Na een paar maanden relatieve rust begon het weer te kriebelen. Ik had trek in een zorgeloos nieuw horloge. Deze moest waterdicht zijn en goed gelijk lopen. Quartz leek mij de beste keuze dus voor de grap eens gekeken bij Seiko. Ik had al eens wat gelezen over een Grand Seiko quartz diver met een zgn. HAQ uurwerk. Erg mooie klok maar de bezel vind ik niet heel erg mooi. Breitling maakt ook een paar eigenwijze stoere quartz klokken maar van mij mocht het iets klassieker. Wat ik ook erg mooi vind is de Tag Heuer Aquaracer, zeker met de nieuwe bredere wijzers. Wat mij betreft subtiel, klassiek en sportief genoeg. Tag maakt veel gebruik van Ronda uurwerken voor hun quartz horloges, helemaal goed maar ik heb al een F1 met Ronda uurwerk, dus toch maar even verder gekeken.
Via het net kwam ik uit bij Certina. Certina is lid van de Swatch groep en maakt dus veel gebruik van ETA uurwerken zowel mechanisch als quartz. Nu bleek dat Certina in samenwerking met ETA een Precidrive quartz uurwerk heeft omwikkeld. Dit betreft een zgn. TC (thermocompensatie) HAQ uurwerkje met een zeer goede gelijkloop van +/- 10 sec. per jaar. Prima! Met de TAG ook nog in m’n achterhoofd op weg naar een AD en beide bekeken. Nou, ik was er redelijk snel uit, mag ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe Certina DS Action Precidrive;
Deze DS Action heeft een kast diameter van 41 MM. Een hoogte van 10.50 MM en een band van 20 MM bij de kast. De blauwe wijzerplaat is redelijk clean met niet teveel tekst. de wijzers hebben het juiste formaat en zijn deels gevuld met superluminova. De datum zit op de juiste plek en is zeer duidelijk afleesbaar. Fijn ook dat de lume op de opgelegde indexen wit is net zoals de datumschijf. Dit zorgt voor een redelijk evenwichtig geheel. De bezel heeft 12 kleine vertandingen wat er naast een eigenwijze uitstraling tevens voor zorgt dat deze makkelijk is te bedienen. Het bezel materiaal lijkt op saffier maar is dat niet. Voor wat ik heb begrepen zou het een soort gehard epoxie materiaal zijn waarbij de eerste 15 minuten tevens zijn voorzien van superluminova. De secondenwijzer raakt telkens keurig de eenvoudige minutenindexen welke netjes schuin omhoog lopen tot het ontspiegelde saffierglas. De opvallend solide aanvoelende schroefkroon is goed beschermd en er is met het DS logo gegraveerd. Tot zover geen klachten.
De horlogekast en band zijn tevens netjes afgewerkt. Vrijwel het gehele horloge is uitgevoerd in geborsteld roestvrij 316L staal. Enkel de buitenzijde van de duikring, kroon en minder zichtbaar de geschroefde achterdeksel zijn gepolijst. Op de achterdeksel is de bekende DS schilpad gegraveerd en ik moet zeggen dat ik over de kwaliteit van deze gravure best onder de indruk ben. De band maakt gebruik van betrekkelijk kleine symmetrische schakels. Aardig detail hierbij is dat de schakels door lopen voorbij de bandaanzetten. Het lijkt alsof de band recht uit het horloge loopt. Dit zie ik niet vaak, dus origineel! De vouwsluiting maakt gebruik van de bekende dubbele ontsluitingsknopjes. Daarnaast is er gebruik gemaakt van micro verstelsysteem welke tevens met (kleinere) drukknoppen is te bedienen. Dit systeem doet ook dienst als eventuele verlenging over een, niet al te dik, duikpak. Werderom geen klachten…
Een kleine afwijking van mij is gelijkloop. Ik kan er slecht tegen als horloges te veel uit de pas lopen. Aangezien ik redelijk vaak wissel slaat dat eigenlijk nergens op, maar goed… Op WUS zijn er gelukkig gelijkgestemde en daar hebben de HAQ (High Accuracy Quartz) uurwerken een eigen hoekje. Een van de forumleden daar heeft reeds geruime tijd een Certina Precidrive horloge en deze laat verbijsterend goede resultaten zien. Afhankelijk hoe regelmatig het horloge gedragen wordt tot +0.5 seconden per jaar! Gegarandeerd heb ik een minder nauwkeurig exemplaar maar tot op heden (slechts 48 uur) zie ik geen enkel verschil met de atoom tijd. Gezien de prijs van de Citizen is het best bijzonder dat dit horloge is uitgerust met een TC uurwerk en daarnaast is het leuk om te weten dat er in quartz ook nog steeds geïnvesteerd wordt.
Wel ben ik erg nieuwsgierig of ETA in 2020, naast mechanische uurwerken, ook gaat stoppen met de levering van Quartz uurwerken aan fabrikanten buiten de Swatch groep. Hoe zou bijvoorbeeld Breitling daarmee omgaan. Bij mijn weten zijn er naast ETA, Citizen en Seiko niet veel fabrikanten van HAQ uurwerken en ik mag aannemen dat Breitling en andere fabrikanten graag Swiss Made op hun wijzerplaat behouden. Wordt vast vevolgd…
Dit horloge is leverbaar in diverse kleuren en tevens in titanium. Er is ook een blitse groene. Aangezien ik reeds een (43 jaar oude) groene Certina DS heb heb ik gekozen voor blauw. het is een mooie tint welke bij elke outfit redelijk goed past en is weer eens wat anders als zwart.
Conclusie: Ik ben meer dan aangenaam verrast door deze Certina. Een erg goed afgewerkte kast, mooie wijzerplaat en bezel welke goed afleesbaar zijn, saffierglas, 300 meter waterdicht, een zeer nauwkeurig uurwerk, een hele fijne sluiting, een bijna saai design met voldoende kleine verrassingen om het spannend en tijdloos te houden en nog een Swiss Made op de koop toe voor €625,-! Geef toe; dat is een meer dan puike prijs/kwaliteit verhouding!
Mocht quartz niet geheel je ding zijn dan kan je voor een beetje meer de iets forsere Certina DS Diver automaat (ETA 2824) kopen. Die is nog ISO gecertificeerd ook. Mooi toch?
Bedankt voor je aandacht en een mooie tijd toegewenst!