NA: Breuk met het verleden; de verzameling op zijn kop!

Tja. de horlogehobby is een wrede meesteres. zoals bij velen begon het met het verlangen iets mooiers te dragen dan het zoveelste plakmerk-grijphorloge; een Certina DS was de eerste, maar zoals velen hier ging ik “down the rabbit hole” en er volgde een parade van verschillende horloges in allerlei soorten en prijsklassen. uiteindelijk was de strategie helder: koop en verkoop tot je een blijvertje heb, dan even opnieuw investeren en op naar de volgende: op die manier een setje compleet krijgen: duiker, Chrono, dresser, flieger, etc.

En toen was het kistje vol. een Omega speedmaster date, een tag Heuer aquaracer, een Junghans Max Bill, en nog wat klein grut. Maar ergens schuurde het. ik had nooit 1 horloge wél om, ik had er altijd 5 níet om! daarnaast was er geen een die echt helemaal top was voor me. ze waren allemaal mooi, maar geen enkele was perfect.

dus eind vorig jaar de knoop doorgehad, en alles in het blauw gegooid. grote opruiming, en ondertussen op zoek naar 1 alleskunner. 1 horloge dat als ik het om heb, me niet doet verlangen naar de rest van mijn collectie. Eisen:

• Moet overal “kunnen”; van kantoor tot zwembad;
  • comfortabele en mooie stalen band: uiteindelijk hoort dat voor mij bij een echte topper.
  • in-house uurwerk; als het er dan toch 1 is, dan wel wat speciaals.
  • niet groter dan 40mm
  • 20mm lugs: als ik er maar 1 heb wil ik wel kunnen variëren met banden
  • ZGAN: aangezien dit een blijvertje moet worden wil ik hem zélf afraggen;)
    -prijsklasse: tussen 3-4K

tja, als je bovenstaande lijstje doorneemt, dan zal de gemiddelde horlogekenner 1 horloge in neonletters voor zich zien: de Tudor Black Bay 58. had deze in het verleden al eens gepast, en hoewel de maat fantastisch was, kon ik niets met de gild wijzers en accenten. ook de rode driehoek deed het niet voor mij. en toen zag ik de blauwe versie…

Long story short: hier op het forum een ZGAN black bay 58 Navy gescoord, van een maandje of 2 oud. nu maandje of 2 om de pols, en ik heb werkelijk nog níets kunnen vinden dat niet perfect is aan dit horloge. De maat is spot-on voor mijn 17cm polsen, de proporties zijn perfect, de stalen band is een genot om te dragen, en voor mij is er een perfecte balans tussen de vintage vibe van een crownguard-loze, vintage size duiker samen met het high end uurwerk en de moderne kleurstelling precies goed. inmiddels ook geprobeerd op een blauwe MN, en dat gaat zeker vaker gebeuren in de zomer!

…En nu staren die lege plekken in de horloge kist me aan. Wil ik ze nog vullen? wat ga ik er in godsnaam in doen dat überhaupt een plekje verdient naast deze geweldenaar, maar dat ook weer niet gaat liggen verstoffen? ik hou van sportswatches, en dan is de logische stop omhoog vanuit een tudor natuurlijk “The Big R”". Maar ik vind ze gewoon niet zo mooi. een sub is me te sportief. een OP of DJ weer te dressy. een explorer te gewoontjes en een airking… tja… het blijft een airking :zipper_mouth_face:

ik weet het nog niet. 1 van de ideeën was om rustig wat geld opzij te leggen, en met veel geduld te zoeken naar die paar speciale horloges die in de loop der tijd mijn dromen hebben bezocht, maar die moeilijk te vinden zijn. geen alledaagse dingen, misschien zelfs gelimiteerde oplages, met een verhaal. Zo heeft Junghans in '19 een speciale versie van de Max Bill Chronoscope uitgebracht, ter ere van het 100 jarig bestaan van de bauhaus school:

het grote verschil met de voorgaande uitbreidingsdrang: ik heb mijn perfecte daily nu. ik doe elke ochtend mijn perfecte horloge om, en als er nog iets bijkomt moet het iets toevoegen:)

64 likes

Proficiat,inderdaad een topper de blauwe BB58,heb hem verkocht na twee jaar maar mis hem wel.
Dus weer aan het zoeken gaat weer terug komen :+1:

1 like

Gewoon weer opnieuw beginnen met vullen en als plekjes bezet zijn weer een paar stuks eruit en upgraden naar volgende topper.

Herhaal dit een paar keer en er liggen alleen nog maar toppers op termijn.

5 likes

Tja, probleem is: dan heb ik er wéér 5 niet om. Misschien juist zoeken naar de buitenbeentjes voor specifieke gelegenheden.

De bovenstaande Junghans is voor mij speciaal omdat mijn vader architect was. Ons huis stond vroeger vol met boeken over architectuur, en op de cover van 1 daarvan prijkte bovenstaande gebouw. Mijn vader was geen horlogeman, maar ik weet dat hij als bauhaus fan dit graag gedragen had.

1 like

Mooie reis naar een prachtig horloge! Proficiat en succes met het al-dan-niet opvullen van de lege vakjes :smiley:

1 like

Ha Renier, leuk topic en natuurlijk gefeliciteerd met je BB58 :+1: :ok_hand:, wens je ook veel draagplezier. Ben het eens wat je schrijft over de BB58, je vergeet 1 ding. Die gigantisch grote parel in de pip :wink:. Moest wel lachen 5 horloges en niet 1 perfect. Wat is perfect, daar verschillen de smaken in. Wat je in je kistje had waren leuke misschien voor jou niet DE perfecte horloges maar je kon toch af en toe wisselen. Heb zelf ook de blauwe bb58, heel mooi horloge maar mis dan weer een datum :grin:. Maar ben wel jaloers op je dat je tevreden kan zijn met 1 horloge, heb zelf de tic dat ik er nooit genoeg heb. Dus bijna iedere dag wisselen. Perfect?, ik zie altijd wel weer iets wat ik anders had gewild. Maar ben blij met al mijn horloges. Benieuwd hoelang jij het volhoudt om de lege plekken in je kistje zo te houden :laughing:.
Hoop dat je 1 plekje in je kist nog kan opvullen met de Max Bill :ok_hand:

1 like

Een G-Shock voor erbij, een square of casioak.

Totaal opposite qua use case maar persoonlijk vind ik het helemaal goud :grin:

Mooie NA, staat goed :+1:

1 like

Dankjewel! tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. maar voorheen was het vaak aanbod gestuurd: ik zie iets leuks op het moment dat er toevallig budget is, en dan kocht ik het. nu wil ik het eigenlijk omdraaien: op zoek naar een horloge dat écht een bewuste aanvulling is, en dan maar zoeken en sparen tot het lukt. de eindeloze parade aan net-niet horloges heeft zijn aantrekkingskracht wel een beetje verloren voor me.

1 like

dankjewel!

haha, nooit zo over nagedacht. ik moet zeggen dat het me bij de zwarte stoort, bij de blauwe absoluut niet. als ik 1 nadeel moet noemen zijn het de faux rivets. had voor mij niet gehoeven. maar je ziet het niet tijdens het dragen en als het me écht gaat storen tik ik nog wel eens een Ranger band op de kop, voor ongetwijfeld veel te veel geld :sweat_smile:

Tja, tevreden… het lullige is dat ik eigenlijk ontevreden ben over het feit dat ik tevreden ben :rofl:. Ik beleef veel plezier aan het Forum, the chase en het verdiepen in en dragen van verschillende horloges. Het paradoxale van de hobby is nu net dat ieder op zijn manier jaagt op het perfecte horloge, maar het bereiken van dat doel meteen de hobby beëindigd. En ik kan me niet ertoe zetten horloges te kopen waarvan ik op voorhand weet dat ze het op geen enkel vlak winnen van wat ik al heb. Vandaar het idee om voor wat aparts, anders of collectibles te gaan.

Ik ook. heb nu alleen nog de BB, een Steinhart Ocean 500 titanium als beater, een Apple Watch voor de sport en een Tissot PRX IFL die ik laatst in een opwelling kocht maar nu alweer in het blauw staat :joy:

nu zie ik overigens nét de green dial Junghans Chronoscope :astonished: dat is ook wel een snoepje… hou je in, Renier, hou je in!

1 like

Dank!

tja, heb al een Steinhart beater om in de tuin te werken en met de kids in het water te ravotten (alsof je daar persen een horloge bij moet dragen :roll_eyes:), en een Apple Watch voor de sport. dus of het nu veel gaat toevoegen… heb altijd wel een liefde gehad voor de Mars versie van de B400…

1 like

De collectie is dus groter dan een single piece :sunglasses:
Het is al begonnen!

afbeelding

Mooie Tudor, succes met het beheersen van jezelf :smirk:

1 like

Ik ben blij dat jij gelukkig wordt van deze one piece collection, scheelt een hoop keuzestress in de morgen :wink: Persoonlijk houd ik meer van afstemmen bij de gelegenheid, dus een seven piece collection. Maar wellicht komt dat met de jaren. Geniet van deze BB!

1 like

Leuk om je toedracht te lezen. Gefeliciteerd met de aanschaf. Blijft een geweldig horloge. Veel plezier ermee.

1 like

Heel veel draagplezier met deze Tudor.

1 like

Ik zal je steunen Renier, als het gaat kriebelen kan je er altijd met mij over praten. Zal ik de imperfecties wel benoemen :wink:. Zou gewoon lekker de band op de BB58 laten zitten, stoort het je even dan een leer bandje erom, stuk goedkoper :smiley:. Jagen doe ik niet meer, moet er gewoon tegenaan lopen :grin:. Nou ja, nu lieg ik een beetje, jaag nog op een mooie Ball NW3000C-S2C-IBE moet je maar eens naar kijken. Wil je eens voor totaal iets anders gaan moet je eens kijken naar de Breitling top time deus. Als ik het perfecte horloge tegenkom (wat natuurlijk nooit gaat gebeuren) gaat alles eruit. Die PRX is best wel een lekker horloge, alleen zit je dan weer met een geïntegreerde band zou hem niet wegdoen als ik jou was. Heb deze zowel op staal als op leer.
Hulp is onderweg, subdials staan te dicht bij elkaar bij die Junghans, niet perfect dus :rofl:.

1 like

Gefeliciteerd met deze goede en verstandige keuze. De BB58 in het blauw is een top NA. Ik wens je kalmte bij het vervolg. Hopelijk maak je nog meer van dit soort weloverwogen en verstandige keuzes :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Heerlijk en zeer prettig geschreven verhaal Renier. Thanks.
Mooi, na een ontdekkingstocht weer helemaal opnieuw beginnen. Moet je kunnen én durven :sweat_smile:

Ik sluit niet uit dat het er weer meer worden😬, ik ben alleen toe aan een andere benadering:)

We zullen zien, het blijft leuk…

1 like