Ik heb hem al een paar weken in huis, ook al eens gedragen en geshowd in het “wat dagen wij”topic, maar eigenlijk verdiend hij wel een eigen NA topic, dus bij deze!
Midden jaren 50 wilde Philipp Kurth, werkzaam bij Certina en kleinzoon van mede-oprichter Alfred Kurth, een zo robuust mogelijk horloge bouwen.
Na veel getest werd bedacht dat er een elastische schokabsorberende ring om het uurwerk gemaakt moest worden, zodat het uurwerk zelf alle kanten op kon. Ook werd er een extra dik plexi gebruikt, incabloc en robuust ogende Bombay style lugs.
Deze vinding werd DS genoemd, wat staat voor Double Safety. Zo werd de eerste Certina DS geboren.
In 1958 werd het patent op deze DS vinding aangevraagd, welke op 8 mei 1958 ook werd afgegeven.
Echter, de eerste exemplaren van deze nieuwe vinding zijn gefabriceerd voordat het patent werd toegekend en hebben een zgn Patent Pending op het binnendeksel staan.
Deze vroege DS’n hebben nog geen schildpad op het achterdeksel (wat alle DS modellen tot op de dag van vandaag wel hebben) en waren voorzien van het 25-45 uurwerk.
Vanaf midden jaren 60 werd er een ander uurwerk (25-65) gebruikt en vanaf die datum kwam er dus ook de kenmerkende schildpad op het achterdeksel.
Zoals het hoorde in die tijd is er in 1960 een Himalaya expeditie opgetuigd, om de robuustheid van het uurwerk aan te tonen.
Welnu, enige weken geleden zag ik op Marktplaats enkele zeer wazige foto’s bij een advertentie die alleen als Certina horloge werd omschreven. Het horloge was ook nog eens gefotografeerd in een Certina Quartz doosje, en er was amper te zien wat het was.
Hierop heb ik de verkoopster gevraagd of de wijzerplaat nog netjes was, wat zij beaamde, en hierop een prijs afgesproken en met een wat verhoogd hartritme de auto ingesprongen en naar Den Haag gereden.
En ja, het was precies wat ik dacht, helemaal origineel, zelfs de originele band zat er nog aan!
Wel vies, onder de polskaas, en een flink beschadigd glas, maar daaronder een zeer mooi bewaard gebleven zeer vroege DS!
Het glas is nu ontdaan van de ergste krassen en butsen, heeft nog wat craquele die er niet uit te poetsen is, maar ik laat het zo. De originele bandje heb ik er wel afgehaald, daarna heb ik hem schoongemaakt en vorige week voor het eerst gedragen en ervan genoten!
Wat een verhaal zie ik nu, tijd voor plaatjes!
Ik heb hem niet opengemaakt, hij zit goed dicht, maar ik mijn andere er even bij gepakt voor de foto’s van de binnenkant:
Beiden dus zonder de schildpad achterop. De linker is net iets vroeger denk ik, heeft zelfs nog geen serienummer, de rechter heeft een, heel dun gegraveerd, serienummer 37xxxxx.
En samen, de andere heeft nog wel een originele kroon nodig:
Groet Erik