NA: Certina Blue Ribbon “50 jaar Volvo” jubileum editie

Zoals een aantal van jullie (die zo af-en-toe in off-topic rondhangen) wel weten ben ik een Volvo liefhebber. Ik rij rond in deze bijna 30 jaar ouwe baksteen

Nu zat ik een week of twee geleden eens te Google-en welke horloges een link hebben met Volvo. Naast de vele Volvo Ocean Race modellen stuitte ik op de Certina Blue Ribbon die in 1977 door Volvo is uitgegeven ter ere van hun 50 jarig jubileum. Wat een prachtig horloge. Die moest ik hebben! Ik ontdekte dat @dins1 een mooi, onverprutst exemplaar in zijn bezit had, dus ik benaderde hem via PB. Na enige twijfel of hij er wel afstand van wilde doen, mocht ik het horloge toch van hem overnemen omdat hij het zelf eigenlijk niet meer droeg en het leuk vond dat het bij een Volvo liefhebber terecht kwam. Nogmaals bedankt Erik. Wat hebben we toch een geweldig leuk forum!

Voor degenen die het leuk vinden hieronder wat achtergrond over Volvo en de specifieke uitgave van deze jubileum Certina Blue Ribbon. De plaatjeskijkers kunnen doorscrollen naar de foto’s


In 1915 heeft het Zweedse bedrijf SKF AB de naam ‘Volvo’ - Latijn voor ‘ik rol’ – geregistreerd bij de rechtbank in Stockholm. In 1924 ontmoeten Assar Gabrielsson, verkoopmanager bij SKF in Göteborg, en Gustaf Larson, technisch directeur bij Galco AB, elkaar in een restaurant in Stockholm en bespreken de ontwikkeling van een Zweedse auto. Twee jaar later is er een eerste prototype, gefinancierd door SKF en gebouwd door Galco. Tegelijkertijd liet SKF een fabriek bouwen in de buurt van Göteborg, waar op 14 april 1927 de eerste in serie geproduceerde Volvo, de ÖV4, uit de fabriek komt rollen. Sindsdien wordt deze datum beschouwd als de ‘oprichtingsdatum’ van Volvo.

In de volgende 50 jaar bouwde Volvo meer dan 3 miljoen auto’s, enkele honderdduizenden vrachtwagens en bussen, bouwmachines, tractoren en scheeps- en vliegtuigmotoren. Als eerste grote autofabrikant rust Volvo zijn auto’s standaard uit met hydraulische remmen (1929), driepuntsgordels (1959) en een dubbel circuit remsysteem met zowel voor als achter schijfremmen (1966).

In 1977, op het officiële bedrijfsjubileum “50 år Volvo 1927-1977”, bracht Volvo niet alleen de nieuwe F10 / F12-vrachtwagenserie op de markt, maar kondigde ook de eerste auto’s aan met door lambdasondes aangestuurde katalysatoren en presenteerde de door Bertone ontworpen zescilinder coupé van de 200-serie. De 262C Bertone is één van de meest begeerde Volvo klassiekers van dit moment

Bovendien krijgt elk van de 62.500 medewerkers een bijzonder geschenk: een Certina Blue Ribbon, ref. xxx 1218 41 (in staal voor mannen) of xxx 1218 25 (verguld voor vrouwen).

Onderstaande info en foto’s zijn afkomstig van de afdeling Corporate Sponsoring & Event van de Volvo Group:

“De beslissing werd genomen door de toenmalige voorzitter van de raad, Pehr G. Gyllenhammar. Op onderstaande zwart-witfoto overhandigt de heer Blenner, hoofd Communicatie en Public Relations, een horloge aan een van de medewerkers

Het horlogeproject werd geleid door Carl Magnus Hallberg, die helaas niet meer leeft.
Het was (afgezien van de case back) geen op maat gemaakt horloge, maar er werd gekozen voor een model uit de catalogus van Certina. De heren kregen een blauw horloge, de dames een verguld horloge. De horloges zijn origineel geleverd op een leren band. Beide modellen zijn te zien op de volgende foto

De volgende twee foto’s tonen de versierde casebacks van de heren-

en de damesversie

Helaas zijn er geen documenten bewaard gebleven wat Volvo Certina betaald heeft voor de horloges.”

Maar waarom koos Volvo voor Certina? Het is bekend dat Volvo al langere tijd Certina horloges gaf aan 100.000km klanten. Certina staat, evenals Volvo, bekend om zijn robuustheid en innovativiteit. In 1951 lanceerde Certina zijn eerste automatische inhouse uurwerk kaliber 25-45, en een versie met datum, de ‘Certidate’ 25-451. Eind jaren ‘50 groeit de vraag naar plattere horloges en in 1960 komt Certina met de 25-651. Dat uurwerk is 1mm platter dan zijn voorganger en is uitgerust met veerloze omkeerraderen en de frequentie is verhoogt van 18.000A/h naar 19.800A/h. Dit wordt Certina’s bekendste en meest gebruikte uurwerk en ook de Volvo Blue Ribbon is met de ‘M’ variant van dit uurwerk uitgerust. De ‘M’ variant heeft als extra’s een rotor met lagersteen en fijnafstelling door middel van een mircrometerschroef.

Image 052

Het aantal door Volvo bestelde/door Certina geleverde horloges is wat onzeker. Volvo spreekt over 62.500 en Certina vermeld op de website een aantal van 64.113. Het is goed mogelijk dat beide aantallen kloppen en dat Volvo de overige horloges heeft weggegeven/verkocht aan klanten. Wat wel zeker is, is dat deze tot op de dag vandaag nog steeds één van de grootste horloge orders, een enorme druk legde op de productiecapaciteit van Certina. Die toendertijd ongeveer 600.000 horloges per jaar produceerde.

Door de quartz crisis was de productie van mechanische uurwerken al drastisch teruggeschroefd en daardoor kon Certina de Volvo order niet volledig met inhouse uurwerken invullen. Een deel van de Volvo Blue Ribbons is geleverd met een ETA uurwerk (ETA 2783). De ETA uurwerken werden gerebrand en hernoemd naar ’25-011’. Omdat de datumconfiguratie op de ETA uurwerken iets anders was moesten er ook andere wijzerplaten komen. De nieuwe wijzerplaten hadden een meer groene sunburst, waar de originele wijzerplaten blauw waren, en een kleiner datumvenster wat iets meer naar het midden geplaatst was.

Onderstaand de twee varianten naast elkaar

Bronnen:
-https://www.vintagecertinas.ch/en/movements-en/
-https://www.europastar.com/highlights/1004091548-certina-60-years-of-double-security.html
-https://uhrforum.de/threads/tva-schweiziskor-i-svenske-servis-certina-blue-ribbon-50-ar-volvo-1927-1977.104908/
-https://www.watchrepairtalk.com/topic/2700-certina-blue-ribbon-volvo/


En dan nu de foto’s van mijn van Erik overgenomen exemplaar

96 likes

Mooi verhaal en horloge.
Leuk om te bezitten als Volvo liefhebber!
Veel draagplezier toegewenst met de Certina en nog vele kilometers met de mooie Volvo 240 stationwagen :ok_hand:

1 like

Gaaf dit is nostalgie waar mijn beide Hobbies samen komen. De tank staat nog steeds op mijn lijstje de Certina in deze vorm ook wel echt klasse.
Geniet ervan zou ik zeggen maar dat komt vast goed.

1 like

Prachtig verhaal en een mooi horloge. Mooie jaarboek als ik hem zo om je pols zie. Veel plezier.

1 like

Heel gaaf! Ik heb ook een bepaalde voorliefde voor Volvo (metname voor de vijf-cilinders) en heb hier een eerste generatie V70 op de oprit staan. Hoewel die er minder goed uit ziet als jouw 240…

Maar dankzij dit verhaal kan er wel weer iets op het “must-have” lijstje.

Gefeliciteerd met je nieuwe horloge en ik hoop dat je er lang plezier van gaat hebben!

2 likes

Heerlijk topic!!

1 like

en alweer een mooi horloge met een geschiedenis aan :ok_hand:
een horloge waar je trots op kan zijn :smiley:
geniet ervan :wink:

1 like

In die van mij zit de onverwoestbare B230F 4-cilinder, met inmiddels bijna 350K op de teller.

Thanks! Was ook leuk om uit te zoeken en te schrijven. Een soort internet sinkhole waar je steeds verder in verdwijnt :joy:

2 likes

Dan heb ik je ingehaald… 610K op de teller met een B5234T3 blok (T5). Toegegeven: de eerste 575.000KM heb ik gedaan met een B5252S (atmosferisch, tien klepper) blok, maar het begon te jeuken dus ik heb een donor gekocht, het blok gereviseerd en er in gelepeld. Die tienkleppers gaan ook eeuwig mee, hoewel dat niet voor alle pakkingen en keerringen geld… En omdat hij wat olie lekte tussen de bak en het blok, moest alles eruit. Goed excuus om meteen flink te verbouwen :wink:

Die B230F blokken rijden ook heerlijk en zijn lekker betrouwbaar, mits je ze een beetje lief behandeld. Het is dat ik geen ruimte heb voor een tweede Volvo… Veel veilige kilometers gewenst!

1 like

Mooie post en een gaaf horloge, veel plezier ermee!

1 like

Leuk om te lezen en geniet van je nieuwe horloge en uiteraard je volvo :+1:

1 like

Leuk stukje historie; veel plezier met de aanwinst en met de baksteen natuurlijk :+1:

1 like

Respect! Dat is wel next level zelf sleutelen. Ik doe ook alles zo veel mogelijk zelf. Maar een motor wissel zou ik wel even een nachtje over moeten slapen :sweat_smile:

Pracht van een baksteen heb je daar!

:heart_eyes:

Heerlijk verhaal en een heerlijk seventies swagger horloge!

Mooi horloge met bijhorend verhaal (en auto). Heel fijn om als Volvo-liefhebber de achtergrond mee te krijgen. Zelf ben ik nog maar halfweg met mijn 15-jarige S60 met 245000 km.

2 likes

Leuk verhaal en prachtig horloge! Die 262 coupé is geweldig!

1 like

Goed verhaal, mooie aanwinst!

1 like

Heerlijk verhaal en horloge, maaren die auto,… :thinking: die wordt je vergeven ! ( echt waar een Bertone ?? )

Ha Dennis, moor verhaal heb je er van gemaakt, erg leuk om te lezen! Als ik hem zo zie dan mis ik hem toch weer een beetje, maar fijn dat je van het horloge geniet en dat hij bij een Volvo liefhebber terecht is gekomen!

1 like