NA: Casio Oceanus OCW S-100

Toch even delen, de aankoop van een Casio Oceanus OCW S-100. Een heel gaaf, licht en bescheiden horloge met enkele handige functies.

De kast meet ca. 40 mm in doorsnede en is ca. 10 mm dik. Met 83 gram is het een heel licht horloge en dat komt met name door het gebruik van titanium. De afwerking van kast en band is heel erg goed. De Oceanus serie is een JDM model en wordt in Yamagata (Japan) op Casio’s Premium Production Line vervaardigd. Het quartz uurwerk wordt door de zon van energie voorzien en dat maakt batterijwissels overbodig.

De uren indexen op de wijzerplaat hebben een blauw kleurtje meegekregen en dat maakt het horloge net even wat gezelliger. Daarnaast lijkt het saffierglas bij bepaalde lichtinval een soort van blauwe gloed te hebben, ook dat is een aardig detail. 100 meter waterdichtheid zorgt ervoor dat je nog een keer lam in de plomp kan springen, ook daar is over nagedacht.

Deze Oceanus heeft drie wijzers en een datum. Heel veel meer “dresserig” gaat het voor mij niet worden. Op de wijzerplaat staan heel klein verschillende tijdzones. Met het uittrekken en draaien van de kroon kan je eenvoudig de tijdzone veranderen, terwijl op de achtergrond de tijd netjes blijft doorlopen.

In de nacht ontvangt het horloge de “echte” tijd via de atoomklok in Duitsland waardoor het horloge altijd precies op tijd loopt. De datum verspringt op exact 00.00 uur en de secondewijzer raakt elke seconde precies de juiste markering. Hier schijnt Casio echt werk van te maken in Yamagata en juist dit soort aandacht voor details maakt het voor mij bijzonder.

Al met al een heel comfortabel en niet te groot horloge met een verrassend goede afwerking. Daarnaast laat dit horloge zich niet in de war brengen door schrikkelsecondes e.d. en zorgt de eeuwigdurende kalender ervoor dat de datum altijd goed staat. Ik ben blij dat ik nog steeds van quartz horloges kan genieten, zeker als deze techniek zo lekker wordt ingezet als hier het geval is.

Deze Oceanus bevalt zo goed dat ik nu al met een schuin oog naar andere modellen in de serie kijk, wie weet…

Plaatjes;

Keurig verzonden door Seiya Japan en nieuw in de stickers;

Erg mooie band en kast, afwerking is op hoog niveau;

Prettige kastvorm die lekker aansluit op mijn pols;

Lume is verrassend goed en werkt de hele nacht;

Bedankt voor het kijken en een mooie tijd!

61 likes

Knap horloge inderdaad en mooie afwerking, top!

1 like

Een Oceanus wil ik ook nog eens een keer

1 like

Inderdaad een mooi ding en prachtig afgewerkt, kon echter de teksten niet lezen, net te klein :see_no_evil:

1 like

Mijn beste,

Zo zo, wat een fraaie aanwinst!!
Weer eens een Casio van een geheel andere hoedanigheid!!
Ziet er magnifiek en eveneens degelijk uit!!
En dankzij die handige functies, altijd een accurate tijd!!
Ik wens je er veel plezier mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Mooi hoor, het is dat hij teveel overlap heeft met de SARX035 anders had ik hem wel van je overgenomen :wink:

2 likes

Ik zag deze al een aantal keren voorbij komen. Ik moet zeggen dat ik hem erg mooi vind. Hij is met stip in mijn top 10 terecht gekomen :smile:.
Bedankt voor de review!
Wat kost deze eigenlijk?

1 like

tweedehands in mint staat 400/450 euro dacht ik

1 like

Prachtig horloge.

Ook andere modellen van de Oceanus serie zijn super mooi. Terecht dat ze eindelijk wat populairder worden.

1 like

zeker

helaas is mooiste van allemaal zo groot…

1 like

Nieuw €450 via Solojapan

1 like

nog beter!

Duurt alleen wat langer, maar levering vanuit Spanje dus geen verrassingen met invoer👍

4 likes

Topklok!

1 like

echt extreem mooi! ben benieuwd naar de bouwkwaliteit!

1 like

Toppertje deze!

Elk “tough movement” van Casio is uitgerust met een optische sensor die elke keer bij passeren van de wijzer de uitlijning calibreert. Heel slim gedaan, je hebt hetzelfde resultaat als een GS met 9F kaliber, zonder dat je een veel duurder HEQ kaliber (nauwere toleranties) nodig hebt met “anti-backlash spring”, en een montage proces wat veel meer vakmanschap en tijd vergt. [quote=“Vinn, post:3, topic:127131, full:true”]
Een Oceanus wil ik ook nog eens een keer
[/quote]

+1

5 likes

Haha :wink:

1 like

nou niks haha, ik lees net dat ie 450 nieuw is :wink:

ja of andersom haha (dat ik bijna teveel wilde betalen) :upside_down: :

1 like

Eens. Mogelijk is dit een voorproefje voor andere modellen. :sweat_smile:

Goeie tip! :ok_hand:

1 like