NA: Chronos en Kaïros, neem de tijd…

Afgelopen week reisde ik samen met mijn moeder af naar Zwitserland. De reis die mijn vader eigenlijk had moeten maken, heb ik na vier jaar voor mijn rekening genomen. In 2018 blies hij zijn laatste levensadem uit. Voordat hij overleed, liet hij mij een horloge na, dat werd gemaakt door de Limburger Roland Oostwegel (een horlogemaker die voor Astronaut Andre Kuipers, een horloge voor in de ruimte ontwikkelde, uitgerust met een orbit complicatie en de test glansrijk doorstond )Dit als tastbare herinnering aan mijn vader.

Parallel aan de reis met mijn moeder naar het Alpenland, zou eindelijk weer eens ‘live’ Watches en Wonders plaatsvinden. Via Juwelier Reijersen die als enige juwelier in Nederland Czapek verkoopt, kreeg ik een app contact met de salesmanager van het Zwitserse merk. Dat leidde tot een uitnodiging in Geneve waar we beide van harte welkom waren. (Dat bleek achteraf volgens vele juweliers in verschillende steden best lastig, zij konden er niet bij zijn)

Chronos

Er zijn verschillende soorten tijd. Chronos is de objectieve tijd. De tijd die je afleest op je horloge (of op je telefoon). Een blik op mijn Oris Brasshear gaf zes uur en vijftig minuten aan: Zwitserland. Via de toegangspoort Basel reisden we uiteindelijk zuidelijk af naar het grote meer. De meeste merken bij W&W stonden in de vitrines op tien over tien. En dat was ook de tijd dat we richting de entree liepen met op de achtergrond een verbluffend uitzicht op het Jura gebergte.

Alles is gigantisch duur in Zwitserland, zo ook drinken en eten. Als ‘gewone gast’, heb nog snel even in Nederland een casual kostuum gekocht, realiseer je je dat de Haute horlogerie bubbel gigantisch veel geld moet kosten. Een kleine ruimte kost al gauw een 2,5 ton aan francs, liet ik mij vertellen.

De twee grote merken Rolex en Patek stonden tegenover elkaar waarbij de ‘kleinere zelfstandigen’ in de carré des horlogers te vinden zijn…Daar wilde ik eerst heen om de mensen van Czapek te bedanken.

De salesmanager bleek even ‘spoorloos’ vertelde de baas van Czapek met lachende ogen, bij het tillen van dozen, was de arme salesverantwoordelijke door zijn broek heen gescheurd en moest in de stad een nieuwe halen Wat een leuke ontmoeting met zeer ontspannen medewerkers. Ze vertelde de geschiedenis aan de hand van de collecties. Mijn moeder, die helemaal niets met horloges heeft, raakte steeds meer verwonderd van de techniek en de schoonheid van horloges.

Na de Wonderfair, waarbij er een overkill aan gratis eten en drinken wordt aangeboden, weer terug in de straten van Geneve en naderhand Zurich, uiteindelijk heel veel horloges gezien en gepast (met als voordeel dat er koffie of iets anders wordt aangeboden en dat mij als koffie-addict een heleboel geld spaart 6 euro per kopje?!)

Kaïros

Ik had vooraf behoorlijk veel horloges verkocht om één horloge te kopen waarbij ik achteraf de reis met mijn moeder zou kunnen herinneren. Dat is de beleefde tijd-Kairos- waar soms tijd voorbij lijkt te vliegen als je het leuk hebt. Maar ook aan de vergane tijd, die reeds gevlogen is; de herinneringen die we samen hebben aan mijn vader.

Ik voelde me de hele week net een kind in de snoepwinkel, zoveel horloges passen, bijna een schitterende Breguet gekocht, een Vacheron, een Moser, een Rolex aangeboden gekregen en niet gepakt (die ook lastig te krijgen is in Geneve), maar uiteindelijk werd het een Patek Calatrava Pilot 5523G, uitgerekend in de Patek Salon.
Een Lange hoorde ook tot mijn opties echter het geld was al uitgegeven…deze Breguet had ik ook zo mee kunnen nemen…

wat een stunner

Een schitterende gelegenheid leek snel te worden overschaduwd met een alom bekende mededeling voor velen; ‘we hebben niets’. Alles kon worden gepast, bekeken en mijn moeder kon eventueel wel wat vrouwenmodellen passen, vertelde de gastheer.

Maar het wonder bleef niet lang uit. Na het uitleggen van het doel van onze reis, duurde het even, maar vertelde hij dat er net een Pilot was afgezegd door een klant. Een schitterend horloge door sommige verguisd, heeft sportieve eigenschappen maar ook charme door zijn mooie plaat en geblauwde wijzers.

Met het grote uitpak moment…

Het is en blijft in mijn ogen een mooie Patek, die misschien een vreemde eend is in de bijt van de collectie. Bij het overhandigen van het officiële certificaat, voor de registers, kregen we nog iets moois mee. Mijn moeder kreeg een schitterende Kashmir sjaal en ik kreeg een portemonnee mee, waarin ik geen geld meer in kan doen, na de mooie aankoop.

Finale

Buiten het samenzijn, de mooie natuur, de schitterende architectuur, en het W en W event, kregen we een uitnodiging om een unieke collectie te bezichtigen van Patek (niet het museum), waarvan ik helaas geen foto’s mocht nemen. Een oudere employee schreef ons bij W en W in voor dit kortdurende evenement, wat hij noemde als een ‘once in a lifetime’ en hij had gelijk. De stukken die er werden tentoongesteld werden toegelicht door experts. Wat een ongelofelijke technieken en stukken; mijn hart sloeg over om kunstwerken te zien van geëmailleerde horloges, de marquetry techniek

(Inlegwerk is een vorm van decoratieve kunst die traditioneel wordt gebruikt voor meubels, waarbij stukjes fineer (dunne plakjes hout) worden aangebracht om een ​​ontwerp of afbeelding te construeren. Kleine schijfjes en stukjes van verschillende houtsoorten in een grote verscheidenheid aan kleuren, natuurlijke tinten en tinten worden gesneden, verzameld en op een gouden plaat aangebracht om een ​​beeld te vormen. Inlegwerk is een van de zes zeldzame en unieke ambachten - de andere zijn het zetten van edelstenen, guilloché, kettingsmeden, emailleren, graveren - bij Patek Philippe.)
Een schitterende afsluiting van een mooie week, later volgen er wel meer foto’s van mijn nieuwe aankoop…eerst even bijkomen van alle indrukken.

111 likes

Gefeliciteerd met je aankoop. Leuk geschreven en een mooie tastbaar herinnering aan de reis. Mooi om dit te doen met je moeder.

1 like

Dat was eigenlijk het allermooiste om samen met mijn moeder weg te zijn; ze heeft behoorlijk wat geduld gehad na zo’n twintig boutiques, w en w. Echter ze heeft ontzettend genoten vooral bij de expositie van Patek…de plaatjes in het boek doen absoluut geen recht aan de schitterende kunstwerken die we daar gezien hebben…dit was nog mooier dan de Patek zelf :smile:

5 likes

Mooie trip! En proficiat met de aanwinst!

Mooi samengevat :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Mooi verhaal en een prachtig horloge, gefeliciteerd met de aankoop en de herinneringen die daarbij horen!

1 like

Prachtig verhaal en horloge!

1 like

Leuk verslag en een schitterend horloge! :+1:

1 like

De hobby naar een hoger doel getild. :+1: Dank voor het delen en natuurlijk gefeliciteerd.

1 like

Mooi verhaal Leon! En een leuke ervaring. Dank voor het delen.

1 like

Absoluut

1 like

Prachtig verhaal en natuurlijk een echt geweldig horloge. Dit zijn de posts die dit forum zo leuk maken.

1 like

Leuk verhaal, prachtig horloge en een geweldige herinnering samen met je moeder!

1 like

Mooi verhaal en prachtig horloge :+1:

1 like

Prachtig. Mijn vader is inmiddels al 17 jaar dood, en ook moeder is er al 2 en een half jaar niet meer, dus ik geniet by proxy van je reis met je moeder naar Zwitserland. Ik had er goed geld voor over om het nog eens te kunnen doen met haar, en ik ben dan ook heel erg blij dat je dit alsnog hebt kunnen doen.

Die pilot is natuurlijk hartstikke geinig met z’n Art Nouveau invloeden. Zeigerdatum en centrale seconde begrijp ik, maar ik hoop dat je nog wat gaat vertellen over de manier waarop ze twee tijdszones kunnen tracken met dat ding, tenminste, als ik de local - home indicatoren goed begrijp.

Hoe dan ook welkom terug, en ik hoop voor je dat je nog eens zoiets kunt doen met je moeder.

2 likes

Prachtig verhaal en wat een mooie reis in alle opzichten, voor jou en voor je moeder!

1 like

Wat een mooi verhaal en geweldig om dit samen te kunnen die . Geniet van jouw nieuwe aanwinst, al is de herinnering nog het allermooist.

1 like

Genoten van je verhaal, dat is ook het leuk van het forum de reizen naar een mooi horloge. Jammer dat je vader het niet meer mocht meemaken maar dat heb je met je moeder meer dan ooit goedgemaakt. Wat een geluk heb je dat je die uitnodiging kreeg, denk dat je het af en toe best wel moeilijk vond tijdens het passen om niet te kopen :wink:.
Benieuwt welke Rolex je aangeboden kreeg, maar uiteindelijk heb je wel een hele mooie Patek Philippe kunnen kopen, wens je daar natuurlijk heel veel draagplezier mee. En als bonus nog even naar dat evenement waar je de kunst van horloges hebben kunnen bekijken. Wat zal je moeder blij geweest zijn dat je dit voor haar en voor jezelf natuurlijk hebt gedaan. Ik lees graag dit soort verhalen op het forum en al zeker van mensen die er echt verstand van hebben. Benieuwt naar je andere verhalen, zeer interessant. En een 2e keer met je moeder zal er ook nog wel in zitten.
Iets langer antwoord dan de andere antwoorden maar dat verdient je verhaal ook :ok_hand: :+1:

2 likes

Een prachtig horloge, maar bovenal een mooie ervaring! Van harte met je nieuwe aanwinst en veel draagplezier gewenst! :blush: :+1:

1 like

Mooi verslag, prachtig horloge! Dank voor het delen!

1 like

Gefeliciteerd man. Gave ervaring!

1 like