NA: Bell&Ross Vintage Original black

Al jarenlang vallen mijn ogen al vaak op de designs van Bell & Ross, een relatief jong Frans merk. Niet om de vierkante horloges waar ze om bekend staan, maar om de ronde kasten (ja, ik ben niet zo spannend wat dat betreft :zipper_mouth_face: ) met een simpele lay-out en de traditionele 12-3-6-9 in een mooi font.

Ik heb pas sinds recent serieuze interesse in het merk. Enerzijds omdat dit nu financieel voor mij meer haalbaar is, maar anderzijds omdat de ontwerpen naar mijn mening steeds mooier worden, en er de laatste tijd op het forum enkele eigenaren veel foto’s van de V2-93 GMT posten. Ik heb @Bauhaus dan ook bericht toen die van hem te koop kwam te staan, maar helaas net te laat. De volgende eigenaar dacht dat hij hem voorlopig ook niet weg wilde doen, dus toen hield het even op.

Maar toen zag ik deze topper van de Oosterburen voorbij komen en was ik verkocht. Dus de Sinn 104 verkocht en de “BR 123 orignal black” overgenomen. Voor mij is dit gewoon een heerlijk horloge in zijn eenvoud, waarbij vorm en functie mooi samengaan in een erg goed afleesbaar horloge, met wat militaire invloeden.

Wat specs:
Dimensies: 41mm breed, 51mm lug2lug, 22mm bandaanzet, 12mm dik inclusief gebold glas
Uurwerk: BR-Cal. 305, naar mijn weten is dit gewoon een ETA 2895-2
Band: Volleig geborsteld staal met geschroefde links, solide endlinks en vlindersluiting
Goed om te weten: oa gebold saffier met AR-coating en 100m waterdichtheid zodat je hiermee overal kan komen.

Ondanks de vrij simpele maar mooie en goed afleesbare wijzerplaat met het gebolde glas zijn er wel duidelijk wat dingen waar ik even aan moet wennen. De kast is relatief lang, met bandaanzet redelijk ver van de kast waardoor het horloge iets anders draagt dan de meeste horloges. Dit is niet per se negatief, want de lugs wijzen mooi naar beneden waardoor hij comfortabel op bij 17cm pols ligt.

De band is ook wat eigenaardig. Hij is volledig geborsteld en mooi afgewerkt met geschroefde links, maar de buitenste linkjes, die klein ogen aan de oppervlakte, lopen onderlangs langer door. Hier zie je bij het dragen niks van en het geeft de band een eigen look, maar hier verzamelt zich wel wat makkelijker stof en vuil. De sluiting is een simpele vlindersluiting, die solide aanvoelt maar geen fijnafstelling heeft. Zelf vind ik het design van de B&R zich beter lenen voor andere banden (suggesties zijn welkom!), maar de stalen band draagt wel zeer comfortabel


De rest van het horloge is mooi en sober afgewerkt, overal geborsteld behalve de zijkant van de lunette. Ik heb weinig horloges gehad die zo snel af te lezen zijn. Met dit totaalpakketje heb je gewoon een erg goed horloge voor het geld (2500 euro nieuw maar vaak met zeker 30 tot 50% korting te krijgen), met een onderscheidend genoeg design met wat kleine “interessante” keuzes in het ontwerp van de kast en band. Ik ben er blij mee!

94 likes

Mooie B&R ,veel draagplezier.

1 like

Erg mooi horloge en een mooi merk B&R, geniet ervan :ok_hand:t2:

2 likes

Gefeliciteerd! Ik ben wel van de militaire invloeden en de KS complicaties. Leuk. En weer eens wat anders, veel plezier er mee.

1 like

Mooi horloge👍🏻 ik vind hem op de canvas strap al helemaal top.

1 like

Leuke aanwinst!
Ik denk trouwens dat het een ETA 2895 is omdat er een small second bij zit

1 like

Mooie aanwinst hoor.
Veel plezier van de B&R!

1 like

Lekker hoor, B&R zie ik hier niet zo veel. Daar kan met deze aanwinst verandering in komen. Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Toffe aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Erg mooi! Gefeliciteerd :+1:t2:

1 like

Cool ding!!! Band even in de ultrasooncleaner

1 like

Gefeliciteerd, leuke en onderscheidende aanwinst!

1 like

Je hebt gelijk, het is ook B&R cal. 305 ipv 301. Ik had het al aangepast maar de wijzigingen waren niet doorgekomen blijkbaar. Is nu aangepast!

1 like

Zeer mooi verhaal,nog mooier horloge,veel plezier er mee

1 like

Zeer fraai! :ok_hand: Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Wow, wat een plaatje. Inderdaad bij B&R prachtige ontwerpen en dito afwerking.
Hier ga je veel plezier aan beleven.
Een kwestie van tijd dat mijn 2de B&R chronograaf hier in de kist komt😊

1 like

Gefeliciteerd! Super :+1::+1::+1:

1 like

Prachtig horloge van een heel mooi merk. Een merk met een uitgesproken eigen smoelwerk en dat is gaaf.:ok_hand:

Heel veel plezier met deze mooie aanwinst!:slightly_smiling_face:

1 like

Prachtig horloge :ok_hand: . Lijkt inderdaad dat de lange L2L hier geen issue is. Geniet ervan.

1 like

Heel erg mooi, sowieso gaaf hoe B&R werkt met invloeden uit de aviatie. De vierkante modellen zijn inderdaad erg, ehhh… bijzonder. Deze doet je een stuk meer in elk geval. Mooie klok die je niet te vaak tegen zal komen.

1 like