NA: Citizen 'Caliber 0100'

https://www.youtube.com/watch?v=iigxOiIvFGY

Ik hou van simpel en perfectionisme. En ik hou ook van technologie en innovatie. Dat gaat niet altijd hand in hand. Het gaat wel vaak gepaard met een spreekwoordelijke gat in mijn hand. Want spullen die aan zulke criteria voldoen zijn gewoon duur. Maar gelukkig vaak duurzaam genoeg om voor mijzelf te verantwoorden.

Zo ook deze aanwinst, ‘my first Citizen’

Nummer 198 van de 500. Drie van deze horloges hebben uiteindelijk Europa bereikt. Een wijze keuze van Citizen, want zoals de echte kenners op dit forum al voorspelde: het is natuurlijk geen Europese verkooptopper. Want wat voor hetzelfde geld koop je een …… ehhh, iets anders.

Of dus deze Citizen AQ6021-51e ‘Caliber 0100’ zoals ie officieel heet. Het eerste horloge dat geheel zelfstandig, zonder radioverbinding, een nauwkeurigheid haalt van plus of minus 1 seconde per jaar. Per jaar. In een jaar zitten meer dan 31 miljoen seconden en de secondewijzer van deze Caliber 0100 raakt de secondemarkering elke keer weer tot op de micrometer nauwkeurig. Die garantie krijg je gewoon van Citizen. Anders gaat ie terug naar Japan.

Elk onderdeel van het horloge is in het Citizen laboratorium ontwikkeld, van de revolutionaire 8,4 MHz kwartskristallen, het super precieze uurwerk tot aan het speciale gebruikte ‘Super Titanium’. Dit is het tweede horloge van Citizen dat een ‘Duratect Alpha’ behandeling heeft gekregen, waarmee het qua krasbestendigheid in de categorie van saffier komt. En ondanks dit materiaal hebben de Japanse meesters er toch de perfecte scherpe hoeken en afwisselend matte of glanzende oppervlakten aan meegeven.

Maar genoeg over de feiten, want die zijn ook terug te vinden op het wereldwijde web. Net zoals heel veel mooiere macro foto’s die ik niet kan nemen. Wat daar echter nog niet te vinden is, zijn mijn persoonlijke ervaringen en gevoel na een paar dagen om de pols. Vandaar deze post.

Voor aanschaf heb ik al wat contact gehad met een andere eigenaar van de Caliber 0100. Gebruikerservaringen vind ik immers waardevoller dan advertenties en mooie plaatjes. Ondanks pogingen om deze beste man te kalmeren, bleef hij zo dol en dol enthousiast vertellen vanaf zijn roze wolk, dat feiten en fictie moeilijk waren te onderscheiden. Dat gevoel wilde ik ook.

En dat gevoel heb ik nu. Dit is het ultieme horloge waar simpelheid, perfectionisme, technologie en innovatie samenkomen. Het zou in eerste instantie als saai kunnen worden ervaren. Maar geloof mij: 1 perfecte seconde om de pols en dat woord raakt voor eeuwig in de vergetelheid in relatie tot dit horloge.

Het licht speelt continu met het klassieke ontwerp en toch weer zeer moderne rechte hoeken, geïnspireerd door de gebruikte kwartskristallen. Dit is zowel buiten als binnen het heldere saffierglas te zien. De uiterst comfortabele band met – voor mij op maat – 147 individuele titanium blokjes wisselt weerkaatsing subtiel af met absorptie. Aanwezig, maar toch ook weer niet. Want dit is met 37,5mm zeker geen groot horloge, het is een groots horloge.

De messing secondewijzer is zo lang en zwaar mogelijk gemaakt, kromt iets naar de extra lange secondemarkering toe en kent geen enkel andere zichtbare beweging, behalve die ene seconde. Want daar gaat het om bij dit horloge. Geen overbodige tekst, geen chronograaf, geen maan, geen datum, geen dag. Vanaf nu leef ik per seconde als burger.

Maar laten we eerlijk zijn, het is toch bijzonder handig om dagen in te delen in iets grotere eenheden dan seconden. De minuten- en – onafhankelijk verstelbare – urenwijzer zijn heerlijk gepolijst met facetten en dragen positief bij aan de afleesbaarheid van de tijd. De subtiel aanwezige lume is een laatste redmiddel in ware duisternis. In alle andere omgevingen met nog een sprankje licht, is de glinstering van de wijzers en markeringen ruim voldoende. Een feest voor het oog. En met een heel goed oog zijn de wijzers in noodgevallen te gebruiken als spiegel, maar daar zijn eigenlijk betere oplossingen voor. Zoals de bezel.

De minimalistische bezel is een volwaardige zakspiegel, zonder instagramfilter. De bezel loopt licht af en heeft een bescheiden formaat. Duidelijk bedoeld om de belangstelling te trekken naar wat er binnenin afspeelt. Ik heb daarnaast niet de indruk dat de bezel net zoveel aandacht vraagt van externe factoren zoals trapleuningen, deurposten en tafelbladen, als bijvoorbeeld een duiker of GMT. De geringe dikte van het horloge draagt daar aan bij. Met 9,1mm is het mijn dunste horloge en dat is eigenlijk toch wel heel fijn dragen. Ik snap volkomen de meerwaarde van de extra prijzige – mechanische en ultra dunne – uurwerken van de gerenommeerde Europese merken.

Aan de andere kant van die 9,1mm is warempel een stuk technologie te zien. Voor mij de kers op de taart. Het uurwerk wordt aan de achterkant beschermd door saffierglas, waardoor er van alles zichtbaar is. De koperkleurige spoel contrasteert mooi met het vertrouwde grijs en zwart. De batterij is duidelijk te zien. Bij nadere inspectie zijn juweeltjes te zien, het bewegende tandwiel en zelfs af en toe een rood lampje wat knippert. Ik heb nog geen idee wat het is, maar het is mooi.

Ik ga dit horloge vaak dragen. Lang heb ik nagedacht of ik wel de persoon ben voor zoiets kostbaars om de pols. Maar met dit horloge maak ik mij daar geen zorgen meer om. Ik voel mij er fijn bij. Het vraagt niet de aandacht zoals grote klatsers dat doen, is geen magneet voor krassen en het uurwerk heeft nauwelijks onderhoud nodig. Elke keer als ik er naar kijk zie ik hoe uniek dit horloge is met zijn afmetingen, materiaal, afwerking, precisie en aanwezigheid. En ik geloof dat dit niet alleen nu is, maar ook over 50 jaar. Een tijdloze prestatie van Citizen wat mij betreft!

.

164 likes

Mooi topic! Gaaf en uniek horloge!
Geniet ervan in goede gezondheid!

1 like

Pracht van een aanwinst

1 like

Geweldig horloge, is het trouwens nog steeds zo dat je niet direct je horloge kunt op sturen naar Citizen vanuit het buitenland, maar dat het via iemand moet die in Japan woont??

1 like

Wat een mooi horloge! Moge je nog lang op de roze wolk blijven.

1 like

Dit horloge is helemaal kers en helemaal taart !!
Echt een Ubergrailwatch !!
Super dat je er een hebt.
De Kwarts Der Kwartsen !!!
Man man man, wat waanzinnig gaaf !
Laat ajb veel en vaak foto’s zien, ook van de achterzijde !
Gefeliciteerd !!!

1 like

Supergoed verhaal over een bewonderenswaardig horloge. Ik hoop nog veel dergelijke mooie foto’s voorbij te zien komen.
Veel draag- en kijkgenot gewenst.

1 like

Echt een heel gaaf ding. Geniet er van!

1 like

Wat leuk een eigen ervaring met dit fantastische horloge hier te lezen. Ik had de eerste paar regels zelf kunnen schrijven, ik snap precies wat je bedoelt.

Het nauwkeurigste polshorloge met autonome tijdsmeting ter wereld, topklasse.:ok_hand: En dan ook nog zo mooi uitgevoerd. :heart_eyes: Heel veel plezier ermee en hopelijk zien we hem hier regelmatig voorbij komen.

1 like

Al sinds de aankondiging van dit horloge ben ik er helemaal weg van, echt fantastisch. :heart_eyes:
Wat valt er nog over te zeggen, dit geheel is zo tot in de puntjes uitgedacht :ok_hand:

2 likes

Prachtig horloge, ik kan me voorstellen dat je nu de hele tijd naar je pols zit te kijken :smile:

1 like

Waanzinnig!
Dit is echt zo’n horloge dat je ooit ergens in een review lees en daarna nooit meer zie, maar jij hebt deze gewoon! :slight_smile:

Aaah goed gevonden :ok_hand: :wink:

1 like

Heel, héél, HÉÉL erg gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst.

Draag 'm in goede gezondheid!

1 like

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Wat een wonderschoon horloge.
Heel veel draagplezier, geniet van dit fraaie stukje horlogetechniek!

1 like

Wow, bijzonder mooi! Geniet ervan :+1:

1 like

Wat een topper! Van harte met deze aanwinst!

Prachtig en technisch uiteraard ook helemaal super!

1 like

Gaaf hoor, gefeliciteerd!

1 like

Leuk verhaal!

Gefeliciteerd met deze topper!!:ok_hand:

1 like

Wat een gaaf horloge wordt er helemaal week van, van harte gefeliciteerd :+1::wink:

1 like

Geen idee! Hopelijk hoef ik helemaal niets terug te sturen uiteraard. Maar ik heb er bewust voor gekozen om dit horloge via een fysieke en betrouwbare juwelier aan te schaffen, die een goede relatie met Citizen heeft. Dus ik weet niet of dat dan mijn probleem zou zijn :wink:

1 like