NA: Chronograaf jaren 50

Prachtige aanwinst, veel plezier ermee.
De knoppen ogen inderdaad een beetje 40’s maar de aanwezigheid van de incabloc plaatsen hem toch op z’n minst in de jaren 50.

1 like

Lijkt me ontzettend veel. 280 tot 300 zou al prima zijn voor zo’n uurwerk. Werkt deze software ook met liftangle? Is voor deze modellen 42 ipv de standaard setting van 52. Bij een 350 ampl heb je ook een hoge kans op prellen, ik denk dat het een afleesfoutje is van de software,

1 like

Mooi.

Vooral die honinggraad structuur in het midden maakt het af.

1 like

Melvin bedankt! Ik heb de lift angle aangepast en nu is de amplitude tussen 292 en 300. Dat ziet er een stuk beter uit. :wink:

Graag gedaan. Klinkt inderdaad beter en nog steeds een zeer goede amplitude. Super staat en prima lopend.

1 like

Wilco incabloc werd al in de jaren 30 geproduceerd, in 1935 zelfs 300000 stuks. Waarom zou dat specifiek voor jaren 50 zijn? Toen explodeerde de vraag wel…

in de jaren 50 werd shockprotectie pas gemeengoed volgens mij, daarom dateren we een horloge met shockprotectie altijd als 50’s of ouder, maar helemaal waterdicht is die datering inderdaad niet, incabloc werd al in 1934 uitgevonden. :smirk:

[quote=“wbcoupe, post:27, topic:64198”]
in de jaren 50 werd shockprotectie pas gemeengoed volgens mij, daarom dateren we een horloge met shockprotectie altijd als 50’s of ouder
[/quote] Wie zijn we?

Tja, goede vraag. :neutral_face:

Ik heb het niet zelf bedacht, ik praat ook maar anderen na. Misschien praat ik de verkeerde mensen na en moet ik mijn kennis weer wat bijstellen. :sunglasses:

citaat uit Wikipedia:
“Before the widespread adoption of shock resistant balance pivots in the 1950s, broken balance wheel staffs were a common cause of watch repairs.”

Prachtig horloge zeg!
Geniet ervan :wink:

1 like

Het klopt wel dat het in de jaren 50 bijna standaard was, maar er waren al genoeg uurwerken in de 40’s met Incabloc of Kif (ook in de jaren 30 uitgevonden). Ik heb hier een Omega 30T2 liggen uit 43 met Incabloc en een Lemania 105 chrono met Kif uit de 40’s. Om het met schokbescherming meteen als 50’s of later te bestempelen is wat kort door de bocht.

Proficiat met deze schitterende Sultana.

1 like

Thanks, weer wat geleerd. :sunglasses:
Misschien dat incabloc in het begin vrij duur was (en beschermd met patenten) en dat het daardoor in het begin vooral in duurdere merken en types horloges te vinden was en dat het pas later toen de patenten verlopen waren (in de jaren 50, patenten lopen vaak maximaal 20 jaar) ook in de goedkopere horloges werd toegepast.

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Om de kosten voor het patent niet te hoeven betalen zie je dat veel merken hun eigen systeem ontwikkelden. Denk aan Diashock, Cymaflex, Shock resist, Super shock resist en nog vele anderen. Kleinere merken of merken die er geen geld of know how voor hadden, moesten er op een gegeven moment toch aan geloven, omdat men zonder schokbescherming niet meer kon concurreren.

1 like

Mooi hoor! Geniet er van :slight_smile:

1 like

Wat een schitterende klok !!
(op de wishlist :-))

1 like

Prachtig !

1 like

Werkelijk schitterend, een van de mooiste vintages die ik hier de laatste tijd langs heb zien komen.
Geniet er van ! :+1:

1 like

Volgens mij toch een Landeron 48.

Mooie chrono, in mooie staat overigens!!

1 like