NA: Citizen NB1050

Een NA topic. Ik post niet zo vaak op het forum. Maar ik volg het altijd graag. Ooit binnengekomen vanwege interesse in horloges, gebleven vanwege de kleurrijke forumgenoten en fijne sfeer.
Een korte recap van mijn horlogehistorie:

• tot een jaar of 9 geleden had ik steeds één horloge waar ik 5 tot 10 jaar mee deed. Een digitale citizen in basisschooltijd, een nerderige casio op havo, een seiko vijfje in de studententijd, een Tissot pr50 sinds mijn verloving.
  • Rond mijn veertigste een beetje verdiepen in horloges en het forum ontdekt. Seiko vijfjes, skx, modden, fiffers. In 8 jaar steeds meer mijn voorkeuren ontdekt.
  • Vorig jaar mijn eerste Japanse importhorloge via Sakurawatches: de Oceanus S100. Perfecte dialy en/of grab en go horloge, weegt niks, draagt fantastisch, sportief, casual, netjes.
    Daarom een aantal horloges de deur uitgedaan. Mijn gemodde skx en daily s100 waren de perfecte combi voor mij, aangevuld met een solar Tuna om te sporten en een Duro voor zorgeloze vakanties. En een paar horloges waar ik geen afstand van kan nemen.

Deze vakantie begaf de rubberband van de skx het en kletterde mijn favoriete horloge op de badkamertegels. Mechaniek stuk. Geprobeerd om het met mod-onderdelen te herstellen, maar mijn ogen en geduld zijn niet wat ze geweest zijn en ik heb de moed voorlopig opgegeven.

Eigenlijk kriebelde het gewoon weer, ik wilde een nieuw horloge. Eind dit jaar mag ik een jubileum vieren, misschien is dat wel een goede gelenheid voor een grotere aankoop. Ik keek al een hele tijd naar de nb1050/1060 series van Citizen.

Deze filmpjes hebben me hebberig gemaakt:
Nb1050

Nb1060

Nb1050 + nb1060

Die nb1060 vind ik prachtig, maar wel erg prijzig. En ik had twijfels over de draagbaarheid. Ligt het lekker om de pols?
De nb1050 stond ook al langer op mijn lijstje. Wel wat twijfels, de kritieken op YouTube gaan vaak over de lange l2l door de endlinks. En op veel foto’s twijfelde ik over de aansluiting op de pols, does it hug the wrist?
Een eerdere Citizen die ik heb gehad, was geen succesvolle ervaring. Droeg veel te groot, rotor wiebelde de hele kast op en neer, de zilveren wijzers waren meestal onzichtbaar boven de donkerblauwe wijzerplaat.

Een beetje vrees dat dit weer het geval kon zijn. Ook was het draaien van de rotor behoorlijk luid.
Mocht ik in de toekomst de nb1060 willen aanschaffen, wil ik die twijfels weggewerkt hebben.

Via de bekende sites (o.a. watches111 en Sakura) is de nb1060 niet meer verkrijgbaar. Dan wordt het ebay of C24, dat vind ik spannend.
Met het wegvallen van de skx vond ik het wel een goed moment voor een betaalbare automaat erbij. En dan probeer ik meteen C24 uit, als test voor een eventuele toelomstige duurdere aanschaf.

Ik vond een aanbieder op chrono die zowel de nb1050 in grijs als de nb1060 in blauw aanbiedt.
De test… c24 aankoop van €306,- en afwachten maar.

Wow, in 4 dagen van Japan naar Helmond. Netjes import/btw bericht van FedEx, €78. Prima, had met iets meer rekening gehouden.

Hij heeft veel overeenkomsten met de Oceanus. Niet gek misschien, de nb1050 wordt wel eens de opvolger van de Seiko Sarb genoemd, die zijn op dit forum ook eens vergeleken:

Als ik deze twee vergelijk, dan valt op hoe licht de Oceanus is. Daardoor komt die iets fragiele over.
De Oceanus reflecteert meer door het bolle saffier, maar is beter afleesbaar. Dat komt vooral door de grijze sunburst wijzerplaat op de nb1050, de zwarte variant van de nb1050 zal meer contrast hebben.
Lume: die had ik beter verwacht gezien de youtube filmpjes. De Oceanus doet dit beter… Logisch, die heeft gewoon meer lume. Moet zeggen dat het op de foto wel mee lijkt te vallen.

Waar was ik ook weer bang voor?

• rotorwobble → niet te vergelijken met de nh8350. Dit horloge voelt stevig, het mechaniek verfijnd. Geluid is minder dan bij mijn oude seiko vijfjes. Wobble is niet aanwezig of merkbaar.

• wristhug → supergoed op mijn 17cm polsen! Mijn oceanus scoort een 10, deze nb1050 een 9. Die grote l2l waar in sommige reviews over wordt gesproken: geen issue voor mij.

• Bracelet: helemaal prima, stevig, best wat gewicht. Alleen de sluiting… die scoort een diepe onvoldoende. Past totaal niet bij de degelijke kwaliteit van de rest. Hier vergeleken met de Oceanus (ook niet de beste, maar wel voldoende stevig en passend bij de rest van de band).

Kortom: het sluitinkje van de band is prut. Jammer, wellicht dat het vervangen kan worden. Maar het functioneert en ik heb er geen last van.
Het horloge draagt heerlijk en voelt degelijk.
Prestaties: woensdagavond gelijk gezet met de Oceanus, nu +12 seconden, dus +4 per 24 uur :+1:

Heel blij met de aankoop!

Of ik ook de nb1060 ga aanschaffen weet ik nog niet. Mijn aankooplust is even gestild. De twijfelpunten die ik had zijn wel volledig weggenomen :grin:

Dank voor de aandacht en fijn weekend verder!

Tl/dr
Het kriebelde. Gaaf klokje gekocht.

40 likes

mooi verhaal en mooie aanwinst :+1:t2:

1 like

Knap klokkie zonder poespas :+1: En mee eens, draagcomfort is een grote factor inderdaad.

1 like

Proficiat :+1::blush:

1 like

Goed verhaal, dank daarvoor. Gefeliciteerd met de toffe NA

1 like

Wow gefeliciteerd! Ik zelf vorige week ook de NB1050 binnen gekregen.

Echt heel veel horloge voor het geld!

1 like

Ik hou het iets korter, proficiat!!:watch:

1 like

Mijn beste,

Een meesterlijke introductie van een schitterende Citizen.
Gefeliciteerd!!

Ik wens je er een langdurige pols tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gaaf horloge gekocht. Zeker :+1:t4: gefeliciteerd ermee.

1 like

Leuk verhaal! Gefeliciteerd met je NA, mooie keuze :ok_hand:

1 like

Goed verhaal, prachtig horloge! Proficiat!:+1:

1 like

Super mooi deze anthraciet wijzerplaat! Twijfel of ik niet een 1050 of 60 moet kopen…

Deze, de groenblauwe of de zilverwitte…

Maar eh… Heeft ie nou AR of niet?

Heel veel plezier ervan en een fijne zondag!

1 like

AR heeft ie!

1 like

Een leuk verhaal met een prachtige aanwinst :+1:

1 like

Zeker een mooi horloge :ok_hand: Gefeliciteerd!
Leuk verhaal met mooie foto’s, waarvoor dank.

1 like

Mooi horloge! En dank voor je verhaal en foto’s. Graag gelezen en gezien!

1 like

Mooi kwaliteitstopic, leuk dat je ons meeneemt in je overwegingen en conclusies. Proficiat met je aanwinst, fijn dat alle twijfels en bedenkigen zijn weggenomen.

1 like

Ik bewaar dit even voor vanavond. Maar alvast gefeliciteerd!

1 like

mooi NA topic,
zelf ben ik fan van de 1060 alhoewel ik hem (nog) niet heb :slightly_smiling_face:
maar ook de 1050 van jou mag op een goedkeuring rekenen :+1:
draag hem met plezier

1 like

Mooie Nikon.
En gefeliciteerd met je horloge

1 like