NA: Aurora Borealis?! Can I see it?

Yes.

Ik hang hier nu zo’n drie jaar rond, hoog tijd voor een officieel eerste NA topic. Wel wat tekst, plaatjes doorheen en op het einde.

Mensen die wel eens in het Straum only topic komen, weten waarschijnlijk dat ik wel wat heb met dat merk. Eén en ander heeft te maken met het feit dat ik op de jonge en beïnvloedbare leeftijd van 18 één jaar in het hoge noorden van Noorwegen heb doorgebracht. Op het eiland Senja om precies te zijn, een flink stuk boven de poolcirkel. Winters van -22 graden celsius, muren van 2 meter sneeuw naast elke weg en een nacht die duurt van november tot februari.

Een ervaring van zulke proporties laat sporen na, en toen ik mijn eerste voorzichtige stappen zette in de horlogehobby was ik dan ook bijzonder gecharmeerd door de Noorse microbrand Straum en hun missie. ‘De Noorse natuur’ naar een horloge overzetten, ze slagen er wat mij betreft keer op keer wonderwel in. De eerste keer leverde dat voor mij de witte Straum Opphav Damascus op.

De volgende stap van Straum was een expeditie naar de rots in het midden van nergens, Jan Mayen genaamd. Als ode aan dat vulkanische stuk Noors niks maakten ze met Fratello als partner de Jan Mayen, waarvan ik (met enige vertraging en via de tweedehandsmarkt) het opvallende rode exemplaar wist te bekomen.

Voor mij leek het Straum verhaal zo wel een beetje rond. Ik pakte beide horloges mee op vakantie naar Bergen, om er flink mee te gaan wandelen daar in het hart van het fjordengebied. Klaar en rust.

Maar de grootste trigger voor mijn Noorse herinneringen moest nog komen. Tijdens de Poolnacht (november-februari dus) heb je behalve grotere kans op depressies en drankproblemen namelijk ook véél kans om één van de meest magische fenomenen ter wereld te zien. Ik heb het natuurlijk over het noorderlicht. Jammer genoeg heb ik daar geen eigen foto’s van. Ik was 18, en een telefoon stond aan een draad in de woonkamer.
Het is onmogelijk om via woorden exact weer te geven hoe magisch het is om je in een fikse hoop sneeuw neer te zetten in je skipak, in het holst van de schijnbaar altijddurende nacht, en boven je hoofd, over de hele hemel, een onaards lichtspektakel te zien te krijgen.
Het danst. Het flikkert. Het gaat van groen naar rood naar blauw, naar kleuren die je amper kan benoemen.
Het hele spektakel speelt zich af in de grootste stilte, wat bijdraagt aan het buitenaardse gevoel van het geheel. Dat stoort me ook altijd zo aan filmpjes over het noorderlicht, daar staat steevast één of andere irritante piano of wat dan ook onder, die het hele bevreemdende van de ervaring kapot maakt.

Dus ja, toen Straum een horloge specifiek over de Aurora Borealis maakte, hadden ik en mijn portefeuille geen kans. In april besteld, vandaag, met één maand vertraging, toegekomen.

Aurora Borealis?!

At this time of year?

In this part of the country?

Localized entirely in your watch?

TLDR: Ik hou van Noorse natuurfenomenen. Nu ook in mijn horlogekeuze.

51 likes

Leuk verhaal achter je horloges. Prachtige set zo!

1 like

Mooie kleuren!

1 like

Pracht verhaal en perfect bijpassend horloge! Gefeliciteerd dat het gelukt is hem te bemachtigen!

1 like

Mooie aanwinst

1 like

Wat een mooi verhaal. Ben ook fan van Scandinavië. Heb in februari voor het eerste het noorderlicht gezicht in Fins Lapland. Qua kleuren vind ik het horloge echt heel goed geslaagd. Gefeliciteerd en op dat je hem nog maar op vele avonturen mag dragen :ok_hand:t2:

2 likes

Dankjewel iedereen voor de fijne woorden en wensen. Ik speelde nog met het idee om een filmpje te embedden met wat Noorderlicht, maar ten eerste weet ik na 3 of 4(?) jaar eigenlijk nog altijd niet hoe dat moet, en ten tweede zijn er dus altijd irritante mensen of piano’s te horen. Bovendien slaagt YouTube er ook niet echt in om de schaal van het fenomeen echt over te brengen.

1 like

Groots en meeslepend verteld! Welkom!

1 like

Met jouw verhaal erbij kloppen die horloges volledig. Zonder die context zou ik ze meteen weggeklikt hebben, want niet mijn smaak. Nu blijf ik langer kijken en zie ik waar jij voor gevallen bent. Geniet ervan, ze zijn alledrie prachtig!

1 like

Het verhaal erbij maakt de horloges interessant en de kleuren zijn echt wel wauw. Heel veel draagplezier gewenst. :+1:

1 like

Leuk trio!
Geniet ervan!

1 like

Mooie horloges!

Gisternacht nog: maar wel op 10 kilometer hoogte

5 likes

Mooi :ok_hand: :partying_face:

Heb jij nog geen spijt? Of herinner ik me dat verkeerd dat je toch ook aan het twijfelen was? :wink:

band zal ook wel lekker zitten vermoed ik… :+1:t2:

1 like

Schakel of vier eruit voor mijn frèle polsjes en dan zit hij inderdaad heerlijk.

1 like

Mooie trio! Lekker groen is echt top!

1 like

heb je mazzel, ik moet altijd een extra link erbij kopen voor de meeste nieuwe horloges, en als het een 2e handse is wel meer :sweat_smile:

1 like

Top, zowel de hotloges als het Hoge Noorden, Senja is prachtig (in de zomer), voor mij was de weg naar Hamningberg het meest spectaculaire van mijn laatste zomerreisnaar daar. Ook de dpeciale sfeer rond Grense Jacobslev was heel memorabel. Maar eigenlijk is heel Noorwegen prachtig.
Maar proficiat om daar zolang te leven, respect! Geniet van je horloges en je herinneringen

1 like

dan maar een foto voor het idee ? Mooie collectie ook !

1 like