NA: Bvlgari Diagono sd40s

Beste allen,

Ik schrijf eigenlijk nooit een NA, en heb regelmatig wel veel plezier aan het lezen van die van anderen. Daarom: laat mij ook eens een poging wagen.

Ongeveer een week geleden maakte ik een topic aan over de Bvlgari Diagono sd38s. Een prachtig horloge mijns inziens, met als leuke bijkomstigheid dat je hem niet veel ziet, én ze relatief voordelig te koop zijn.

Echter, ik was een beetje bang voor de maat. 38mm duiker met een rvs lunette en donkere plaat, die ook nog eens een zeer korte lug-2-lug heeft wegens de unieke ‘deurscharnier-lugs’, draagt dat niet te klein? Op mijn 19/19.5xcm polsen?

Enkele forumleden konden dit vermoeden bevestigen: te klein. Gelukkig voor mij is er ook de Diagono professional, met 100m extra depth rating (300m) en 2mm groter (40mm). Wellicht zou dat iets voor me kunnen zijn. Toch vond ik die minder mooi: te drukke lunette en geen maxi-plots die mooi gepatineerd zijn. Er is in deze iteratie voor zover ik weet namelijk geen tritium meer gebruikt.

Na een nachtje slapen heb ik toch besloten dat ik hem acceptabel genoeg vond om er eens wat meer zoektijd in te gaan steken. De bulk van de prijzen op Chrono lagen tussen de 1500-2500. Op Ebay rond de 1300-2500. Behalve één exemplaar. Uit Albanië. Die stond erop voor $800. Ik heb de gok genomen. En vandaag na pakweg 3 dagen kwam het pakketje binnen. Je kunt dat allemaal volgen met de Track and Trace natuurlijk, dus ik rende naar beneden en rukte het zowat uit de handen van mijn ‘doorman’ (New York).

Ik pakte het thuis uit maar ik dacht: laat ik voor HF even op het gemeenschappelijke dakterras wat foto’s schieten.

Nu meer inhoudelijk, over het horloge zelf:
Het moge duidelijk zijn dat dit een duiker is. 40mm doorsnede, en redelijk plat, ik schat zo’n 12mm.
De mat zwarte plaat spreekt me aan. Alsook de zwarte datumschijf. De uurmarkeringen zijn opgelegd wat het horloge een iets meer hedendaags aanzien geeft. De omranding van de cijfers 6-12 en de plots is dénk ik witgoud, al weet ik dat niet zeker. Op de wijzerplaat staat ‘s swiss made s’. Misschien heeft dit hier iets mee te maken? De lunette zit muurvast. Daar kan ik niet tegen, het moet gewoon werken, dus daar zal ik iets op moeten vinden. Even eraf wippen met een keukenmesje wellicht. Ik vind de crownguards mooi: flink aanwezig en functioneel. Gedurfd, hoekig. Ik vind ook de scharnierlugs iets unieks. Het nadeel is dat dit dus allesbehalve een bandenswapper is. De wijzers zijn ook mooi qua ontwerp. Geen Rolex kopie. Dat wil dit horloge sowieso niet zijn: het heeft een echt, eigen ontwerp. De band is heel soepel rubber in tegenstelling tot wat ik verwachtte. Helaas is hij wel op sommige plekjes aan het inscheuren.


Iets wat ik overigens wel wist van tevoren; de verkoper had dit duidelijk op de foto’s laten zien.
Hiervoor zal op termijn dus een vervanging voor moeten komen, of ik moet wat gaan kloten met loctite rubber-repair. Dit schijnt een flexibele lijm te zijn. Maar ik denk dat dat geklieder wordt en niet mooi. Een originele band is ongetwijfeld kostbaar, en het hele idee was nu juist dat het een beetje een budgethorloge moest worden.
Ik kan er altijd nog voor kiezen om een stalen OEM band erbij te kopen. Die vind ik ook erg mooi (zie boven) maar dat moet ik even aanzien. Eerst maar eens kijken of het horloge bevalt. Ik houd niet van replicabanden (die er ook plenty zijn voor dit horloge) dus ik zal op enig moment een keuze moeten maken. Probeer ik deze te herstellen. Ik zag hiervan wat succesvolle clipjes op youtube. Of koop ik een nieuwe OEMband. Ik moet zeggen dat ik de band best gaaf vind. Ook weer Bvlgari: uniek en gedurfd. Dus wie weet vergeet ik dat staal voorlopig wel. De voorgevormde stukken doen hem lekker dragen.

Enfin, we hebben een mooi gegraveerde caseback, en een solide gesp: ook gegraveerd

De minuutwijzer vertoont wat corrosie lijkt wel, een probleem wat bijna alle Diagono’s hebben. Ik vermoed dat dit komt door luchtvochtigheid in de kast: bij het openen van de kroon komt er natuurlijk lucht in. Als de wijzers niet van witgoud zijn oid dan krijg je op termijn dit (denk ik, ik ben geen kenner)

Het uurwerk is een chronometer-grade ETA. Volgens mij niet de 2824-2 maar de … (even vergeten). Het heeft - wederom volgens mij - 21 jewels en een gegraveerde rotor die ‘Bvlgari’ laat zien. Evenal cote geneve streepjes. Ik meen dit ergens online gezien te hebben, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Er is maar weinig te vinden, online, over dit horloge. Dat vind ik ergens ook wel leuk. Het is een beetje anders.

Nu moet ik maar eens gaan kijken hoe ie de tijd houdt. Maar hier vanuit NY vooralsnog: grote blij :)!

Ps. Beetje lang verhaal geworden, dat vindt vast niet iedereen even leesbaar. Maarja, dan kijk je maar gewoon naar de plaatjes. Als je goed kijkt zie je ook een wazig vrijheidsbeeld, freedom tower (muriccaaaaa!) en empire state.

Dank voor het lezen!

60 likes

Leuk horloge! Veel draag plezier!

1 like

Ik zit me rot te zoeken naar het vrijheidsbeeld.

4 likes

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

En ik krijg een hartverzakking van het horloge dat een aantal verdiepingen hoog, boven de straat, losjes in de hand ligt :scream::scream::scream:
On topic: Gaaf horloge :+1:

4 likes

Klopt eigenlijk kun je het helemaal niet zien zie ik nu pas
Precies tussen die gebouwen staat ze
Ik zal vanavond tijdens de bbq op het dak nog even een plaatje schieten
Waarbij ik daarop focus

2 likes

Mooi horloge
Maar toch een beetje aangetast dat is jammer.

1 like

Mooie NA, leuke foto’s / view.
Ik lees hier op HF ook weinig over Bulgari. Ondergeschoven kindje? Why?

1 like

Lume is ook nog werkend

3 likes

mooi horloge en toffe foto’s.
Deze zie je niet zo veel. :+1:

1 like

Niet ieders kop thee denk ik
Veel afschrijven bij nieuw koop
Vrij extreme designs tegenwoordig
Maar dit oudje vond ik een van de weinige, zo niet het enige, te pruimen van het merk :slight_smile:

3 likes

Thanks :slight_smile:
Ja hij heeft wel wát wear, maar ik vind het overall niet slecht hoor. Maar ik ben ook zelf niet erg zuinig op horloges. Ik draag ze gewoon, ook tijdens verbouwen bijv. Dus dit soort sporen zie ik zelf eigenlijk nauwelijks :slight_smile:

Leuk horloge van een merk dat je inderdaad niet veel ziet. Voor dit budget helemaal super.
Veel plezier er mee !

1 like

Veel plezier ermee :ok_hand:t2:

1 like

Gefeliciteerd !

1 like

Mooi horloge, ik zit over dit model ook langere tijd na te denken en te zoeken.

Het lijkt of de wijzers ook iets aangetast zijn, of is dat de lichtinval?

Veel plezier ermee!

1 like

Meteen ff die lunette eraf gewipt en de viezigheid erachter verwijderd. Er lag een ring in waarvan ik dacht dat het een pakking was, maar het blijkt de vertanding te zijn voor de klikjes van de lunette. Alles schoongemaakt, weer in elkaar geklikt, en hij draait nu supersoepel.


Geen wd40 of olijfolie ertussen, wat ik wel eens lees. Houdt alleen maar stof en vuil vast. Gewoon droog, zoals het bedoeld is. Werkt top! :slight_smile:

17 likes

Nee je hebt gelijk. Alleen de minuutwijzer heeft wat patina zullen we maar zeggen :sweat_smile: nee dat is gewoon corrosie. Daarom gebruikt R ook witgoud :sunglasses:

1 like

Heb je alleen het horloge of ook doos en papieren?

1 like

Watch only

1 like