Zei de gek. Deze opmerking ziet op nepotisme, niet op kapitalisme.
Kapitalisme sluit nepotisme niet uit, integendeel. Empire building is de reden dat kapitaal- en erfbelasting achter blijven ten opzichte van belasting op de factor arbeid.
Daarom moet je je kapitalisme ook vrij streng reguleren. Dat zie je in alle sectoren van voedselveiligheid tot consumentbescherming tot openbaar vervoer. Marktaabieders, zeker wanneer er aandeelhouders in het spel zijn, zullen altijd op maximale winstgevendheid sturen, en nooit op “de beste uitkomst voor de burger”.
Dat geeft ook de vraag “Hoe definieer je wat efficiënt betekent?”. Ik hanteer ander KPI’s dan veel CEO’s. Maar goed, wat ik als een economische discussie zie kan door velen als een politieke gezien worden, dus ofschoon ik hier graag over door boom is dat misschien niet het beste idee op het forum.
Allereerst wil ik je complimenteren met jou uitmuntende schrijfstijl. Het verhaal leest zeer prettig en heeft ons allen veel inzicht gegeven in diverse Grand Seiko modellen.
Jij hebt wederom een prachtig horloge uit Japan verworven, ditmaal een exemplaar zonder datum, wat resulteert in een bijzonder (cleane wijzerplaat) Ben benieuwd hoe lang je dit exemplaar zult behouden? Bent je niet van mening Chris dat er te veel overlap is met de rest van jou collectie? Als leek op het gebied van Grand Seiko valt het mij op dat de modellen veel gelijkenissen vertonen, maar wel allemaal andere uurwerken bevatten, als ik mij dit nog goed kan herinneren.
Tot slot wens ik jou veel draagplezier met deze aanwinst! ![]()
Dank je! Maar wat die overlap betreft, ik heb nu twee quartz modellen die op het oog veel op elkaar lijken, maar die een fundamenteel andere vibe geven. Die kasten hebben totaal niks te maken met deze 44GS variant. Ook de SBGW231 is gebaseerd op het eerste Grand Seiko ontwerp ooit, en heeft dus meer de kast van een jaren 50 dress watch, wat ook geen echte overlap geeft.
De twee 44GS modellen lijken heel erg op elkaar, maar een Mount Iwate patroon voor de herfst is voor mij een hele mooie aanvulling op een Kirazuri patroon voor de lente. Samen met de Snowflake voor de winter heb ik dan nog maar één seizoen te gaan voor een four seasons kwartet. Ikzelf vind dus niet dat er teveel overlap is, anders had ik ze niet gekocht.
Nja, in mijn verzameling zijn het er maar twee: 9F62 quartz in twee modellen, en de 9S64 handopwinder in de overige drie. Eigenlijk zou ik er nog een handopwinder Spring Drive naast willen hebben in een SBGY kast om de techologieën compleet te maken.
Wat die gelijkenissen betreft… Tja. Ik vind dat er heel erg grote verschillen zijn tussen de Snowflake, Elegance, 62GS, 44GS, 45GS, en de sportievere kasten van het merk. Natuurlijk kun je op bepaalde dingen gaan zitten wachten, zoals de afwerking van indices en wijzers, het Sallaz-polijsten van delen van de kast, en natuurlijk de niet aflatende stroom wijzerplaten met natuur-inspiratie, maar Ik vind juist dat er heel erg veel onderscheidende keuzes zijn.
Als je dat afzet tegen Rolex… Die maken in prinpipe maar twee kastvormen. Enerzijds de Oyster kast die vrijwel alle modellen krijgen, al dan niet met flute, glad of draaibaar bezeltje er op, en anderzijds de Landdweller kast die gewoon een Oysterquartz kast heeft gekregen. Daarmee zou ik zeggen dat Grand Seiko echt veel, veel meer keuze heeft qua typen horloge en kast.
Dat zijn nog eens stappen die initiatief tonen.
Prachtige verhaal en horloge.
De volgende kast vind ik nog het mooiste, hoewel ik zelf een quartz in een GS44 kast heb.
Je weet de sfeer zo wel te scheppen, jongeman!
Mooie twee-eiige tweeling heb je daar! En een goed verhaal er over ook!
Ik wens je er veel draagplezier mee, hoewel ik me afvraag hoe vaak je ze effectief draagt, want het zijn niet je enige twee geloof ik
…