Yes.
Ik hang hier nu zo’n drie jaar rond, hoog tijd voor een officieel eerste NA topic. Wel wat tekst, plaatjes doorheen en op het einde.
Mensen die wel eens in het Straum only topic komen, weten waarschijnlijk dat ik wel wat heb met dat merk. Eén en ander heeft te maken met het feit dat ik op de jonge en beïnvloedbare leeftijd van 18 één jaar in het hoge noorden van Noorwegen heb doorgebracht. Op het eiland Senja om precies te zijn, een flink stuk boven de poolcirkel. Winters van -22 graden celsius, muren van 2 meter sneeuw naast elke weg en een nacht die duurt van november tot februari.
Een ervaring van zulke proporties laat sporen na, en toen ik mijn eerste voorzichtige stappen zette in de horlogehobby was ik dan ook bijzonder gecharmeerd door de Noorse microbrand Straum en hun missie. ‘De Noorse natuur’ naar een horloge overzetten, ze slagen er wat mij betreft keer op keer wonderwel in. De eerste keer leverde dat voor mij de witte Straum Opphav Damascus op.
De volgende stap van Straum was een expeditie naar de rots in het midden van nergens, Jan Mayen genaamd. Als ode aan dat vulkanische stuk Noors niks maakten ze met Fratello als partner de Jan Mayen, waarvan ik (met enige vertraging en via de tweedehandsmarkt) het opvallende rode exemplaar wist te bekomen.
Voor mij leek het Straum verhaal zo wel een beetje rond. Ik pakte beide horloges mee op vakantie naar Bergen, om er flink mee te gaan wandelen daar in het hart van het fjordengebied. Klaar en rust.
Maar de grootste trigger voor mijn Noorse herinneringen moest nog komen. Tijdens de Poolnacht (november-februari dus) heb je behalve grotere kans op depressies en drankproblemen namelijk ook véél kans om één van de meest magische fenomenen ter wereld te zien. Ik heb het natuurlijk over het noorderlicht. Jammer genoeg heb ik daar geen eigen foto’s van. Ik was 18, en een telefoon stond aan een draad in de woonkamer.
Het is onmogelijk om via woorden exact weer te geven hoe magisch het is om je in een fikse hoop sneeuw neer te zetten in je skipak, in het holst van de schijnbaar altijddurende nacht, en boven je hoofd, over de hele hemel, een onaards lichtspektakel te zien te krijgen.
Het danst. Het flikkert. Het gaat van groen naar rood naar blauw, naar kleuren die je amper kan benoemen.
Het hele spektakel speelt zich af in de grootste stilte, wat bijdraagt aan het buitenaardse gevoel van het geheel. Dat stoort me ook altijd zo aan filmpjes over het noorderlicht, daar staat steevast één of andere irritante piano of wat dan ook onder, die het hele bevreemdende van de ervaring kapot maakt.
Dus ja, toen Straum een horloge specifiek over de Aurora Borealis maakte, hadden ik en mijn portefeuille geen kans. In april besteld, vandaag, met één maand vertraging, toegekomen.
Aurora Borealis?!
At this time of year?
In this part of the country?
Localized entirely in your watch?
TLDR: Ik hou van Noorse natuurfenomenen. Nu ook in mijn horlogekeuze.