NA: BALTIC Aquascaphe
Ik heb altijd al met een schuin oog naar het Franse BALTIC gekeken en het is nooit helemaal van mijn lijstje verdwenen. Mede vanwege de indrukwekkende video’s die een bepaalde sfeer creëren.
Onlangs verscheen er een Aquascaphe in het blauwe hoekje waar ik helaas te laat bij was (het ging ook wel heel snel). Er resteerde mij niks anders dan @Rubennnv te complimenteren met zijn nieuwe aanwinst waar hij trots enkele foto’s van deelde. Toch kreeg hij niet de klik waardoor ik al snel de kans kreeg het horloge van hem over te nemen. Waarvoor nogmaals dank!

BALTIC
Het merk Baltic is in 2017 opgericht door de Fransman Etienne Malec die zijn inspiratie haalt uit horloges uit de jaren 50 en 60, met een voorliefde voor de Omega Speedmaster.
Na een succesvolle Kickstarter campagne was de Aquascaphe het tweede en meest succesvolle project van Baltic. De kasten en uurwerken komen uit Hong Kong en de horloges worden daarna verder geassembleerd in Frankrijk. Omdat dus niet alles in Frankrijk plaatsvindt wil Etienne er ook geen ‘Made in France’ op de dial zetten, maar een bescheiden ‘Asembled in France’ op de case-back.
Eerste indruk
Toen ik de doos opendeed was mijn eerste indruk letterlijk ‘Wow’. Ik had natuurlijk al een oogje op dit horloge, maar het voelde zoveel fijner en klein (op een goede manier aan) dan ik had verwacht van foto’s. De bolling van het saffier en de gele lume dots geven het horloge enorm veel karakter.
Daarmee gelijk is de lume ook zeer vintage, dus verwacht daar maar niks van.
In plaats van het gebruikelijke aluminium of keramiek is de bezel-inlay in dit horloge van saffier, wat een beetje de uitstraling van bakeliet nabootst.
De afwerking van het horloge is echt enorm goed en iedere cent van de 700 euro waard. De kast voelt erg degelijk, de brushing is duidelijk zichtbaar op de lugs en de tanden van de gekartelde bezel zijn messcherp.
Afmetingen
De Baltic meet 39mm in diameter en heeft een lug-to-lug van 47mm. Zeer bescheiden afmetingen dus. Het horloge draagt dan ook enorm prettig op de pols met een dikte van 12mm. De plaat heeft een hele fijne grainy structuur wat enorm goed past bij de vintage uitstraling van het horloge. De plaat heeft op de 3, 6 en 9 uurs-positie een dubbele laag, de zogenaamde ‘sandwich’ dial. In de volle zon knalt deze plaat echt.
Zoals gezegd heeft mijn horloge de grainy dial, maar voor de liefhebbers van wat meer schittering is het horloge er ook met een blauwe dial die een diepe blauwe gloed geeft. Ik weet niet zeker of het sunburst is.
Uurwerk
Het uurwerk is een luidruchtige maar niet stuk te krijgen Miyota 9039, dus zonder datumwiel waardoor er niet hoeft te worden gesmokkeld met een ghost-dial. De afwijking is +15 s/d, wat mij betreft wel acceptabel voor een niet COSC. Het horloge heeft een water resistance van 200m waardoor het een volwaardige duiker is en je er lekker mee de zee in kan gaan.
Het horloge kan ook worden geleverd met een BOR (beads of rice) band, maar ik persoonlijk vind deze Tropic style beter staan. Het plan is om dit horloge ook mee te nemen op vakantie waarbij ik het ongetwijfeld ook op flink wat nato’s ga slingeren, wat ik ook altijd al zo tof vond op de SKX013, mijn vorige vakantiehorloge.
Dit horloge laat zich niet heel erg makkelijker fotograferen met een loupe, vanwege de sterke distortion van het domed saffier. Maar ik wil jullie de foto’s niet onthouden.
Ik weet dat micro-brands hier op het forum niet zoveel stof doen opwaaien als een nieuwe Omega of Rolex, maar toch vind ik dat we horloges als deze niet moeten onderschatten. Ik blijf het merk dan ook zeker volgen.