Bedankt alsnog voor de felicitaties in het “incoming” en “Oris only”-topic. Deze is echter te mooi om niet nog eens te delen in een eigen topic, dus bij deze
Ik ga er geen zo’n kleurrijk relaas van kunnen maken als @zulu het zou schrijven, maar het horloge maakt dat meer dan goed!
Heel snel wat obligate geschiedenis: In 1938 lanceerde Oris de eerste Pointer Date als toolwatch voor piloten, helemaal in de stijl van toen en met een grote kroon voor het gemak van bedienen. Deze lijn heeft sindsdien altijd in het gamma gezeten en heeft Oris ook voor een stuk door de quartz crisis getrokken.
Hier een plaatje van 1 van de eerste Pointer dates:
Om de 80ste verjaardag van het model te vieren, heeft Oris de lijn in 2018 wat opgefrist met leuke kleurtjes en bronzen kasten. Sindsdien heb ik steeds met een schuin oog naar de reeks gekeken. Ik vond de bronzen versie met groene plaat toen al een prachtstuk, maar ik ben toen braafjes voor de blauwe gegaan. Hoe mooi deze ook was, hij was wat te “gewoontjes” en ik heb hem al snel doorgeschoven…
Een paar jaar later kwamen ze met de Roberto Clemente editie. Deze heeft wat kleuraccenten in de wijzerplaat, wat ik miste bij de andere. De RC heeft trouwens het mooiste wit die ik al tegengekomen ben. Niet mat, maar ook niet glanzend. Niet te korrelig of te grijs. Je moet het ervaren om het te begrijpen.
Rond die tijd werd ook de Fratello limited edition in brons uitgebracht, maar weer koos ik de veilige optie. Helaas werd het weer geen blijver, hoe mooi ook
Tussendoor heb ik ooit eens een two tone opgescharreld als inruiler… catch & release, dat was het helemaal niet voor mij
Ondertussen was de “Fratelloris” al uitverkocht en nergens meer te bespeuren. Ik heb er mij een tijdje bij neergelegd, maar de plaatjes van @tulipan (Fliptheparrot op Instagram) bleven me prikkelen.
Na genoeg teasen heeft hij me via Robert-Jan Broer van Fratello in contact gebracht met een liefhebber in Zwitserland, die hem wel wou laten gaan. En zo geschiedde, eindelijk mijn ultieme BCPD om de pols
Het is onmogelijk de pracht en warmte ervan op foto te krijgen, maar ik heb deze namiddag snel wat foto’s gemaakt.
Fel witte cijfers op een bordeaux met bronzen achtergrond
Een mooie gesloten caseback
Oris weet hoe ze een mooi bol saffiertje moeten maken
Een patinefestijn
De bronzen strap met rode binnenkant is een uitstekende match
Al doet de blauwe nato zeker niet onder. De springbars zijn helaas MIA, dus ik moet nog zoeken naar een paar geschikte
Even doen alsof dan maar
Een wristshot en pocketshot kan zeker niet ontbreken
Ik wil nog graag even een lans breken voor de bronzen BCPD’s, als je voor de verandering wat anders wilt naast het gebruikelijke staal. Het heeft wat weg van rosegoud, maar dan net weer wat anders. Als je ze eens kan passen, zeker doen alleszins!
Oris heeft trouwens weer een reeks kleurtjes uitgebracht, op leer of all the way op bronzen band
Fijne avond nog en bedankt voor het lezen. Ik heb er alleszins een blijver bij