NA: Beige en toch niet saai, de instap Grand Seiko

Driewerf prachtig! Draag hem lang en met veel plezier!

Et la musique est merveilleuse!!

Zelf de 063 gehad, nog wel eens spijt van.

3 likes

Dit is ook één van de weinige modellenreeksen waarvan ik de dubbel-logo versie niet vind misstaan. Ook omdat het allemaal zo rustig is. :slight_smile:

1 like

Eens, het zijn coole verschijningen.

Krijg nu alleen het liedje niet meer uit mijn hoofd :sweat_smile:

1 like

:flushed::frowning:

Minder kut irl vind ik.

Als ik zelfs klaar was voor een Credor dan ben jij dat zeker. :grinning:
Maar goed, eens dat ze ook wat minder fraaie modelletjes hebben uitgebracht. :nauseated_face:

1 like

Die power reserve indicator :cold_face:

Die andere twee gaan, waarvan ik de small seconds een beetje teveel vacheron vind.

Die met romans, hoewel ik daar normaal een hekel aan heb, t mooist denk ik.

1 like

Heren, heren… We hebben het geloof ik over smaak. En one man’s kut is another man’s treasure, zeg maar. :slight_smile:

Zo vind ik de Credor die @Gatsc aandraagt niet lelijk, maar ik zou 'm met die plaat ook nooit zo kopen. We kunnen het er inderdaad over eens zijn dat Credor vaak horloges uit heeft gebracht die, om het netjes te houden, niet voor iedereen zijn. :slight_smile:

1 like

FTFY

Mooi ding hoor.

1 like

10bar mooie maatvoering en uitstekende kwaliteit + afwerking .
Dat snap ik nog wel.

Maar visueel is het net een standaard ouwe mannen horloge uit 1960 of 70 of 80 of 90.
Een Nomos neomatik is dunner en frisser.
En voor de techniek lijkt me een chronomaster superieur.

Prachtig horloge hoor en wil het zeker niet afkraken.
Flamboyant is anders om het zo maar te zeggen.

Gefeliciteerd!
Champagne(kleur) altijd een goed idee :champagne:

Ik vond hem bij deze oude GS ook al zo mooi

Misschien is dit weer leuke inspiratie voor in Japan next year.

3 likes

Leuke reactie voor in een NA topic, man. Eerst het horloge affakkelen en dan roepen dat je het niet wilt affakkelen. Pffff.

clapping-leonardo-dicaprio

Maar om even inhoudelijk te reageren:

Sorry, maar die zien er anders uit. Niks tegen ouwe mannen horloges, overigens, want die zijn vaak stijlvoller dan alle vokking oversized toolwatches waar veel middelbare lieden mee rond hobbelen, vaak ook nog met een leren riempje er naast.

Dit horloge valt visueel gewoon in de categorie sporthorloges. De kast zit in dezelfde hoek als bijvoorbeeld een OP, en ik zou zelfs zeggen dat de huidige Breitling Top Time eerder naar de jaren zestig neigt, ook al vind ik dat ook een geweldig sporthorloge met vintage vibes.

Tja, ik merk een paar dingen, als eigenaar en gewezen eigenaar van inmiddels zes verschillende Grand Seiko 9F quartz horloges en twee stuks The Citizen of Citizen Chronomaster horloges:

• De banden van Grand Seiko zijn comfortabel zoals bijna niks anders wat ik ooit om heb gehad.
  • Dials, wijzers en indices van Grand Seiko sprankelen meer. Ook de ogenschijnlijk saaie.
  • Een 9F blijft, net als een A660 of 060, op z’n sloffen binnen de paar seconden per jaar. Citizen belooft 5 seconden, maar dat geldt alleen als je 'm heel, heel vaak draagt, en Seiko belooft 10 seconden, maar blijft daar in de regel ver onder terwijl het geen reet uitmaakt of je het horloge om hebt of niet.
  • Ik vind de no-backlash high-torque gang van een Grand Seiko zo veel mooier dat ik graag op de koop toe neem dat het geen perpetual calendar heeft.

Voor mij, en dat is dus persoonlijk, is Grand Seiko quartz gewoon mooier. Mooier van kast, mooier van afwerking, en met een statiger gang. Daarom beklijven The Citizens niet bij me, maar heb ik inmiddels wel drie blijvertjes uit Shiojiri, Nagano Prefecture. Shinshu for the win, zeg maar.

Laat ik nu ook zo’n ding hebben. Even een plaatje naast mekaar:

Believe you me, de Nomos oogt niet frisser. Zeker niet wanneer je 'm al zeven jaar hebt. Ja, het is een Bauhaus horloge, ja, ik vind het mooi, maar een GS quartz kan beter tegen wabi-sabi, en draagt sportiever. De Nomos Ahoi is echt een ouwe-mannen-sporthorloge. Niks mis mee, ik ben al sinds m’n vierde een ouwe man, maar “fris” zou ik, zeker in deze kleurstelling, niet willen roepen. Dan is de Silk Sunray een stuk fruitiger.

Daar heb je wel groot gelijk in. Maar weet je, flamboyante horloges hebben bij mij geen staying power. Die zijn ontwerptechnisch net altijd kut, ze passen net nooit bij kleding, en ik voel me altijd een soort gimmicky lulletje rozewater wanneer ik er mee rond loop. Het horologische equivalent van een middelbare man met een stel kermis-kleur Yeezy’s, zeg maar.

We hopen het, bij leven en welzijn. Mijn vrouw is het er mee eens.

7 likes

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en deze is zeker niet saai! Naar mijn mening klopt alles bij dit horloge. :ok_hand:t3:

1 like

Jij hebt dit horloge niet ontworpen.
Niet ontwikkeld.
Niet in elkaar gezet.
Het enige wat je gedaan hebt is een keuze maken om je geld in te wisselen voor een horloge.

En is dat een goede keuze geweest . Ja .
Althans . Het zou zomaar mijn keuze kunnen zijn.
Puur om het feit dat dit horloge een hele hoge intrinsieke waarde vertegenwoordigt.
Puur om het feit dat Grand Seiko geen overproductie dumpt in de Emiraten of Miami of New York.
Puur om het feit dat influencers lekker op de vlakte blijven over Grand Seiko.
Puur om het feit dat ze niet/weinig investeren in brood en spelen (acteurs en sportlui).

Kortom . Je hebt een prachtig klassiek horloge die onder aan de streep een significant hogere waarde vertegenwoordigt dan wat de Zwitserse markt te bieden heeft.

Maar nogmaals. Het idee van “affakkelen” is volledig onterecht.
Ten eerste . Het is een product.
Ten tweede (want ik heb het vermoeden dat je het persoonlijk opvat) . Jij bent niet verantwoordelijk voor dit product.
Je hebt het alleen hoeven aanschaffen.
En van alle processen (tussen ijzererts en jouw aanschaf) was dat de aller makkelijkste.

Zo . Nou heb jij ook eens wat te lezen.

Gefeliciteerd met deze prachtige Grand Seiko
Minder is meer👌
Veel draagplezier gewenst.

1 like

Erg mooi Chris, deze NA had ik gemist, maar gelukkig was Jurk er.

De kleur champagne van de van jouw GS vind ik de mooiste kleur voor een wijzerplaat.
Gelukkig heb ik een oud horloge van 36 mm waarvan de kleur van de wijzerplaat hier een beetje op lijkt. Nu ik dit horloge van jou zie, denk ik er bijna over om ook voor zo’n mooi Japans horloge te gaan sparen (mijn mooiste materiële bezitting komt ook uit Japan).

Veel plezier met jouw prachtige Grand Seiko!

1 like

Kerel, het is een NA topic. Dat is geen kwestie van

vermoeden dat je het persoonlijk opvat

Maar een kwestie van fatsoensnormen hanteren.

Iemand deelt in een NA topic zijn blije ei. De dopamine rush en de wittebroodsweken zijn in volle gang.
Het is dan leuk als je dit plezier met iemand deelt.

Er zijn andere topics voor ongevraagde discussies, ongevraagd kritiek en om iemand verkapt een irrationele decadente materialist noemen…
Als je het horloge niets vind, doe je nep blij of je scrolt lekker door. Uitzondering is als iemand in een NA de mening van HF vraagt.

Zo, dat gezegd hebbende (ik had je NA gemist), wat een geweldig horloge @Fate_Amenable_To_Change

Ik heb een vintage GS quartz met champagne plaat. Het is amper te fotograferen, maar saai is het absoluut niet.
Het is een heel andere kleur dan de champagne plaat van Rolex bijvoorbeeld.

Heerlijk omschreven…

10 likes