inzit.

Deze Code Starwheel is in elk geval een conversation piece! Bedankt voor het lezen!

282 likes

Poah, wat ongelooflijk vet. Van harte man. :ok_hand:

1 like

Eén nadeel: de hobby is nu uitgespeeld :wink:
Van harte man, schitterend.

6 likes

Wat een dikke beuker kerel! Interessant hoe je de tijd moet aflezen! :champagne:

1 like

Wauw, heel gaaf!

1 like

Heel bijzonder horloge! Mooi ook, dat kastontwerp. En dat uurwerk ziet er ook erg fraai uit! Gefeliciteerd!

1 like

WoW, bizar mooi :star_struck:
Nice, very, very, very f***ing nice :ok_hand:
Gefeliciteerd!

1 like

Was een klasbak! Prachtig. Van harte gefeliciteerd!

1 like

Wow fantastisch en wat een ongelofelijk bijzondere tijdscomplicatie. Prachtig vakwerk. Geniet er van!

1 like

Knap stukje kunst! Enjoy :slight_smile:

1 like

Wat is deze gaaf :star_struck::star_struck::star_struck::star_struck: geniet ervan

1 like

Hele bijzondere Endgame!

Geniet van het dragen en je vrije tijd, die je nu over zult hebben.

1 like

:fire:

1 like

Pfff, da’s weer eens wat anders. Tof … :star_struck:
Echt een hele gave aanwinst, wens je veel draagplezier!

1 like

Wat een prachtig horloge….:heart_eyes:
Geniet ervan!

1 like

Erg gaaf horloge! Wat een kunstwerk.:star_struck:

1 like

Wowzers, wat een ding!

Super cool!

Veel plezier er mee / van!

1 like

Mwha…ik weet het niet hoor…:man_facepalming:t3:

3 likes

Fan-tas-tisch :star_struck: Draag hem in goede gezondheid!

1 like

Gefeliciteerd!!
Deze is wel een NA topic waard.
Bijzonder stuk!

1 like