NA: Certina DS-1 Himalaya

Mijn wederhelft droeg me op om eten te halen voor deze avond.

Bij de slagerij was het niet veel soeps, dus doorwandelen naar de traiteur een eindje verder.
Tussen beiden in ligt mijn favoriete horlogemaker, dus snel eens in de etalage gaan kijken, zonder bijbedoelingen. Het was kalm in de winkel, zodoende kwam de beste man een praatje maken, altijd gezellig :slight_smile:
Er kwam een andere klant langs, dus ik mee naar binnen om het praatje verder te zetten.
Van het één kwam het ander en al pratende over de 80-uurs loopwerken kwam deze mooie Certina met vintage uitstraling voorbij.

Ladies and gentlemen, may I present to you, de Certina DS-1 Powermatic 80 Himalaya.

Het Certina DS-1 model is de eerste Certina waarin het DS concept werd ingebouwd, en werd gedragen tijdens de eerste succesvolle beklimming van de Dhaulagiri in de Himalaya in 1960. Vandaag wordt het horloge uitgerust met het automatische Powermatic 80 gangwerk.

Het Certina horloge DS-1 Powermatic 80 heeft een 40 mm stalen kast en een bruine lederen armband met vlindersluiting. Een krasvrij saffierglas beschermt de zilveren wijzerplaat.

Ook de caseback en de rotor mogen er meer dan zijn, mooie finishing touch.

Zo, ik ga een beetje verder genieten van mijn onverwachte aankoop, bedankt voor het lezen!

69 likes

Chic!:ok_hand:t2: geniet ervan.

1 like

Mooi hoor !

Maar wat hebben jullie nu gegeten? :slight_smile:

5 likes

En wat eten we vanavond? Niks! Blut!

9 likes

Dit is een hele mooie NA!!! :clap::+1::clap:

Veel kijk en draagplezier met dit uitermate fraaie model :+1::clap::+1:

1 like

Ah, dat zat ik me de afgelopen weken nu net af te vragen.

Maar wel een mooi horloge.

1 like

Veel genot gewenst van deze mooie Certina.

1 like

Hele mooie aanwinst!
Ook prettig dat deze een 20mm bandaanzet heeft.
Geniet er van :slight_smile:

1 like

:smile:

1 like

Zeer fraaie aankoop, veel plezier ermee!

1 like

Mijn beste,

Zó zó, dit is wel een hele fraaie Certina!!
Goed gedaan hoor!!
Heb ik nog nooit eerder mogen aanschouwen.
Ik wens je er dan ook een heuglijke tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Een hele chique Certina ! Mooi afgewerkt horloge! Geniet ervan John. :ok_hand::slightly_smiling_face:

1 like

Prachtig horloge en foto’s.
Veel plezier gewenst van de Certina.

1 like

Prachtig, vooral de achterkant!

2 likes

Erg mooi!

1 like

Volgens mij is het verhaal toch net een beetje anders het DS1 model is het model dat moet herinneren aan het eerste DS model (DS staat voor Double Security ) dat in 1959 op de markt kwam. Dat was de Certina DS met als referentienr. de 5101 013 De dubbele veiligheid is enerzijds een betere schokbeveiliging (het horloge moest een val van 6 meter overleven) door een versterkte caseback en een speciaal rubber in de caseback en een betere waterdichtheid (200 meter) door het gebruik van meerdere rubbers op oa de kroon, de stam, caseback… Dit is een afbeelding van een van die oude DS modellen:

Deze Certina DS zou zijn gedragen door de beklimmers van de Dhaulagiri in mei 1960, waar jouw horloge dus aan zou herinneren…

Dit zou het horloge van een van die bergbeklimmers zijn, Max Eiseling, het is een DS Automatic uit 1960 met als referentie 5601 003

De voorkant

de achterkant

Meer kun je lezen op Vintage Certina’s waar ook deze foto’s van komen

7 likes

Certina heeft twee soorten Himalaya’s uitgebracht, die van mij en een ander model die meer op de originele lijkt:

2 likes

Zeer fraai horloge, chique hoor.
Gefeliciteerd en draag de Certina met liefde.

1 like

Rode wijn, Blanc de veau en wat hertonginneaardappeltjes konden er nog vanaf zonder mijn vrouw de straat op te sturen, maak jullie geen zorgen :wink:

Pics or it didn’t happen:

:wink:

11 likes

Erg mooi!

1 like