NA: brok brokker brokst Gruen Marcus

De Gruen Marcus is binnengevallen. Dank @jenneke om de leuke advertentie daarvan te delen

en dit is ie dan:

We werden er niet vrolijk van, toch nog enige hoop omdat het marcheren van de gruen in de advertentie als volgt omschreven werd: running and winding smoothly
Dus even op het machientje gelegd → running and winding smoothly NOT had een betere omschrijving geweest :wink:

wat kan je daar van zeggen!? Niets eigenlijk behalve dan dat het 1 grote brokkenzooi blijkt te zijn. Maar kom we gaan verder want we vinden eigenlijk toch wel een heel erg leuk horloge met die gekke lugs.

We demonteren de mechaniek uit de kast, verwijderen glas uit de bezel en dan kunnen we aan de slag. Het horloge heeft een gruen 435 inhouse caliber in zich en dateert uit 1945 of daaromtrent.

Demontage en alles de pot in en vandaar de kuismachine in

tijdens het kuisen de kast en het glas aangepakt, bij het terugplaatsen van het glas duwde ik er een barst in, dus ja ook even een nieuw glas geplaatst

Ziet er al heel wat frisser uit :wink: En dan gaan we monteren. We beginnen met de dekplaat en balans montage alsook de veermontage. Veer is vervangen, maar is 0,01 minder dik dan het origineel, kan problemen geven want is nogal veel verschil, we zullen het straks zien

dan beginnen we aan het raderwerk en anker

Nu gaan we naar de voorkant voor het wijzer- en opwindwerk

de wijzerspanning bleek niet strak genoeg, dus die corrigeren we even met het daartoe bestemde tooltje. Altijd een vijfkantruimer in je minuutpijp steken als je gaat tikken. Geen rond iets, geen vierkant iets maar een vijfkantig iets. Bij rond ga je inkepen en bij vierkant loop je het risico te veel te vernauwen

Balansmontage

Eerste tussentijdse timing, van in het begin wisten we al dat de beat error niet goed was, is hier nog niet aangepast, eerst even kijken wat mogelijks nog aangepast moet worden. Naast de beat error is er een groot verschil in de amplitude in de horizontale posities en algemeen is de amplitude ook te laag. De te lage amplitude is ten dele te wijten aan de beat error maar vooral aan de te zwakke veer. En dit was het dan voor eerste tussentijdse timing, gene vette als je het mij vraagt

we gaan dan de beat error aanpassen en de tap met lage amplitude opronden. Voor het opronden bestaat een speciaal tooltje zodat je niet op de draaibank moet gaan prutsen maar het opronden uit de hand kan doen. Eerste 2 foto’s tonen het tap-oprond-tooltje. Van de beat error correctie heb ik geen foto’s, dat komt neer op je verplaatst de spriaal op de balansband naar de juiste relatieve positie tov de plateausteen zodat het anker in het midden tussen de begrenzerpinnetjes komt te liggen.

EN dan gaan we weer even timen. Je ziet nu dat de amplitudes horizontaal dichter bij mekaar zijn komen te liggen en de beat error is gecorrigeerd. Maar nu zie je ook een hakkelende lijn in de verticale positie en puntjes in de dial down positie. Amplitude is nog steeds te laag, veer moet nog vervangen worden

Om nu die hakkelende lijn en de puntjes weg te halen, moet je weten wat die betekenen. Meestal - maar niet altijd - ligt het aan de pinnetjes van de regelsleutel waartussen de spiraal komt te liggen. Die stonden scheef, ik heb ze weer recht gezet

Tussentijdse timing 3 na correctie regelsleutelpinnetjes. de stipjes in de dial down positie (eerste foto) is omdat net op dat moment een camion voorbij reed. Beat error ook nog iets extra aangepast. Dit lijkt me wel te kunnen. Nu veer nog vervangen, maar daar heb ik geen foto’s meer van genomen

En dan gaan we de wijzerplaat en de wijzers plaatsen. de wijzers zijn ooit vervangen geweest want echt niet goed passend. Kleine secondenwijzer viel van de lange tap af en de uurwijzer zat ook niet vast vast op zijn plek. Bus van de kleine secondenwijzer hebben we vernauwd met een pennetangetje en de bus van de uurwijzer hebben we vernauwd met een conische pons en dan kon ie de kast in

Bandje er aan zetten en het eindresultaat

Nog even de eindtiming met de ook vervangen veer op foto gezet. Nu zie je dat de amplitude de juiste waarden haalt. Achteraf bekeken had de opgeronde tap nog net iets meer opgerond mogen worden, maar kom dit is OK voor een 80-jarige die helemaal niet goed liep en de nodige slijtage had. Ik moet hem wel nog even wat sneller zetten.

En dan the final wristshot

En nu op naar de mondia moonstone of de rado ratis :slight_smile:

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

73 likes

Vakwerk weer!! Ooit hoop ik dit ook allemaal te kunnen, de tools heb ik al, nu de skills en het inzicht nog :rofl:

Veel draagplezier!!

3 likes

Dat dus :+1:
Als ik je verhaal goed heb begrepen heb he een lage amplitude door een te scherpe tap? Zou je hier wat meer over uit kunnen leggen?

3 likes

Wauw, die is mooi geworden! :heart_eyes:

1 like

Een afgeplatte tap heeft een veel groter contactoppervlak dus meer wrijving dus meer weerstand. Ik heb ook zo’n “afrondertje” liggen, moet ik wat vaker gebruiken. :sweat_smile:

:rofl: onverwachte invloeden!

6 likes

ik word er telkens stil van als ik jullie restauraties zie. Oprecht Chapeau voor jullie geduld en kunde!

1 like

Een hele mooie weer!
Vooral hoe jij die amplitudes steeds weer zo mooi hoog krijgt vind ik ontzettend knap

En dan nu nog even terug naar het begin van het verhaal: die Christmas kisses, hoe is het daarmee afgelopen?

2 likes

Als een tap afgevlakt is, zie je dat aan de amplitude en controleer je met de loep. Maar @THK heeft een microscoopje besteld voor hier dus binnenkort met de microscoop, we kijken er naar uit :slight_smile:

In plaats van een afgevlakte tap, kan de andere ook te opgerond zijn, dat is ervaring en weten welke amplitude je waar moet verwachten. In dit geval was de amplitude in 1 positie veel te laag tov de te verwachten amplitude en in de andere positie was ie wat ik verwachtte. Dus zat ik met een afgevlakte tap die wrijving en dus weerstand en dus de te lage amplitude veroorzaakte. Die moet je dan opronden

MAAR: voor je gaat opronden of afvlakken moet je 100% zeker zijn dat er geen enkele andere blokkade / wrijvingspunt in die positie zit die ook een lage amplitude kan veroorzaken, denk daarbij aan een pitondblok die de balansband raakt, spiraal die iets scheef ligt, band die ankerbrug raakt, wieltje verderop met scheve tap, …

Stel er zit ergens nog een fout die een weerslag op de amplitude heeft en jij gaat opronden, dan maak je fouten bij.

EN: door de ervaring heb ik alle correcties gedaan met de te zwakke veer, ben je minder ervaren dan ga je wel eerst de veer steken die het origineel het best benaderd. Ik had voor de 0,10 veer gekozen omdat die in nivaflex was ipv blauw. meestal komt dat goed uit 0.01 minder dikke nivaflex, nu dus niet en heb dus toch een 0.11 dikke nivaflex moeten steken

@plees Beantwoord dat de vraag een beetje?

12 likes

alle fouten opsporen en corrigeren, zuiver olie geven met de juiste olie op de juiste plaats, en niet te onderschatten de correcte veer kiezen en dan kom je al een heel eind.

ik las ergens dat een seiko minder amplitude heeft dan een zwitser, heb je het eindresultaat van de vanac bekeken, die haalt hier ook gewoon de waarden die een zwitser haalt. Alles begint met fouten opsporen en wegwerken, gevolgd door zuiver de juiste olie / vet te geven en de juiste veer te nemen. Een veer mag max 6-7% verschillen tov het origineel. Ga je erboven dan maak je schade, ga je eronder dan krijg je niets goed afgeregeld en rare lijnen, zie het voorbeeld hierboven tussentijdse timing tov eindresultaat :wink:

4 likes

Over dat opronden - ik kwam ergens tegen (WatchUSeek mogelijk, vergeten) dat zo’n tooltje een beetje polijstmiddel nodig heeft om goed te werken. Nu snap ik de redenering wel maar dan zou ik schrik krijgen dat er te snel te veel zou “weggeschuurd” worden. Ik vind er ook bitter weinig over. :thinking:

2 likes

[quote=“Jenneke, post:4, topic:494485”]
Wauw, die is mooi geworden!
[/quote

wij volgen jouw topics altijd en jouw gruens die zijn echt vet mooi. Toen deze voorbij gevlogen kwam hebben we niet getwijfeld, al moet ik toegeven dat de moed me in de schoenen zonk toen ik hem net uit het pakje gehaald had en op het machientje legde :wink:

Dus je hebt ons een beetje geïnspireerd om een van onze laatste vrije plekjes aan een 2de gruen te geven :slight_smile:

4 likes

Ik bedoelde dan ook te zeggen dat het jou dan ook lukt al die fouten allereerst te vinden en vervolgens ook nog eens op te lossen.

Ik heb hier nog wel wat spiralen / balansen die niet lekker gaan, maar waar ik de fout niet zie. Of ik zie de fout maar weet niet hoe m te verhelpen. #groeipad😄

2 likes

ik doe er een weinig moebius 9010 in.

1 like

Zekers, waarvoor dank :+1:

1 like

oefening maakt de meester :slight_smile:

ik kon dit niet in jaar 1 van de hobby en in jaar 6 kon ik het ook nog niet. Na een jaar of 8 - 9 ging het vlot, maar zelfs nu na 15-16 jaar voel ik nog steeds groei in de zin van het wordt meer routine dan een opgave. Veel hangt ook af van hoe vaak kom je een fout tegen. Als ik morgen een spiraal moet aftellen waarvan ik exact weet hoe het moet, ga ik daar toch even mee bezig zijn omdat het ondertussen al weer 3 jaar geleden is dat ik nog eentje aftelde → rust roest :wink: en ik word er ook niet jonger op. ouder worden gooit ook nogal eens roet in het eten (zicht, lichte trilling op de handen, …)

Dus oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen aangevuld met lezen lezen lezen en nog eens lezen in de oude boeken van de grootmeesters uit lang vervlogen tijden.

6 likes

Ha, dat is dan nog het tegenovergestelde. Er werd gesproken over pastas met diamantpoeder enzo. Er zou niet veel overschieten van zo’n tap dan als 9010 al voldoende is :sweat_smile:

1 like

nee dat zeker niet :wink:

1 like

Er zit een komvormige slijpsteen in de punt, daarom is olie al genoeg.

Kan me zo voorstellen als je een ernstig vervuilde en opgebruikte op de rommelmarkt gekocht hebt dat pasta nodig is.

2 likes

Of een chinese knock-off… zou goed kunnen inderdaad.

2 likes

Hahaha ja alleen een messing staafje en verder niets :rofl:
Zouden ze dit tooltje namaken in China? Kan me niet voorstellen dat het met 100.000en tegelijk verkocht wordt.

Ik heb hem laatst bij Cousins gekocht.

2 likes