NA: Bergeon 6825 en 6767. Welke mag blijven?

Na al een tijdje pielen met een goedkoop Ali-prulletje, was ik er een paar weken geleden ineens helemaal klaar mee. Het werd tijd voor een degelijke springbartool. Online was ik al regelmatig lyrische verhalen tegengekomen over de Bergeon 6825 en bij Amazon was hij nu 185 euro. Slik, veel geld voor een tooltje. Maar voor een 6825 een redelijke prijs en afgaande op de verhalen zou ik voortaan fluitend door het leven gaan. Dus hup, besteld. Enkele forumleden, waaronder @anon19228579EVHF, hadden me wel gewaarschuwd dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn was, maar ach: dat weet ik zelf toch wel beter!?

De 6825 kwam binnen en mocht meteen aan het werk. Toegegeven, het bandje ging een stuk sneller los dan met het Chinese prul, maar het wauw-effect bleef uit. Het was toch nog wel even een klein gedoe.

Na enige twijfel toch ook maar een 6767 besteld met de dunne en de dikke vork. Gisteren binnengekomen en wat denk je? Na 1 seconde de band al los! Nog een keer geprobeerd en weer! En nog een keer en nog een keer. Of ik heb mijn verborgen talent ontdekt of ik had de wijsheid van de medeforumleden iets meer ter harte moeten nemen. Ik vermoed het laatste.

Waarom nou dit verhaal? Omdat ik vaak de discussie zie welke tool beter is. Ik doe ook een duit in het zakje door te stellen dat de 6825 een prima tool is, maar voor mij niet meer brengt dan een 6767 en zeker de enorme meerwaarde niet waard is (185 vs 25 euro). Aan de leden die me adviseerden: excuses voor mijn koppigheid.

De 6825 gaat dus retour, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Welke tool heeft jullie voorkeur?

Favoriete springbartool
  • Bergeon 6825
  • Bergeon 6767
  • Andere Bergeon
  • Ali-tool
  • Keukenmesje van de Action

0 stemmers

2 likes

De Bergeon 7825 voor Rolex bracelets en voor rubber / leer de 6767-f

De 6767 die je heb daar kan je ook een fijner vorkje voor kopen zoals bij de 6767-f die werkt nog fijner.

4 likes

:arrow_up:
Exact dit! :wink:

Ik heb ook zo’n 6825 tangetje gehad en ook een Rolex 3200 (zo’n soort van pincetding, maar dan hĂ©Ă©l duur) geprobeerd. Allemaal gedoe, als je ook goed kan omgaan met een 6767. Ik heb de ‘F’, gebruik ik voor alles.

1 like

Het fijne vorkje heb ik er ook bij, maar nog niet geprobeerd. Op leer vind ik deze brede in ieder geval heel fijn werken. De 6825 stelde me een beetje teleur, van de 6767 kreeg ik meteen een glimlach op mijn gezicht!

1 like

Goed gereedschap is het halve werk :muscle:

1 like

Precies dit.

2 likes

Ola, heb ik geluk gehad dat ik toch naar de “ervaring” heb geluisterd ipv sales praatjes :sweat_smile:

Bedankt om je ervaring te delen, blijf wel met de 6767 verder doen. Voor een “groentje” heb ik toch al enkele malen bandjes kunnen wisselen zonder veel frustraties of krassen :smiley:

1 like

Het ligt er maar net aan wat voor soort band je moet los maken. Voor het demonteren van stalen banden ben ik echt fan van de 7825. Die beweegt net wat anders dan 6825.

afbeelding

6 likes

Ik heb de 6767 voor normale leren banden en zo, maar de 6825 zou ik niet snel kopen. Ik heb de chinese kut-versie van de 6825, maar zou, als ik geld uit ging geven, voor de 7825 gaan.

Die heb ik Ă©Ă©n keer mogen gebruiken voor een nukkige stalen band, en dat ding werkt veel beter, in mijn optiek.

Nu zijn daar ook Chinese klonen van te vinden waar je wel de Bergon tips op kunt schroeven, dus er is een middenweg tussen 20 en 180 Euro te vinden als je dat wilt.

Wat @ATallGuyCollectingWatches zei, dus.

1 like