Hartelijk goedemiddag gewaardeerde mede liefhebbers,
Vandaag wil ik u (tijdens een vakantie regenbuitje) graag even uitnodigen voor een kleine tour langs wat hoogtepunten aan mijn laatste NA, een Blancpain fifty fathoms.
Ik ga u niet vermoeien met allerlei weetjes over het merk, hun rijke historie en de achtergrond van dit horloge, immers daarmee is het internet al (terecht) gevuld. Wel kan ik u alvast verzekeren, dat u een stijlvol momentje tegemoet gaat, hetgeen zeker niet aan mij is te danken maar volledig aan het horloge in kwestie.
Voor de liefhebbers die minder graag lezen, kan ik u wel nu al mijn algemene indruk van dit horloge melden. Allereerst is het met zorg voor detail en afwerking gebouwd. Ze draagt heerlijk en valt zeker kleiner dan 45 mm. De combinatie toolwatch (door de gebrushte titanium kast) en stijlvol (door alle andere elementen) is fantastisch en zoals al gemeld, ik begin verknocht te raken. Hmmm, eens kijken hoe lang dat standhoudt…
Zij die al eens eerder een NA van mijn hand hebben doorgeworsteld, weten dat ik een horloge graag van boven naar beneden beschrijf, dus zo ook vandaag weer en ik wens u alvast veel plezier.
Het saffier:
Ik kan u melden dat ik het saffier werkelijk verbluffend vind. Het heeft een uitstekende AR, echter zonder het zicht ook maar enigszins te belemmeren en geeft in alle licht omstandigheden een mooie heldere indruk van het interieur. Het maakt tevens dat dit horloge vanuit alle hoeken uitstekend is af te lezen. Jazeker, beste lezer, op onderstaande foto was het half één…
De bezel:
Deze draait uitstekend en vervult haar functie daarmee gewoon goed. Opmerkelijk zijn de vormen van de kartels die de grip bieden, hier is geen sprake van uitgeslepen tandjes maar zeer geraffineerd gefreesde kamertjes. Één van de tekenen die verraden met welke zorg dit horloge eigenlijk is vervaardigd.
De bezel insert:
Tja, dagen van weleer herleven beste mensen. De uitstraling van ouderwets bakeliet is in stand gehouden, echter nu door gebruik van rond saffier met daarin ge-lumde schaalverdelingen en in één woord, fantastisch! Kleine details daaraan zijn, dat de kleur en intensiteit van de lume in deze aanduidingen en de indices en wijzers in het horloge, exact gelijk zijn en daarmee een mooi homogeen geheel vormen.
De wijzers:
Deze zijn van wit goud vervaardigd, in alle omstandigheden perfect afleesbaar en vormen een mooi sierlijk geheel met het horloge. Daarnaast kan ik u kan u met een gerust hart vertellen, dat ook met een loupe bekeken, er geen oneffenheidje tevoorschijn komt.
De wijzerplaat:
Er is gebruik gemaakt van een zogenaamde “stepped dial”, bestaande uit een licht bollend centrum voorzien van een sunburst en daaromheen een rand die juist weer naar beneden loopt met daarop de indices gemonteerd. Dit geheel geeft het horloge ogenblikkelijk een enorm cachet en ik kan nog steeds niet stoppen met bekijken.
De indices zijn ook van witgoud, mooi afgerond gepolijst en ook zij vertonen niet de minste oneffenheden, prachtig!
Lume:
U herinnert zich nog wel mijn opmerking over de gelijke intensiteit en kleur van de lume in de bezel en de indices en wijzers toch? Welnu, een plaatje bij het praatje en bedenkt u daarbij, dat hier nog geen direct zonlicht in het spel is geweest.
De kast:
Deze is vervaardigd uit titanium en in zijn geheel gebrushed. Grote voordelen zijn uiteraard het gewicht maar ook de brushing en daardoor het onder de radar blijven van het horloge. In één oogopslag lijkt dit geen bijzonder horloge, totdat alle geheimen geleidelijk worden ontrafeld. De linker zijkant van de kast is met een mooie bolling gevormd, met de merknaam daarin gefreesd.
Saillant detail is dat deze bolling ook aan de rechterzijde van het horloge is aangebracht, keurig naast beide kroon beschermers. Hulde voor weer zo’n schitterend detail!
De kroon:
Ook over de kroon van dit horloge valt wel wat te vertellen, beste lezer. Ze heeft een goede grip door de (ietwat scherpe) diepe vertanding en is uiteraard gesigneerd.
Ik kan u echter over de werking van de kroon nog wel een kleine ontboezeming doen. Heeft u bij het dichtdraaien van een kroon al eens ervaren dat u aan het einde van het draaien een opbouwende weerstand voelt? Dit is de rubberen afdichting die wordt samengedrukt en ik vraag me daarom altijd weer af, hoe hard ik een kroon nu eigenlijk moet dichtdraaien. Welnu, niet bij dit horloge waarde lezer, deze kroon heeft een zogenaamde harde stop waardoor het rubber altijd gelijkmatig indrukt en nooit overbelast wordt. Tja, enige ervaring kan ze bij Blancpain toch niet worden ontzegd.
De achterzijde:
Deze is mooi voorzien van een saffieren doorkijk venster, met daardoor goed uitzicht op het heerlijke uurwerkje. Ik heb gelezen dat Blancpain daarvoor een los deksel gebruikt met een geschroefde ring daar omheen, die dat deksel fixeert. Op die wijze wordt ook de rubberen afdichting van het deksel beschermd tegen vervorming (net als bij de kroon) maar het is me niet bekend of ook dit deksel (met saffier) op die wijze is gemonteerd. Een plaatje is het in ieder geval wel.
Het uurwerk:
Het uurwerk heeft 3 veertonnen en daarmee zo’n lange veerkracht, dat de gang reserve van dit horloge 120 uur bedraagt. Ik kan u vertellen dat ik het een verademing vind om het horloge enkele dagen weg te kunnen leggen in de wetenschap dat het gewoon keurig doorloopt. Wederom een klein geheimpje verradende, kan ik u melden dat ook de rotor (hoewel gezwart en dus niet opvallend) van witgoud is vervaardigd.
De band:
Het horloge is voorzien van een “sailcloth” band en daarmee met gemak de beste waterbestendige band die ik persoonlijk ooit heb ervaren. Het materiaal vormt zich perfect om mijn pols, geeft een heerlijk draagcomfort en draagt uiteraard bij aan een laag totaal gewicht van het ensemble. Ik kan u verklappen dat ik een goed aangeschreven alternatief in dezelfde uitvoering heb geprobeerd maar gelooft u mij, het komt niet in de buurt van deze band voor wat betreft comfort.
De gesp:
De band is voorzien van een mooie, sierlijke doornsluiting maar daar moet ik u helaas wat teleurstellen, want deze is momenteel niet gemonteerd. Dit overigens uitsluitend omdat de totale lengte van horloge, band en gesp mij niet perfect paste, dus ik heb een gesp met een andere lengte gemonteerd. Om u toch iets te kunnen laten zien, heb ik even een foto van het internet geleend.
Welnu, hoewel over een horloge uiteraard nog veel meer is te vertellen, heb ik geprobeerd u wat hoofdlijnen mee te geven, in de hoop u niet al te lang bezig te hebben gehouden. Ik dank u uiteraard weer voor uw tijd en wens u alvast een fijn weekeinde!
Met vriendelijke groet,
Pappie.
Ps. Jawel, u mag alles weer kopiëren, vermenigvuldigen, printen, mailen, faxen, weggooien, etc. immers ik ben weer de eigenaar en u heeft mijn zege.