Tijdens een jaar lurken op dit forum is de Omega Speedmaster in mijn hoofd gekropen. Afgelopen oktober heb ik deze grail weten te bemachtigen. Wat een prachtig stukje verfijnde techniek. Een icoon!
Natuurlijk is dit niet het enige horloge wat ik mooi vind. Vele merken en modellen heb ik voorbij zien komen.
Wat zou ik nou willen ter aanvulling van mijn Speedmaster en Pequignet chronograven?
Duikers hou ik niet zo van.
Ik merk dat ik ook nog niet toe ben aan een dress watch. Is voor mij nog te gezapig. Mocht ik daar toch ooit naar gaan kijken dan is een Grand Seiko misschien wel wat.
De merken die op de voorgrond treden bij niet gezapige horloges zijn Rolex, Omega en Breitling. Rolex staat in dit rijtje op 1, omdat hier op het forum dat toch wel de “must have” is.
Het gekke is dat het mij heel weinig doet. Ondanks het kroontje, het woord Rolex en de rijke geschiedenis. Over het algemeen vind ik het kleine horloges, met een neutrale look. Bij de dates kan ik niet wennen aan de cyclops. Niemand moet zich beledigd voelen, maar het doet het gewoon niet voor mij. En om er één te kopen, omdat het een Rolex is, gaat tegen al mijn principes in.
En dan Breitling. Voordat ik definitief voor de Speedmaster koos was mijn oog ook gevallen op de Navitimer. DĂ© chronograaf van Breitling. Net als de Omega Speedmaster heeft ie een volledig eigen onmiskenbare look. Waarom dan toen niet voor deze kiezen? Vooral vanwege de drukke en komvormige dial.
Toch blijft een Breitling kriebelen. De eigenzinnige bezel van de Chronomat, Colt en Avenger kan mij bekoren. Echter blijft een Breitling vaak wat kitsch op me overkomen. Zeker de combinatie van goud met dikke versierde knoppen is me te veel.
Voor mijn werk zit ik af en toe in het buitenland. Misschien kan ik dit gegeven toepassen op een horloge.
In het “Breitling Only” topic zag ik de “Avenger gmt” voorbij komen, de Ref. A32390. Dat komt aardig in de buurt van wat ik mooi vind. Die rode gmt wijzer, die rode punt op de seconde wijzer en dat in combinatie met de rode tekst “automatic”. Heel mooi. Alleen die witte tekst “Chronometre officiel certifie” vind ik er te veel in gepropt staan.
Na wat zoeken vond ik de Breitling Avenger automatic GMT 43 Ref. A32397. Het enige wat ik er op aan te merken heb is dat het rode woord “automatic” er niet meer opstaat. De dial is op deze manier wel rustiger. Wat overigens ook een reden was om niet voor de arabic dial te kiezen. Het gebrek aan cijfers op de 3, 6, 9 en 12 positie maken de plaat toch weer onrustig. Ookal vind ik die versie nog steeds geslaagd.
Toen moest ik nog kiezen voor de band. Staal heeft mijn voorkeur op de Speedmaster. Maar staal is niet persé mijn kleur. Donkere banden staan mij over het algemeen beter, het contrast is mooier.
Daarom gekozen voor de zwart stof/leren Breitling band.
De band heeft wat tijd nodig om te vormen, maar draagt al prettig.
Het horloge is een erg fijne aanvulling. De typische Breitling bezel, de bijpassende band, de rode accenten en de opgelegde Breitling vleugels maken het tot een zeer geslaagd geheel.
Bedankt voor het lezen van mijn overwegingen.
En nu een paar foto’s!