De Gruen Marcus is binnengevallen. Dank @jenneke om de leuke advertentie daarvan te delen
en dit is ie dan:
We werden er niet vrolijk van, toch nog enige hoop omdat het marcheren van de gruen in de advertentie als volgt omschreven werd: running and winding smoothly
Dus even op het machientje gelegd → running and winding smoothly NOT had een betere omschrijving geweest
wat kan je daar van zeggen!? Niets eigenlijk behalve dan dat het 1 grote brokkenzooi blijkt te zijn. Maar kom we gaan verder want we vinden eigenlijk toch wel een heel erg leuk horloge met die gekke lugs.
We demonteren de mechaniek uit de kast, verwijderen glas uit de bezel en dan kunnen we aan de slag. Het horloge heeft een gruen 435 inhouse caliber in zich en dateert uit 1945 of daaromtrent.
Demontage en alles de pot in en vandaar de kuismachine in
tijdens het kuisen de kast en het glas aangepakt, bij het terugplaatsen van het glas duwde ik er een barst in, dus ja ook even een nieuw glas geplaatst
Ziet er al heel wat frisser uit En dan gaan we monteren. We beginnen met de dekplaat en balans montage alsook de veermontage. Veer is vervangen, maar is 0,01 minder dik dan het origineel, kan problemen geven want is nogal veel verschil, we zullen het straks zien
dan beginnen we aan het raderwerk en anker
Nu gaan we naar de voorkant voor het wijzer- en opwindwerk
de wijzerspanning bleek niet strak genoeg, dus die corrigeren we even met het daartoe bestemde tooltje. Altijd een vijfkantruimer in je minuutpijp steken als je gaat tikken. Geen rond iets, geen vierkant iets maar een vijfkantig iets. Bij rond ga je inkepen en bij vierkant loop je het risico te veel te vernauwen
Balansmontage
Eerste tussentijdse timing, van in het begin wisten we al dat de beat error niet goed was, is hier nog niet aangepast, eerst even kijken wat mogelijks nog aangepast moet worden. Naast de beat error is er een groot verschil in de amplitude in de horizontale posities en algemeen is de amplitude ook te laag. De te lage amplitude is ten dele te wijten aan de beat error maar vooral aan de te zwakke veer. En dit was het dan voor eerste tussentijdse timing, gene vette als je het mij vraagt
we gaan dan de beat error aanpassen en de tap met lage amplitude opronden. Voor het opronden bestaat een speciaal tooltje zodat je niet op de draaibank moet gaan prutsen maar het opronden uit de hand kan doen. Eerste 2 foto’s tonen het tap-oprond-tooltje. Van de beat error correctie heb ik geen foto’s, dat komt neer op je verplaatst de spriaal op de balansband naar de juiste relatieve positie tov de plateausteen zodat het anker in het midden tussen de begrenzerpinnetjes komt te liggen.
EN dan gaan we weer even timen. Je ziet nu dat de amplitudes horizontaal dichter bij mekaar zijn komen te liggen en de beat error is gecorrigeerd. Maar nu zie je ook een hakkelende lijn in de verticale positie en puntjes in de dial down positie. Amplitude is nog steeds te laag, veer moet nog vervangen worden
Om nu die hakkelende lijn en de puntjes weg te halen, moet je weten wat die betekenen. Meestal - maar niet altijd - ligt het aan de pinnetjes van de regelsleutel waartussen de spiraal komt te liggen. Die stonden scheef, ik heb ze weer recht gezet
Tussentijdse timing 3 na correctie regelsleutelpinnetjes. de stipjes in de dial down positie (eerste foto) is omdat net op dat moment een camion voorbij reed. Beat error ook nog iets extra aangepast. Dit lijkt me wel te kunnen. Nu veer nog vervangen, maar daar heb ik geen foto’s meer van genomen
En dan gaan we de wijzerplaat en de wijzers plaatsen. de wijzers zijn ooit vervangen geweest want echt niet goed passend. Kleine secondenwijzer viel van de lange tap af en de uurwijzer zat ook niet vast vast op zijn plek. Bus van de kleine secondenwijzer hebben we vernauwd met een pennetangetje en de bus van de uurwijzer hebben we vernauwd met een conische pons en dan kon ie de kast in
Bandje er aan zetten en het eindresultaat
Nog even de eindtiming met de ook vervangen veer op foto gezet. Nu zie je dat de amplitude de juiste waarden haalt. Achteraf bekeken had de opgeronde tap nog net iets meer opgerond mogen worden, maar kom dit is OK voor een 80-jarige die helemaal niet goed liep en de nodige slijtage had. Ik moet hem wel nog even wat sneller zetten.
En dan the final wristshot
En nu op naar de mondia moonstone of de rado ratis
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer