Middag heren van de horlogerie,
Lang geleden dat ik nog eens een NA heb aangemaakt.
Met mijn 35 lentes zit ik op het punt dat ik al even lang begeesterd ben door horloges dan de periode ervoor.
Na een te lange periode met volledige focus op het kroontje ben ik mij de laatste jaren meer gaan oriënteren op andere merken. Dit heeft de collectie al mooi doen wijzigen met als laatste aanwinst deze Breguet La Chinoise 3330.
De interesse in Breguet begon enkele jaren geleden maar heb nooit de trekker durven overhalen. Ik was waarschijnlijk nog niet klaar om geassocieerd te worden met een horloge voor de mensen van leeftijd. Nu dat is dan bij deze volledig veranderd!
De zoektocht naar de juist breguet heeft wel wat in beslag genomen. Al snel determineerde ik de Classique lijn als de meest interessante voor mij. Met een bescheiden polsmaat van 17cm en een groeiende voorliefde voor kleinere horloges, bleek de hoeveelheid beschikbare Breguet modellen niet onuitputtelijk groot. Door de rechte lugs draagt het horloge ook nog eens relatief groot dus 36mm werd na enkele passessies als de maximale grootte bevonden.
En dan komt het moment dat je de knoop doorhakt voor het favoriete model. De 3330/3337 werd gekozen door haar symmetrie, de guilloche patronen, blue Breguet hands en de schitterende maanfase. De opvolger van de 3330 is de 3337 en deze heeft nog een mooie extra troef: een minitieus afgewerkte open caseback (foto hieronder is van het internet geplukt).
Toen de advertentie van Bach Watches (dealer te Parijs) verscheen, heb ik evenwel niet lang getwijfeld. Een volledige set, inclusief pushpin, tag en nog wat leuke extra’s, deden mij de open caseback meteen vergeten. Het werd dus de 3330! In overleg met Bach Watches heb ik nog een nieuwe Strap besteld bij Delugs door het lezen van volgend artikel: Strap Guide: Breguet Day Date 3330 – Delugs
Na enkele weken wachten was het dan zover. En ik moet zeggen dat het lange tijd geleden is dat ik zo onder de indruk was/ben van een horloge. Er zit zoveel detail, balans en sereniteit in een wijzerplaat met kastvorm <36mm (en 6,8mm dikte). De band maakt het horloge speels. De originele bruine en een generiek zwarte band zullen voor lange tijd in de kluis belanden.
Bedankt om te lezen en hierbij wat plaatjes.