NA: Chronograaf jaren 50

Met veel trots presenteer ik mijn nieuwe aanwinst: een Sultana chronograaf uit de jaren 50, Ik
heb begrepen dat hier een Landeron 48 uurwerk inzit (maar kan dat zelf nog niet beoordelen).
Dit horloge lijkt overigens sprekend op de chronograaf van mijn vader uit de jaren 50 die helaas niet bij mij terecht is gekomen :confused: . De wijzerplaat ziet er schitterend uit, en eerlijk gezegd doet de stijl van de kast me toch meer denken aan eind jaren 30, jaren 40. Eerst wat foto’s en dan iets meer over “Des Montres Sultana”.

Aanvullende informatie (ook over het uurwerk) van harte welkom!


Foto van het uurwerk (niet van mij, wel van het horloge)

Des Montres Sultana werd in in 1935 opgericht. Na enig zoekwerk blijkt dit een dochteronderneming te zijn geweest van La Phare SA (hoewel hieronder wordt gesuggereerd dat de oprichting in 1937 was).

"Le Phare SA, Uhrenfirma aus Le Locle, Schweiz.
1888 (offizielles Datum laut Firma) gegrĂŒndet durch Henry Guye und Charles Barbezat als Guye & Barbezat.
1877 bereits stirbt Henry Guye. Das Unternehmen wird trotz seines Todes weiter als Guye & Barbezat gefĂŒhrt.
1883 , 1900 und 1906 erhĂ€lt es drei Grand Prix fĂŒr besondere Uhren.
1888 wird das Unternehmen in Le Phare umbenannt. Das Unternehmen spezialisierte sich auf die Produktion von Chronographen, Repetition und Calendarien.
1912 wird das Unternehmen von Georges Favre-Jacot ( siehe Zenith) ĂŒbernommen.
1922 folgte wieder die Trennung von Zenith

In den 1930 Jahren wird der Firmensitz nach La-Chaux-de-Fonds, Schweiz verlegt.
1937 wird die Tochtermarke Sultana gegrĂŒndet.

Le Phare entwickelte sich in den Folgejahren zu einem der grĂ¶ĂŸten Hersteller mechanischer Chronographen. Verwendet wurden meist Kaliber von Valjoux, aber auch von anderen Herstellern. Neben den unter dem Namen Le Phare vertriebenen Uhren werden allerdings die meisten der bei Le Phare hergestellten Uhren fĂŒr Dritte gefertigt.

In den 1970 Jahren war Le Phare der weltweit zweitgrĂ¶ĂŸte Hersteller von mechanischen Chronographen.
Durch die Quarzkrise wurde das Unternehmen besonders hart getroffen.
1981 wurde die Tochtermarke Jean d’Eve gegrĂŒndet. Damit vollzog sich in der Produktpalette
eine VerĂ€nderung. 1984 erfolgte die Umbennung in Le Phare Jean d’Eve. Durch die Erfolge der neuen Modelle verschwand wenig spĂ€ter der Name Le Phare von den ZifferblĂ€ttern. In den USA wurden die Uhren unter dem Label Delaware vertrieben."

En nog wat promotie materiaal:

Hoop dat dit de sombere zondagmiddag een beetje opluisterd!

14 likes

Prachtige conditie zeg en een mooie strakke en schone wijzerplaat. Bijzonder met de honinggraat structuur in het midden. Ik zie alvast een 5 onder het balanswiel dus zal geen 48 zijn, ik vermoed een 51.

grtz Melvin

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze oogstrelende aanwinst!!
Leuk ook die informatie over dit relatief onbekende horloge / merk.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

:ok_hand: Fantastisch, enjoy!

een vintage 2 register chrono staat nog op mijn wishlist

hw

1 like

Ben nooit zo’n vintage fan geweest, maar deze is wel ontzettend mooi :+1:

1 like

Deze is inderdaad erg mooi!

1 like

Wat een pracht van een chrono zeg, en bedankt voor de extra info!

1 like

Oeoeoe, wat een mooie aanwinst met een geweldige wijzerplaat! Gefeliciteerd ermee!!

Dit horloge verdient het totaal niet om flauwe grappen over de merknaam te gaan maken dus doe ik dat ook niet.

Grt. Marco

1 like

Prachtig Ronald! Ik ben een beetje jaloers
 :grimacing:

1 like

wat een topstuk

1 like

Ach Marco, it tastes sweet!

Toppertje! :heart_eyes:

1 like

Het horloge heeft voor de aankoop een servicebeurt gehad, en mijn timer geeft ook een mooi resultaat weer. Niet slecht voor een 60+ - er :sweat_smile:

En het merk bestaat ook nog steeds: www.sultana.ch (geen aandelen, geen reclame alleen constatering).

Heel fraai. Geniet er van!

Groeten,

Tecco

1 like

356 amplitude is wel erg hoog, stijgt haast op :wink:

1 like

Schitterend, wees er voorzichtig mee :ok_hand:

1 like

Ja, in meerdere opzichten/betekenissen


1 like

Ja nog even en we krijgen wederom bewijs voor gravity waves. Ik dacht dat amplitudes “normaal” tussen de 270-310 bewegen. Mijn kennis van Landeron uurwerken is nu nog nihil dus ik heb geen idee of een dergelijke amplitude geassocieerd is met Landeron? Overigens duurde het wel evern voordat de software op deze amplitude uitkwam, normaal komt dat resultaat sneller. Zal het later hoog eens proberen. :astonished:

Mooi dingetje

1 like