Mijn zoektocht naar een leuke betaalbare chronograaf leidde me vorige week al snel naar deze Japanse youngtimer.
Deze Casio Oceanus uit 2008 is nieuw voor mij, maar niet voor het forum. Ondanks dat ik 'm hier een paar keer voorbij heb zien komen heeft volgens mij niemand een uitgebreid NA topic geschreven, terwijl het horloge dat naar mijn mening wel verdient; daar gaat’ie!
Oceanus is Casio’s premium merk voor de Japanse thuismarkt. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van een (veel) hoger niveau dan bij reguliere Casios, dat is bij dit horloge o.a. terug te zien in de strak afgewerkte kast en band van gehard (TiC) titanium en het ontspiegelde saffierglas. Deze horloges worden net als high-end Seikos volledig in Japan gemaakt en deels met de hand afgewerkt. Het schijnt zelfs dat de kasten worden gemaakt door Hayashi Seiki Seizo, een werkplaats die deels eigendom is van Seiko waar o.a. ook kasten voor Grand Seiko en Credor gemaakt worden.
Ik heb de Japanse ondertiteling van bovenstaande video geript en met Google translate vertaald naar het Engels . Aangezien het een marketing video is gaat het vooral over het ontstaan en het design van Oceanus. Het interessantste vond ik dat ze expliciet de volledig Japanse productie en Zaratsu polishing benoemen.
Stuur me gerust een berichtje als je me niet gelooft, dan stuur ik je de hele transcriptie .
Het premium karakter van Oceanus is niet alleen terug te zien in de afwerking maar ook op het prijskaartje. De listprice van dit horloge bedroeg in 2008 ruim 750 euro.
Het 5008 uurwerk in de M800 combineert Tough Solar en Wave Ceptor techniek met 5 onafhankelijke motoren die de volledig analoge weergave van de verschillende functies aansturen. Naast automatische synchronisatie met de atoomklok zijn vooral de 29 geprogrammeerde tijdzones, de perpetual calendar tot 2100 en de automatische aanpassing aan zomer/wintertijd erg praktisch.
Ondanks de uitgebreide functies is het met 41 x 47 x 11 mm een vrij compact horloge, dat door het gebruik van titanium incl. band nog geen 100 gram weegt. Het is deze combinatie van techniek en vorm die het wat mij betreft zo’n bijzonder horloge maken. Er zijn genoeg goedkope GShock’s die dezelfde functies hebben, alleen zitten die allemaal verpakt in een dikke plastic kast.
Het horloge draagt erg prettig. Hoewel de kast 41mm is, draagt het horloge kleiner. Ik denk dat de 37 mm diameter van de bezel insert hierin een rol speelt (een 40 mm Daytona heeft bijvoorbeeld een bezel van 38,5 mm.). Verder draagt het ontbreken van een kroon ook bij aan het draagcomfort.
Ik houd van horloges waar een beetje een verhaal over te vertellen is, dus ik ben erg blij met deze aanwinst.
Dit horloge doet me een beetje denken aan de term ‘sleeper’ die in de auto (tuning) wereld gebruikt wordt.
Het is op het eerste oog een vrij onopvallend horloge. De meeste mensen die er toch beter naar kijken zullen waarschijnlijk denken dat het ‘gewoon een Casio van de Kijkshop’ is, terwijl je toch best iets bijzonders om je pols hebt.
Natuurlijk is het een gebruikt horloge van 13 jaar oud, heeft het titanium ondanks de krasbestendige coating wat ‘gebruiksporen’ en is de (IP) bezel niet helemaal vrij van krasjes. Ik stoor me er niet zo aan en ik vind het leuk hierdoor de kans te hebben deze JDM luxe te ervaren voor een mooie prijs. Het voelt echt alsof ik voor een dubbeltje op de eerste rij zit .
Nogmaals bedankt @SuperC !