Zoals een aantal van jullie (die zo af-en-toe in off-topic rondhangen) wel weten ben ik een Volvo liefhebber. Ik rij rond in deze bijna 30 jaar ouwe baksteen
Nu zat ik een week of twee geleden eens te Google-en welke horloges een link hebben met Volvo. Naast de vele Volvo Ocean Race modellen stuitte ik op de Certina Blue Ribbon die in 1977 door Volvo is uitgegeven ter ere van hun 50 jarig jubileum. Wat een prachtig horloge. Die moest ik hebben! Ik ontdekte dat @dins1 een mooi, onverprutst exemplaar in zijn bezit had, dus ik benaderde hem via PB. Na enige twijfel of hij er wel afstand van wilde doen, mocht ik het horloge toch van hem overnemen omdat hij het zelf eigenlijk niet meer droeg en het leuk vond dat het bij een Volvo liefhebber terecht kwam. Nogmaals bedankt Erik. Wat hebben we toch een geweldig leuk forum!
Voor degenen die het leuk vinden hieronder wat achtergrond over Volvo en de specifieke uitgave van deze jubileum Certina Blue Ribbon. De plaatjeskijkers kunnen doorscrollen naar de foto’s
In 1915 heeft het Zweedse bedrijf SKF AB de naam ‘Volvo’ - Latijn voor ‘ik rol’ – geregistreerd bij de rechtbank in Stockholm. In 1924 ontmoeten Assar Gabrielsson, verkoopmanager bij SKF in Göteborg, en Gustaf Larson, technisch directeur bij Galco AB, elkaar in een restaurant in Stockholm en bespreken de ontwikkeling van een Zweedse auto. Twee jaar later is er een eerste prototype, gefinancierd door SKF en gebouwd door Galco. Tegelijkertijd liet SKF een fabriek bouwen in de buurt van Göteborg, waar op 14 april 1927 de eerste in serie geproduceerde Volvo, de ÖV4, uit de fabriek komt rollen. Sindsdien wordt deze datum beschouwd als de ‘oprichtingsdatum’ van Volvo.
In de volgende 50 jaar bouwde Volvo meer dan 3 miljoen auto’s, enkele honderdduizenden vrachtwagens en bussen, bouwmachines, tractoren en scheeps- en vliegtuigmotoren. Als eerste grote autofabrikant rust Volvo zijn auto’s standaard uit met hydraulische remmen (1929), driepuntsgordels (1959) en een dubbel circuit remsysteem met zowel voor als achter schijfremmen (1966).
In 1977, op het officiële bedrijfsjubileum “50 år Volvo 1927-1977”, bracht Volvo niet alleen de nieuwe F10 / F12-vrachtwagenserie op de markt, maar kondigde ook de eerste auto’s aan met door lambdasondes aangestuurde katalysatoren en presenteerde de door Bertone ontworpen zescilinder coupé van de 200-serie. De 262C Bertone is één van de meest begeerde Volvo klassiekers van dit moment
Bovendien krijgt elk van de 62.500 medewerkers een bijzonder geschenk: een Certina Blue Ribbon, ref. xxx 1218 41 (in staal voor mannen) of xxx 1218 25 (verguld voor vrouwen).
Onderstaande info en foto’s zijn afkomstig van de afdeling Corporate Sponsoring & Event van de Volvo Group:
“De beslissing werd genomen door de toenmalige voorzitter van de raad, Pehr G. Gyllenhammar. Op onderstaande zwart-witfoto overhandigt de heer Blenner, hoofd Communicatie en Public Relations, een horloge aan een van de medewerkers
Het horlogeproject werd geleid door Carl Magnus Hallberg, die helaas niet meer leeft.
Het was (afgezien van de case back) geen op maat gemaakt horloge, maar er werd gekozen voor een model uit de catalogus van Certina. De heren kregen een blauw horloge, de dames een verguld horloge. De horloges zijn origineel geleverd op een leren band. Beide modellen zijn te zien op de volgende foto
De volgende twee foto’s tonen de versierde casebacks van de heren-
en de damesversie
Helaas zijn er geen documenten bewaard gebleven wat Volvo Certina betaald heeft voor de horloges.”
Maar waarom koos Volvo voor Certina? Het is bekend dat Volvo al langere tijd Certina horloges gaf aan 100.000km klanten. Certina staat, evenals Volvo, bekend om zijn robuustheid en innovativiteit. In 1951 lanceerde Certina zijn eerste automatische inhouse uurwerk kaliber 25-45, en een versie met datum, de ‘Certidate’ 25-451. Eind jaren ‘50 groeit de vraag naar plattere horloges en in 1960 komt Certina met de 25-651. Dat uurwerk is 1mm platter dan zijn voorganger en is uitgerust met veerloze omkeerraderen en de frequentie is verhoogt van 18.000A/h naar 19.800A/h. Dit wordt Certina’s bekendste en meest gebruikte uurwerk en ook de Volvo Blue Ribbon is met de ‘M’ variant van dit uurwerk uitgerust. De ‘M’ variant heeft als extra’s een rotor met lagersteen en fijnafstelling door middel van een mircrometerschroef.
Het aantal door Volvo bestelde/door Certina geleverde horloges is wat onzeker. Volvo spreekt over 62.500 en Certina vermeld op de website een aantal van 64.113. Het is goed mogelijk dat beide aantallen kloppen en dat Volvo de overige horloges heeft weggegeven/verkocht aan klanten. Wat wel zeker is, is dat deze tot op de dag vandaag nog steeds één van de grootste horloge orders, een enorme druk legde op de productiecapaciteit van Certina. Die toendertijd ongeveer 600.000 horloges per jaar produceerde.
Door de quartz crisis was de productie van mechanische uurwerken al drastisch teruggeschroefd en daardoor kon Certina de Volvo order niet volledig met inhouse uurwerken invullen. Een deel van de Volvo Blue Ribbons is geleverd met een ETA uurwerk (ETA 2783). De ETA uurwerken werden gerebrand en hernoemd naar ’25-011’. Omdat de datumconfiguratie op de ETA uurwerken iets anders was moesten er ook andere wijzerplaten komen. De nieuwe wijzerplaten hadden een meer groene sunburst, waar de originele wijzerplaten blauw waren, en een kleiner datumvenster wat iets meer naar het midden geplaatst was.
Onderstaand de twee varianten naast elkaar
Bronnen:
-https://www.vintagecertinas.ch/en/movements-en/
-https://www.europastar.com/highlights/1004091548-certina-60-years-of-double-security.html
-https://uhrforum.de/threads/tva-schweiziskor-i-svenske-servis-certina-blue-ribbon-50-ar-volvo-1927-1977.104908/
-https://www.watchrepairtalk.com/topic/2700-certina-blue-ribbon-volvo/
En dan nu de foto’s van mijn van Erik overgenomen exemplaar