NA: Citizen NB1050-59E (JDM Special)

Ik was al een tijdje aan het kijken naar hoe ik mijn horloge collectie wat kon verkleinen. Omdat ik meestal horloges draag die rond de 500 euro range liggen, komt er nogal eens impulsief een horloge bij. Het voordeel is wel dat ze soms ook net zo snel weer weggaan als dat ze kwamen. Maar omdat ik wat meer rust zocht, heb ik op een gegeven moment een aantal horloges uit de collectie verkocht, zodat ik er nog max een stuk of 3 of 4 overhield. Deze horloges die ik overhield moesten dan wel horloges zijn die ik niet zo snel zou verkopen (ik weet nog niet of dat lukt). Een tijdloos design is dus belangrijk, en een beetje kwaliteit is dan natuurlijk ook wel fijn.

Als je aan een ‘alleskunner’ horloge denkt rond de 500 euro, dan kom je al gauw uit op de SARB033. Maar ook hiervan worden de prijzen steeds hoger (en heel eerlijk gezegd vind ik deze SARB een klein beetje saai). Vanuit daar ben ik gaan zoeken naar een mooi alternatief ervoor en zo bij de Citizen NB1050-lijn uitgekomen (met dank aan wat mooie foto’s hier op het forum die af en toe in het Citizen Only-topic voorbij komen).

De NB1050 is een JDM-model, maar kan bij verschillende aanbieders binnen Europe aangeschaft worden. Deze komt van watches111.com vandaan, en ik moet zeggen dat de ervaring positief is. Binnen precies 1 week werd het pakket thuis met FedEx afgeleverd. Het was goed ingepakt, met als enige nadeel dat ik het horloge wat los aantrof in het doosje. Waarom dit bij Citizen niet beter ingepakt wordt is mij ook een raadsel.

Gelukkig bij inspectie alles in orde met het horloge. En dan dus het bandje op maat maken en dan komen de foto’s! De Citizen heeft een prachtig zwarte dial, en erg mooi opgelegde indices en logo. Daardoor speelt het horloge bijzonder mooi met het licht. De afmetingen van het horloge zijn top. Online las ik dat de lug-to-lug afstand wat lang was, maar dat valt op mijn pols reuze mee. Afmetingen van het horloge zijn 38mm, maar juist door die wat langere lugs heeft het horloge een mooie ‘wrist presence’. Als ik dan nog een nadeel zou moeten noemen aan het horloge, dan is dat de micro-adjustment van de band (of beter gezegd, de minimale micro adjustment). Er zijn maar twee gaatjes waar je het pinnetje in kunt veranderen. Hij zit gelukkig bij mij goed, maar ik kan me straks voorstellen in de winter dat er dan weer een gaatje opgeschoven moet worden (een hele schakel eruit halen is dan weer te veel). Het goede nieuws is dat een mooie bruine leren band het horloge zeker ook niet misstaat, dus misschien is dat iets voor de winter.

En afsluitend nog een plaatje om de pols in de buitenlucht!

Bedankt voor het lezen!

73 likes

Prachtige aanwinst!

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze gedegen en ook chique Citizen!!
Zeer fraai.:ok_hand:
Ik wens je er een fantastische tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Proficiat, een hele mooie aanwinst.

2 likes

Erg fraai! :ok_hand: Citizen is goed bezig.

2 likes

Erg mooi!:ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst. Veel draagplezier!

Mooi model! Van harte met je nieuwe aanwinst en ik wens je er veel draagplezier van. :blush: :+1:

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

tja, citizen hé :smiley:
vroeg of laat wil iedereen wel een citizen :+1: :sweat_smile:
draag hem met plezier

3 likes

Heel mooie Citizen! En bij bijna alles te dragen. Veel plezier ermee!

2 likes

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

2 likes

Leuke nieuwe Citizen heb je aangeschaft. Zit er ook al een tijdje over te dubben maar kan mezelf nog niet overtuigen of ik deze moet doen.

In ieder geval veel plezier met deze mooie aanwinst.

1 like

Prachtig horloge geniet ervan :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd! Blijft een bang voor buck.

Maar…

Ben nu wel nieuwsgierig wat in jouw ogen de Citizen minder saai maakt?

1 like

‘Saai’ klinkt inderdaad een beetje oneerbieding, ik bedoel dat hij wat vaker gezien wordt (wat ook weer een pluspunt is want de SARB is wel echt direct herkenbaar) :blush:.

2 likes

Proficiat met deze prachtige aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Tijdloos is ie zeker. Wat een beauty! Geniet er van.

1 like

Citizen is altijd :ok_hand: gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Mooie strakke aanwinst, veel draag plezier :partying_face:

1 like