Lang geleden dat ik nog eens een review schreef over een nieuwe aanwinst. Maar deze verdient het wel. Ik heb er lang op moeten wachten want in april vorig jaar voorbestelling geplaatst.
Vandaag was het dan zover, kort na de middag werd het horloge vanuit La Chaux-de-Fonds via Fedex geleverd aan de deur.
Het geheel kwam in de vertrouwde groene Ball-doos vergezeld van twee tags, een garantiekaart, een chronometer- en een limited edition certificaat.
De niet echt vlot smoelende naam betekent dat dit een horloge van Ball uit de Engineer Master II-lijn is, de modelnaam is een eerbetoon aan de Trans-Antarctische expiditie van Ernest Shackleton die van 1914 tot 1917 liep. De Endurance was het schip waarmee Ernest naar Antarctica reisde en waar het op 15 oktober 1915 aan de druk van het ijs bezweek en op 21 november zonk.
Het schip werd oorspronkelijk gebouwd in opdracht van Adrien de Gerlache en Lars Christensen als vaartuig om toeristische tochten naar de Noordelijke IJszee te maken, alwaar ijsberen konden worden bejaagd, maar de opdrachtgevers kregen financiële problemen en de Gerlache trok zich terug. Christensen verkocht het schip vervolgens voor 11.600 pond aan Shackleton die het Endurance (“Volharding”) noemde naar het familiemotto Fortitudine vincimus, “Door volharding overwinnen wij”.
Het achterdeksel is mooi gedecoreerd met een afbeelding van de Endurance.
Dit horloge is ook nog met een zilverkleurige, donkerblauwe en zwarte wijzerplaat verkrijgbaar maar deze keer het kekke ijsblauw, zoals Ball het noemt gekozen.
De sunburst wijzerplaat is een juweeltje, de opliggende indices zijn mooi in verhouding naar mijn beleving, enkel de 6-9-12 springen er wat uit.
De band verstellen was een fluitje van een cent met de platte schroeven in het bandje en de juiste schroevendraaier. Nog wat blauwe Loctite aan de schroefjes gedaan zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Het gaat om een geborstelde oyster met PCL’s. Met vlindersluiting, zonder snelverstelling maar met de halve schakels een comfortabele fit gevonden.
De kast en lunette zijn volledig hoogglans gepolijst. 40mm, een L2L van 46.6mm met sterk aflopende lugs zorgen voor een comfortabele fit op de pols ondanks de hoogte van 13.6mm.
Binnenin tikt de Ball RR1103 Chronometer, wat in feite een ETA 2824 of een Sellita SW200 is.
Dit werkpaard zou voor weinig problemen mogen zorgen en is in principe door elke horlogemaker te servicen. En er is ook nog twee jaar garantie.
Over en uit, ik ga wat genieten van de NA.