Na: Certina DS 1e gen, patent pending

Ik heb hem al een paar weken in huis, ook al eens gedragen en geshowd in het “wat dagen wij”topic, maar eigenlijk verdiend hij wel een eigen NA topic, dus bij deze!

Midden jaren 50 wilde Philipp Kurth, werkzaam bij Certina en kleinzoon van mede-oprichter Alfred Kurth, een zo robuust mogelijk horloge bouwen.

Na veel getest werd bedacht dat er een elastische schokabsorberende ring om het uurwerk gemaakt moest worden, zodat het uurwerk zelf alle kanten op kon. Ook werd er een extra dik plexi gebruikt, incabloc en robuust ogende Bombay style lugs.

Deze vinding werd DS genoemd, wat staat voor Double Safety. Zo werd de eerste Certina DS geboren.
In 1958 werd het patent op deze DS vinding aangevraagd, welke op 8 mei 1958 ook werd afgegeven.

download

Echter, de eerste exemplaren van deze nieuwe vinding zijn gefabriceerd voordat het patent werd toegekend en hebben een zgn Patent Pending op het binnendeksel staan.

Deze vroege DS’n hebben nog geen schildpad op het achterdeksel (wat alle DS modellen tot op de dag van vandaag wel hebben) en waren voorzien van het 25-45 uurwerk.

Vanaf midden jaren 60 werd er een ander uurwerk (25-65) gebruikt en vanaf die datum kwam er dus ook de kenmerkende schildpad op het achterdeksel.

Zoals het hoorde in die tijd is er in 1960 een Himalaya expeditie opgetuigd, om de robuustheid van het uurwerk aan te tonen.

Welnu, enige weken geleden zag ik op Marktplaats enkele zeer wazige foto’s bij een advertentie die alleen als Certina horloge werd omschreven. Het horloge was ook nog eens gefotografeerd in een Certina Quartz doosje, en er was amper te zien wat het was.

Hierop heb ik de verkoopster gevraagd of de wijzerplaat nog netjes was, wat zij beaamde, en hierop een prijs afgesproken en met een wat verhoogd hartritme de auto ingesprongen en naar Den Haag gereden.

En ja, het was precies wat ik dacht, helemaal origineel, zelfs de originele band zat er nog aan!
Wel vies, onder de polskaas, en een flink beschadigd glas, maar daaronder een zeer mooi bewaard gebleven zeer vroege DS!

Het glas is nu ontdaan van de ergste krassen en butsen, heeft nog wat craquele die er niet uit te poetsen is, maar ik laat het zo. De originele bandje heb ik er wel afgehaald, daarna heb ik hem schoongemaakt en vorige week voor het eerst gedragen en ervan genoten!

Wat een verhaal zie ik nu, tijd voor plaatjes!

Ik heb hem niet opengemaakt, hij zit goed dicht, maar ik mijn andere er even bij gepakt voor de foto’s van de binnenkant:



Beiden dus zonder de schildpad achterop. De linker is net iets vroeger denk ik, heeft zelfs nog geen serienummer, de rechter heeft een, heel dun gegraveerd, serienummer 37xxxxx.

En samen, de andere heeft nog wel een originele kroon nodig:



Groet Erik

53 likes

Deze uitvoering ken ik nog niet, mooi man.

1 like

Mooi hoor, en een leuk verslag. De wijzerplaat heeft wel wat weg van een Polerouter trouwens.

1 like

Mooi! Bedankt voor het verhaal over de DS. 'k Wist het niet en het is een leuke weet.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een interessante introductie van een begeerlijk horloge!!
Goed hoor!!
Veel draag-plezier dan ook met deze markante Certina.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Klopt, lijkt idd erg op de Polerouter. Blijkbaar keken ze in die tijd ook al erg naar elkaars ontwerpen.

1 like

Patent Pending… Geweldig.
Mooi om te lezen dat dit horloge via MP in het bezit is gekomen van iemand die hem echt op waarde weet te schatten. En hij is mooi!

1 like

Leuk man ! Hij is bij jou in goede handen :grin:
Veel plezier ermee ! :+1:

1 like

Prachtig!

Hier ook een patent pending in huis, wel met wat radium op de plaat :sweat_smile:

4 likes

Leuk verhaal, en een mooi paartje samen :wink:

1 like

Die is nog mooier!! En deze twee zitten ook vol radium, de geigerteller ging flink knetteren toen hij erbij gehouden werd :joy:

De jouwe heeft idd wel wat meer radium op de wijzerplaat maar zeer mooi!!

Mooie vondst en dank voor het delen van het verhaal. Erg interessant om te weten hoe ds nu ontstaan is.

1 like

Wat gaaf dat je deze hebt kunnen bemachtigen.
Veel plezier met deze aanwinst :ok_hand::+1:

1 like

Leuk verhaal en aanwinst. :+1:

1 like

Mooi!

1 like

Fraaie aanwinst, Erik, leuk om zo’n mooie Certina adhv een vage advertentie te pakken te krijgen :slight_smile:

1 like

Ik zie dat die van jou de kroon mist, degene die ik al had heeft ook een niet originele kroon, die ik graag zou vervangen door een origineel exemplaar.

Weet jij toevallig waar ik op moet letten/welk ref nummer een originele kroon voor dit uurwerk heeft?

Ik zie er nl veel op ebay staan, maar in behoorlijk wat maten en varianten.

1 like

Mooie aanwinst en een bijzonder horloge. :+1:
Veel plezier ermee!

1 like

Prachtige Certina
Wat een mooi horloge voor z’n leeftijd, ik heb het heritage model dat losjes op deze gebaseerd is.
Geniet van de aanwinst en veel draagplezier toegewenst.

1 like

Mooi horloge en erg leuke toelichting. En blijft toch leuk dat dit soort verborgen ‘schatjes’ gewoon te vinden zijn.

1 like