NA: Ben ik gestoord?

Ja, een wat vreemde titel, maar het klopt wel een beetje. Ik heb gisteren een doos vol met horlogeplezier uit Japan gekregen. En dan nog een horloge, dat ik me hier op het forum gekocht had. Samen goed voor een aantal horloges, die al ruim meer zijn, dan de collectie van menigeen hier op het forum…

Dan beginnen we maar met voorstellen, maar houd er rekening mee, dat dit bericht lang is en foto-intensief…

We beginnen dan maar met het enige horloge, dat niet uit Japan komt.
Een Tissot PR516 GL Electronic, die ik van Brodie heb overgenomen. Een tijdje geleden heb ik voor het eerst op de Vinwat-clinic kennis mogen maken met deze horloges van Tissot. @Climholland had een heel aantal bij, hoofdzakelijk de gewone versies. Ik vond ze meteen prachtig, en nam me voor er minstens ooit één te kopen. Maar ja, ik heb ook wel wat iets met elektrische horloges, en toen deze hier te koop kwam op HF, heb ik meteen contact opgenomen. Helaas was op dat moment mijn budget voor horloges behoorlijk op, maar het lot hielp me een handje, doordat ik een andere horloge kon verkopen. En gisteren kwam het horloge dan bij me aan. En het is een prachtig horloge, waarbij de wijzerplaat mooi geborsteld is en afhankelijk van het licht zilver of donkergrijs verkleurt. De transparante indices vind ik ook erg leuk, zeker in combinatie met de geel/oranje secondewijzer.

En dan komen nu de horloges, die ik uit Japan heb laten komen. Dan begrijp je ook meteen, waarom ik voor de Tissot eigenlijk geen budget meer had… Meestal koop ik mijn horloges in Japan via Buyee, een proxyservice, waarmee je horloges kunt kopen op de Japanse sites. Dat kan je goedkope horloges opleveren, als je het geduld hebt, en weet wat je wilt hebben.

In mijn geval had ik mijn zinnen gezet op een Seiko Sportsman De Luxe, model 7619-7060. Ik kon er een goedkoop vinden, waarvan de datumschijf niet goed van werkte. Dat was natuurlijk wel een risico, maar het horloge zag er verder heel goed uit! En dat bleek ook wel, toen het horloge eenmaal hier was. Nu ben ik niet heel erg bang aangelegd en heb me het uurwerk er meteen uitgehaald. Het bleek een heel gemakkelijke reparatie, want de datumschijf zat gewoon los. Oorzaak een missende c-clip. Die had ik nog van een ander horloge liggen, en die paste. Probleem opgelost… De rest van het uurwerk heb ik nog even gelaten, want zo ervaren ben ik nu ook weer niet…

Leuk, die interne bezel en Kanji-datumschijf!

De volgende is een King Quartz met twin-quartz uurwerk, model 9443-700A. Je ziet ze niet zo vaak, en ze zijn ook niet zo heel duur. Veel horloge voor weinig geld. Alleen moet ik er nog een nieuwe batterij voor bestellen. Het uurwerk doet het wel, maar ik heb alleen geen passende batterij. Bij dit horloge vind ik de hoekige kast mooier dan de Grand Quartz.

Als ik op Buyee ooit voor weinig een elektrisch horloge van Seiko voorbij zie komen, dan zal ik er zeker op bieden. Deze heb ik ook zo gekocht. Vaak koop ik ze voor onderdelen, maar deze bleek achteraf toch in zo’n goede staat te zijn, dat deze bewaard blijft. Zeker omdat het een vroege EL-370 uit 1970 is, die met een wat andere wijzerplaat en wijzers is uitgevoerd als degene, die ik al had. de verschillen zijn klein, maar ik vind de oudere versie mooier. De indices zijn breder en ook de wijzers zijn wat breder. Ik heb er heel wat werk aan gehad om het glaasje weer enigszins goed te krijgen, maar het is me aardig gelukt. Er komen nog donkere wintermaanden aan, tijd genoeg om alles krasjes eruit te krijgen…

Links is de versie uit 1970 en rechts de versie uit 1971. De laatste had ik al in mijn bezit.

Dan krijgen we een Seiko 5, model 6119-7010. Eigenlijk gekocht als donor-horloge, maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn. Ook gekocht als defect, wat niet meer bleek te zijn dan een losgekomen rotor. De schroefjes lagen gewoon los. Die heb ik er weer opgeschroefd en het uurwerk begon al uit zichzelf te lopen. Dat is altijd een goed teken. Dus toch maar opgepoetst en dan blijkt het toch een mooi horloge te zijn.

Naar zo’n horloge als dit heb ik een lange tijd gezocht. En om er dan ook nog één te vinden in een conditie als de deze, dat grenst bijna aan het onmogelijke. Het is net geen NOS, maar veel scheelt het niet… Niet gek voor een horloge van meer dan zeventig jaar oud… Het is een Seiko Super, uit de jaren vijftig. Het is altijd een risico om horloges uit dat tijdperk te kopen, maar de prijs was te goed om te laten liggen. En daarmee kan ik weer iets van mijn lijst afstrepen…

Ik ben hier dan ook heel erg blij mee! Het is een van de grotere Supers, die Seiko uit heeft gebracht.

Maar het is niet de enige Seiko Super, die ik me gekocht heb. Dit is het enige horloge uit de hele partij, die het niet doet. Maar het heeft wel degelijk potentie. Ik denk, dat een nieuwe veer en een beurtje al genoeg zullen zijn. Het loopt namelijk wel een paar tellen, maar je weet het maar nooit met deze horloges.

En dan is er nog een Seiko Super. Die heb ik vooral gekocht vanwege de “fancy” lugs. De plaat heeft veel patina, maar ziet er nog steeds mooi uit. Ook een oudje, jaren vijftig. Maar wel een schoonheid om te zien.

Zijn we er dan al? O nee, het gaat nog even verder… Gestoord of niet?

Nog een Seiko 5, model 6119-6020. Die had ik eigenlijk al één, maar door mijn eigen schuld is die onherstelbaar beschadigd. En toch wilde ik die weer één terug. Bij toeval zag ik hem op Buyee en kon deze ook weer erg goedkoop krijgen. Niet twijfelen, dan gewoon kopen. Zoveel kansen krijg je niet. Eenmaal thuis heb ik de onderdelen overgezet, want bij het gekochte horloge was de kast en het glas flink beschadigd (wat ook weer de prijs verklaart. Maar het uurwerk en de wijzerplaat, die waren wel goed. Dus van twee maken we dan één, en ik ben weer gelukkig!

Het gaat verder met een Seiko Marvel uit 1961. Het horloge ziet er prachtig uit, alleen het uurwerkje loopt niet lekker. Daar moet ik toch nog eens wat aan doen.

En nog is de koek niet op: Deze Seikomatic 6216-9000 stond al een tijdje op mijn verlanglijst. En kon ik nu kopen tegen een hele mooie prijs… Ze noemen deze een Grand Seiko in alles, behalve de naam. Het uurwerkje is de basis van de eerste Grand Seiko met het 62-uurwerk. En ook de wijzerplaat, design en wijzers doen niet onder voor een GS. Misschien eens naar Polen sturen voor een grondige polijstbeurt…

En dan is er nog een Seiko 5, model 6119-8010. Mooie crosshair en fraai gevormde indices.

Een onbekende van Seiko is deze Seiko Champion 850 uit 1963. Een prachtig horloge in een goede staat. Op de achterkant zijn wel wat slijtsporen te vinden, maar dat is aan de voorkant niet te zien.

En dan komen we bij de laatste twee…
Een Seiko Gyro Marvel. Het eerste automatische horloge van Seiko. In een vrij goede staat en voor die prijs kon ik het niet laten liggen. Er moet nog wel een nieuw glaasje op, maar verder is er nies op af te dingen…

En dan de laatste: Een King Seiko 5625-7113. Een prachtig horloge, wel wat gebruikerssporen, maar niet zo veel, dat je je eraan stoort. Ook hier moet nog een nieuw glaasje op, maar daarvoor loopt het uurwerkje snaarstrak!

Weer een hele toevoeging aan mijn verzameling, die toch al niet zo klein was…
Dus toch wel een beetje horlogegestoord… And the hunt goes on…

Ben ik iets gestoord?
  • Ja
  • Nee
  • Ik ben net zo gestoord

0 stemmers

46 likes

15 NA’s in 1 topic. Dat moet haast wel een HF-record zijn!? De een nog fraaier dan de andere ook, heel gaaf zeg! Persoonlijke favorieten uit dit rijtje: de Tissot en de King Quartz! :+1:

3 likes

Leuk hoor! Dat is veel horlogeplezier! :ok_hand:t2:

1 like

Gaaf! Mooie horloges.

1 like

Prachtige verzameling voor een gestoorde :grimacing::joy:
De een nog mooier dan de andere

1 like

Wat jammer dat er geen poll onder het artikel staat met “Gestoord JA/NEE” :slight_smile: Ben wel benieuwd naar de uitslag daarvan!

PS Ik had NEE gestemd. Ik maak me (heel af en toe) ook wel schuldig aan dit soort ‘hebberigheid’ :slight_smile:

3 likes

Sowieso!

Er zitten mooie vondsten tussen, veel plezier ervan!

1 like

Poll heb ik nog toegevoegd…

2 likes

Haha mooi toch dat het zo kan!
Gefeliciteerd met deze aanwinsten :smile:

1 like

Prettig gestoord iig :grin:
Leuke horloges man en werk aan de winkel! :clap:

1 like

Lekker hoor, houdt je van de straat :grin:

1 like

hamster-hamsteren

Wel mooie horloges trouwens :+1:

14 likes

prettig gestoord, veel plezier ermee

4 likes

Prachtige exemplaren allemaal. In lijn van gestoord zijn… jaloers zijn? :joy::joy:

1 like

Mooi hoor! Kan je weer ff vooruit. Tot je beseft dat de gyro marvel eigenlijk het twééde automatische model seiko is…

(Plaatje van internet)

6 likes

Mooi toch! Ik begin neigingen te krijgen om “Batman” te roepen…

NA NA NA NA NA NA NA NA NA NA NA NA NA NA Batman!

2 likes

Wat een pracht aanwinsten. Ik heb tijdens de laatste vinwat clinic een aantal van je prachtige Seikos mogen bekijken en vasthouden, maar deze zijn minstens net zo mooi.

Gestoord? Een beetje @koekoek misschien (gezien je merk voorkeur), maar die naam is al vergeven :wink:

3 likes

Je bent niet gestoord gewoon een liefhebber.
Mooie uitbreiding van je collectie :+1:

1 like

Natuurlijk ben je gestoord. Maar wel bijzonder prettig ! Geniet er van!

1 like

Gelijk een hele collectie in een aanschaf ,daar zitten een paar heel leuke horloges bij zeg.
Gefeliciteerd met je collectie :laughing: