NA Citizen CA7040-85L

Onlangs kreeg ik de welbekende turtle SRP773 in bezit middels een ruil. Lekker hoor…Vooral de ‘cushion shape’ kast vind ik erg tof. Toch was het niet ‘mijn’ horloge. Het blauw op de SRP773 was wat ‘onder de radar’ en op mijn pols ligt de kast wat plomp.

Ondertussen struinde ik, zoals velen hier, het web af. Altijd zoekend naar potentiële NA’s. Ik had de CA7040 al eerder gezien en opgeslagen onder favorieten. Opeens was ze daar weer en leek me een mooie ‘vervanger’ voor mijn inmiddels verkochte turtle. Het blauw net wat blauwer, althans op foto’s. De diameter net wat vriendelijker voor mijn pols, en een chronograaf functie (welke is dus wél vaak gebruik).

Ik presenteer u; de Citizen CA7040-85L. De specs zijn als volgt;

  • Uurwerk: Citizen B642 eco drive
  • Diameter: 41mm (excl kroon)
  • Lug-to-lug: 47mm
  • Dikte: 11,5mm
  • Glas diameter (diameter minus de bezel): 36mm
  • Lugmaat: 20mm

Het horloge had op mij het welbekende wow effect toen ik het pakketje open maakte. Dit wijd ik met name aan de schitterende kleur blauw welke de wijzerplaat siert. Een perfect jeans-blauw, maar dan aan de felle kant van het kleurenspectrum. Overigens keurig de volgende dag geleverd door DHL, aangekocht bij Amazon. De kast is, zoals eerder omschreven, gemaakt met de welbekende cushion-shape. En draagt heerlijk op de pols. Sterker nog, deze citizen ligt nog net wat beter op de pols dan mijn voormalige turtle. Dit komt met name (denk ik) omdat het einde van de lugs net wat later zitten dan de caseback. Zie foto.

Al met al ben ik erg te spreken over de afwerking van de kast. Volledig gebrushed; wat keurig, zo niet ver boven prijsniveau, is uitgevoerd. De secondewijzer op 6 uur tikt keurig op de indices en de wijzers zijn eveneens keurig strak afgewerkt. Met alles de vraagprijs van dit horloge in het achterhoofd uiteraard. De combinatie van de hoofdzakelijk witte wijzers, frisse blauwe wijzerplaat en oranje tip van de chronograaf secondewijzer maakt het m.i. een frisse verschijning. Ideaal als zomer knaller. Wat de wijzerplaat nog net dat extra’s geeft is het feit dat de er 2 tinten blauw in zitten. De buitenste ring waarop de indices geprint zijn, is flink wat tinten donkerder dan het overgrote midden van de wijzerplaat (dit is waar de zonnecellen onder liggen). Alle tekst / indices zijn geprint, wat strak en met een dikke laag is gedaan. Keurig :ok_hand:

De originele band maak ik geen woord aan vuil. Deze is ronduit waardeloos. Ik denk dat al het budget opgegaan is aan de afwerking van de kast, althans daar houd ik het maar op :wink: Ik heb diverse banden geprobeerd en vind milanese (mesh) het meest geslaagd. Maar ook een lekkere dikke bruine leren band zou 'm zeker niet misstaan. Met een mooie 20mm lugmaat kan je er lekker op los wisselen.

Al met al vind ik het dikke aanrader. Je krijgt volgens mij echt ontzettend veel waar voor je geld. Of je eco drive uurwerken waardeert laat ik aan jou; ik vind het heerlijke eenvoud. Geen omkijken naar en oer-degelijk :+1:

Van dit model zijn in totaal 4 versies beschikbaar. Zie:

https://www.citizenwatch.eu/caliber/b642/

En nu de plaatjes…


39 likes

ja, ja ja :star_struck: :+1:
echt een mooie uitstraling,
ik had hem ook al eens gespot en moest me toch inhouden want teveel is teveel :sweat_smile:
maar één ding weet ik zeker, dit is een blijvertje :ok_hand:
en die mesh staat hem ook goed :+1:
geniet ervan :smiley:

1 like

Ronduit prachtig. Eco-Drive = Mist de charme van een automaat, maar is preciezer dan de meeste automaten.

Ziet er ook heel strak uit. Veel plezier ermee

Blauw is mijn favoriet kleur, zeker voor horloges. Ik vrees echter dat deze op termijn wat teveel blauw zal zijn.

1 like

Eens. Dit is gewoon heerlijke eenvoud: geen onderhoud voor minstens 20 jaar, haast onverwoestbaar…

Dit draagt voor mij bij aan de eenvoud. Pakken, omslingeren en klaar…

Ik kan beide op hun eigen manier waarderen :ok_hand:

Plaatje hoor :+1:
Goed afleesbaar. Heerlijke zomerse knaller :+1:

1 like

Geniet ervan :+1:

1 like

Dank, leuk geschreven! Goeie lug to lug maat en bandaanzet voor mijn pols, goed om te weten. Ik vind de zwarte erg mooi. Goeie combi met mesh trouwens!

Los van de mooie maatvoering, draagt hij dus fijn op de pols doordat de lugs iets lager zitten dan de caseback :ok_hand:

Maar zeker een aanrader. Het is dat ik overwegend zwarte horloges heb, maar ik twijfelde nog even tussen de zwarte en deze… Ook mooi :smiley:

Is de lume ook oke? Wat ik daarnaast bij ecodrice niet mooi vind is dat de wijzerplaat zichtbare zonnecel(len) heeft. Verschilt per citizen. Zie je dat hier ook goed? Ben wel fan van ecodrive overigens.

1 like

Lume nog niet uitvoerig getest :thinking: als ik naar de wijzerplaat kijk in zonnig daglicht kijk ik niet ‘door’ de wijzerplaat. Deze is gewoon egaal blauw. Dus geen tekening of schim van zonnecellen te zien…

3 likes

Gave NA :ok_hand:t2::smiley: …Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig dat blauw! Veel plezier ermee!

1 like

Een bruine band zou ook niet misstaan denk ik, een hirsch liberty bijv.

Nice, gefeliciteerd :ok_hand:

Zoals toegezegd :wink: de lume is behoorlijk. Weet alleen (nog) niet hoe lang deze aanhoudt, maar de ‘opbrengst’ is prima :ok_hand:

2 likes

Dit zou nog eens het antwoord op mijn zoektocht naar een chrono kunnen zijn. Dank voor de goeie NA!

1 like

Geweldig mooi horloge. En de combi met de mesh band is net zo geslaagd.
Een mooie zomerknaller!
Misschien op een canvas voor de zomer!?:thinking:

Voor de zomer zal een NATO of rubber (Barton elite) ook niet misstaan :smiley:

En al besteld? :wink:

Haha, nee nog niet. Ben er nog niet 100% uit en ik stel de behoefte ook nog even uit vanwege de buying frenzie de afgelopen tijd :slight_smile:

1 like

Ik vind deze heel tof! Beetje te blauw zo op eerste gezicht, maar dan went wel met de tijd.

1 like