Tja. de horlogehobby is een wrede meesteres. zoals bij velen begon het met het verlangen iets mooiers te dragen dan het zoveelste plakmerk-grijphorloge; een Certina DS was de eerste, maar zoals velen hier ging ik “down the rabbit hole” en er volgde een parade van verschillende horloges in allerlei soorten en prijsklassen. uiteindelijk was de strategie helder: koop en verkoop tot je een blijvertje heb, dan even opnieuw investeren en op naar de volgende: op die manier een setje compleet krijgen: duiker, Chrono, dresser, flieger, etc.
En toen was het kistje vol. een Omega speedmaster date, een tag Heuer aquaracer, een Junghans Max Bill, en nog wat klein grut. Maar ergens schuurde het. ik had nooit 1 horloge wél om, ik had er altijd 5 níet om! daarnaast was er geen een die echt helemaal top was voor me. ze waren allemaal mooi, maar geen enkele was perfect.
dus eind vorig jaar de knoop doorgehad, en alles in het blauw gegooid. grote opruiming, en ondertussen op zoek naar 1 alleskunner. 1 horloge dat als ik het om heb, me niet doet verlangen naar de rest van mijn collectie. Eisen:
- Moet overal “kunnen”; van kantoor tot zwembad;
- comfortabele en mooie stalen band: uiteindelijk hoort dat voor mij bij een echte topper.
- in-house uurwerk; als het er dan toch 1 is, dan wel wat speciaals.
- niet groter dan 40mm
- 20mm lugs: als ik er maar 1 heb wil ik wel kunnen variëren met banden
- ZGAN: aangezien dit een blijvertje moet worden wil ik hem zélf afraggen;)
-prijsklasse: tussen 3-4K
tja, als je bovenstaande lijstje doorneemt, dan zal de gemiddelde horlogekenner 1 horloge in neonletters voor zich zien: de Tudor Black Bay 58. had deze in het verleden al eens gepast, en hoewel de maat fantastisch was, kon ik niets met de gild wijzers en accenten. ook de rode driehoek deed het niet voor mij. en toen zag ik de blauwe versie…
Long story short: hier op het forum een ZGAN black bay 58 Navy gescoord, van een maandje of 2 oud. nu maandje of 2 om de pols, en ik heb werkelijk nog níets kunnen vinden dat niet perfect is aan dit horloge. De maat is spot-on voor mijn 17cm polsen, de proporties zijn perfect, de stalen band is een genot om te dragen, en voor mij is er een perfecte balans tussen de vintage vibe van een crownguard-loze, vintage size duiker samen met het high end uurwerk en de moderne kleurstelling precies goed. inmiddels ook geprobeerd op een blauwe MN, en dat gaat zeker vaker gebeuren in de zomer!
…En nu staren die lege plekken in de horloge kist me aan. Wil ik ze nog vullen? wat ga ik er in godsnaam in doen dat überhaupt een plekje verdient naast deze geweldenaar, maar dat ook weer niet gaat liggen verstoffen? ik hou van sportswatches, en dan is de logische stop omhoog vanuit een tudor natuurlijk “The Big R”". Maar ik vind ze gewoon niet zo mooi. een sub is me te sportief. een OP of DJ weer te dressy. een explorer te gewoontjes en een airking… tja… het blijft een airking
ik weet het nog niet. 1 van de ideeën was om rustig wat geld opzij te leggen, en met veel geduld te zoeken naar die paar speciale horloges die in de loop der tijd mijn dromen hebben bezocht, maar die moeilijk te vinden zijn. geen alledaagse dingen, misschien zelfs gelimiteerde oplages, met een verhaal. Zo heeft Junghans in '19 een speciale versie van de Max Bill Chronoscope uitgebracht, ter ere van het 100 jarig bestaan van de bauhaus school:
het grote verschil met de voorgaande uitbreidingsdrang: ik heb mijn perfecte daily nu. ik doe elke ochtend mijn perfecte horloge om, en als er nog iets bijkomt moet het iets toevoegen:)