Laat je The Citizen / Citizen Chronomaster zien

Ik heb het op m’n heupen om te sparen voor een The Citizen. Daarom is de grote uitverkoop van coffeecup nu aan de gang. Maar hoe kies ik nu wat de mijne moet worden?

Op dit moment is mijn favoriet met kop en schouders deze AQ4100-65L, met z’n diep donkerblauw geverfde washi plaat en goudkleurige secondewijzer het mooiste paard van stal.

Maar het is geen uitgave die ik zomaar even doe en ook niet iets wat ik mezelf zie flipperen. Dus ik wil het in één keer goed doen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

19 likes

Verstand op nul en blik op oneindig

5 likes

Voor mij was het simpel. Mijn eerste Chronomaster stond al een jaar of 6 op mijn wensenlijstje. Heel veel online beeldmateriaal ervan gezien en veel horloges gehad die er een beetje op lijken. Gekocht zonder het horloge ooit in het echt gezien te hebben, maar ik wist eigenlijk al zeker dat ie helemaal goed zou zijn :+1:t2:

Dit is em :slightly_smiling_face:

24 likes

Lees er zoveel mogelijk over, kijk naar testen en probeer een zelfde kastvorm te passen bij een mede HF lid. Wellicht heeft iemand dit model?
Bereken waar je hem het goedkoopst kan krijgen (C24 waarschijnlijk). Lever al je lege flessen en die van de buren in etc…

2 likes

zo een beetje weer hier naar aan het zoeken kwam deze weer op het netvlies :ok_hand:

14 likes

Beetje zoals bij @Piede
Ik ken het merk pas sinds ik hier lid ben. Qua plaatjes smoor geworden op de iconic nature collection.

Die blauwe en witte van Piede zijn BAM, maar die nature…de blauwe en groene… man o man.

Eerst aan het wennen gegaan met 39mm horloges. Alles wat ik had was groter. Eerst de Tsuyosa. Betaalbaar en kekkie kleur (gele). Viel niet tegen. Daarna kwam de Citizen 1060 range aan bod.

De 12L zou het worden, maarja, importeren en gedoe. Nog even stap te ver voor een n00b als ik.

Een mede HF’er had de zilveren variant, de 04a en vroeg of ik wellicht interesse had.

Veel plaatjes zoeken hier. Youtube platgedraaid en dat alles nog een keer en nog een keer. Ook en 39mm maatvoering en net wat sjieker. Raak!

Toen ‘mijn’ Chronomaster in het blauw stond durfde ik het aan… weer veel googlen, foto’s op chrono kijken, youtube.

Pas bij het ophalen bij @Ojjz zag ik voor het eerst een Chronomaster live.
De maatvoering zoals ik kende van de Tsuyosa en meer de 1060-04a. En die plaat is simpelweg 1.000 keer mooier als op de foto’s.

Het is mijn duurste in de ‘collectie’ dus het was rete spannend. Maar echt geen spijt.
Als het kan, snor een andere HF’er op om eens te bewonderen en passen.

8 likes

Precies dit eigenlijk, verliefd worden op een the citizen en solojapan aanschrijven om een gevoel te krijgen bij de prijs. Nog 2 keer maar de plaatjes kijken en dan gewoon doen. Er is immers maar toch 1 manier om het uit te sluiten.

Maar Afijn. ik wist het dan ook meteen dat ik deze ( de groene van the nature collection) heel graag wilde en het was direct mijn eerste serieuze aankoop en nog steeds is de benchmark voor alle nakomelingen in de collectie.

Wat je op het oogt hebt is echt een pareltje, ik denk niet dat je daar mee mis kunt gaan.

2 likes

mijn verhaal begint eigenlijk met de opstart van dit topic,
hier ben ik vertrouwd geraakt met de chronomaster, in het begin wat sceptisch maar naargelang het topic verder evolueerde toch verslingerd geraakt aan het model rot topic :laughing:
natuurlijk ook veel opgezocht op het net en YouTube, maar dat hielp alleen maar de drang om er eentje te bezitten in de hand.
dus moest het er maar van komen en de eerste was diegene met de witte plaat, de AQ4020-54Y.
natuurlijk bleef ik dit topic volgen en al snel kwam de blauwe op het toneel :grimacing: :smiling_face_with_three_hearts: :heart_eyes:
de witte wegdoen? neen hoor! die blauwe moest er maar gewoon bijkomen, dus welkom AQ4030-51L
nu zou je toch zeggen dat m’n honger naar de chronomaster gestild moest zijn maar dat was buiten de rode plaat gerekend :face_with_spiral_eyes: :heart_eyes:
zo zeldzaam als hij was zo erger mijn honger naar dit model, hij zou en moest er komen, kost wat kost.
verschillende sites aangeschreven en eentje heeft na toch een tijdje het geluk gehad er eentje te kunnen bemachtigen en die kwam dan mijn kant op, dus… AQ4020-54Z … welkom :smile:

9 likes

Inmiddels een echte connaisseur op het gebied van Chronomaster geworden :+1:
Mijn complimenten en eerbied voor je kennis en bijzondere Citizen collectie :pray:
Wat vind je van de Citizen Chronomaster Jounetsu, Titanium, AQ4020-54W ?

1 like

dat is mss wat teveel gezegd, maar een liefhebber van citizen ben ik zeker.
mijn eerste horloge was wel een pontiac, gekregen van vader :ok_hand:
maar het eerste horloge dat ikzelf later aankocht was een citizen en daarom ben ik grote fan van het merk en bestaat mijn collectie grotendeels uit citizens.
maar om nu te zeggen dat ik een soort van kennis heb van het merk?
denk dat er anderen zijn die nog een grotere kennis hebben :ok_hand: mss jij wel?

2 likes

23 likes

24 likes

21 likes

Als je 'm draagt, dan natuurlijk hier ook :smiling_face:

21 likes

Mooi, welk modelnr is dit?

AQ4100-14L

Mooi bandje!
Staat m goed!

1 like

Hoi allemaal!

Vandaag is de dag dat ik 29 kaarsjes mag uitblazen. Niks bijzonders natuurlijk maar volgend jaar staat de 30 te wachten, iets waar mijn vriendin me graag elke dag aan herinnert.

Nu zoek ik al meer dan een jaar een goed excuus om één van mijn droom horloges te kopen. En ik denk dat ik dit excuus dus nu gevonden heb!

De “The Citizen AQ4100-22W”, sinds ik dit klokje online gezien heb bij de release krijg ik hem niet meer uit mijn hoofd net zoals zijn voorganger.

Nu was ik heel benieuwd hoe jullie deze klokjes bestellen, het liefste vraag ik mijn “vaste juwelier”. Maar ik weet dat er wel wat problemen zijn met het importeren van de originele band die erop zit. Nu vind ik de band met de sluiting echt ontzettend gaaf en zou het voor mij wel een grote afknapper zijn als die er niet bij kan zitten.

Mijn vraag aan jullie is, zijn er hier mensen die de originele band uit Japan hebben op krokoleer met de Citizen gestempelde sluiting? Zo ja hoe is dat mogelijk, of ben ik verkeerd voorgelicht dat dit een issue is i.v.m. cites wetgeving?

En ik neem aan dat ik rekening moet houden met ongeveer 30% extra kosten m.b.t. invoeren?

Fijne dag allemaal,
Groetjes!

3 likes

Supermooi zeg, die AQ4100. Een willekeurig getal inzetten om een horloge te kopen is een geweldig excuus :slight_smile:

Ik heb het afgelopen jaar een aantal horloges in Amerika gekocht.
Importkosten zijn 21% BTW over de aankoopprijs plus verzendkosten in euro’s plus 80 cent. De vervoerder kan ook nog een klein bedrag aan handelingskosten in rekening brengen.

Zelf reken ik voor het gemak altijd met 25%, vooral omdat het maar de vraag is welke wisselkoers PostNL of DHL hanteert, en ben dan altijd aan de ruime kant geweest.

1 like

de mijne kwam via C24 gewoon met de croco band, wel even opletten dat niet expliciet gemeld wordt dat zonder band wordt gestuurd. Andere croco’s uit Japan op Grand Seiko’s werden vaak apart verstuurd met een andere vervoerder. 30% is teveel gerekend, zie wat @coffeecup aangeeft.

1 like