NA: Citizen NB1060-12L JDM 'Silver Foil'

Een nadeel van dit forum is dat je tegen horloges en horlogemerken aanloopt die je niet kent of waarin je je nooit echt verdiept hebt. Vooral het topic ‘Wat dragen wij vandaag’ heeft me al meermaals doen zoeken (dank u Google-lens) naar mooie, voor mij onbekende exemplaren. Het merendeel van mijn collectie bestaat uit Zwitserse en Duitse merken, Japan was onderbelicht. (De tientallen Casio’s tel ik niet mee, ik maak onderscheid in digitaal en analoog.)

Na aanschaf van de ‘Fratello x Minase M3 -Veri-Peri’ kwam daar verandering in. De Minase behoort inmiddels tot mijn favorieten. Eenvoud, mits goed uitgevoerd, kan ontzettend mooi zijn. Less is more.

JDM horloges waren voor mij enigszins nieuw. Ik kende het fenomeen maar had me er nooit echt in verdiept. (De samenwerking van Fratello en Minase was overigens ook op een JDM model gebaseerd.) Dankzij de eerder genoemde rubriek kwam mijn nieuwe aanschaf in beeld. Ik vond (en vind) het een prachtig ingetogen model met een schitterende wijzerplaat. Na vele filmpjes, foto’s en reviews bekeken te hebben hakte ik de knoop door. Mijn tweede Citizen JDM, wederom besteld in Spanje voor een schappelijke prijs. Gisteren kwam die binnen.

De uitvoering en details stellen niet teleur. Een diameter van iets meer dan 38mm, in een mooie combinatie van brushed en polished. De indexen zijn heel fijntjes, opgelegd en ook zowel brushed (bovenzijde) als polished (zijkanten) afgewerkt. Ook de wijzers hebben die combinatie van geborsteld en gepolijst. Het horloge komt met een nette leren band in passende kleur met vouwsluiting. Het uurwerk is een vrij eenvoudige Miyota 9011.
Het hoogtepunt is echter de wijzerplaat, vanwege het speciale proces voor ieder horloge uniek, die mooi met het licht speelt. Een soort groen-blauw. Vanaf de voorkant lijkt de wijzerplaat structuur te hebben maar vanaf de zijkant is te zien dat het is afgedekt door een laagje transparante lak.

“The dial uses the Silver Leaf technique and is then lacquered. The base metal dial is made by applying a silver foil followed by a thin layer of pigment. The process is done by hand and the result is a dial with an uneven and quite appealing texture.”

Afijn, lang genoeg geschreven. Hier de foto’s:

121 likes

Die dial is zo ontzettend gaaf! Veel plezier

Zo, toffe Citizen! Mooie maat & mooie plaat!

Mijn beste,

Proficiat!!
Ziet er chique uit!!
Draag hem met fierheid.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Die ziet er mooi uit ! Gefeliciteerd

Zo prachtig deze. Zelf ook al een tijdje op het oog. Heel veel plezier er van!

Wat een prachtig horloge! Nu ga ik deze ook opzoeken met googlelens.

Prachtige wijzerplaat :star_struck: Gefeliciteerd met de pracht aanschaf :ok_hand:

Prachtige keuze …proficiat ! :+1:

mooi ding hoor!

Heel fraai :ok_hand:t2:

Heel mooie plaat

Gefeliciteerd wat een…
Pracht Klok Bob… :star_struck:
Heel veel plezier ermee en hoop dat je nog tijd hebt om niet naar deze prachtige wijzerplaat te kijken…
Je zou ernaar blijven kijken :+1: :+1:

1 like

Prachtig horloge, mooie wijzerplaat en ook de perfecte kleur band.

Hé, deze kwam recent ook voorbij bij een andere nieuwe eigenaar. Prachtige dial. Snap je fascinatie meteen. Gefeliciteerd met deze aanwinst!

Ik heb deze en de witte versie vanaf de ‘launch’ op het oog gehad, maar zelden is de plaat zo goed vastgelegd.

Mooi horloge and prachtige foto’s!

2 likes

Dat is een hoop schoonheid!

Prachtig! Heel veel plezier er van!

Zo wat een dial hey! Echt super gaaf! Geniet van deze mooie Citizen!

WOW! :star_struck:
De wijzerplaat is inderdaad een “hoogtepunt”, heel erg gaaf. Van harte met deze fraaie aanwinst en veel draagplezier.