NA: Citizen NY0040, een echte duiker

Gisteren heb ik de Citizen NY0040-09EE binnengekregen dankzij een mooie aanbieding waarop ik werd getipt door @TeunR69, waarvoor nog dank. :+1:
Ik vond het leuk dit horloge naast mijn SKX009 te zien. De Citizen doet er zeker niet voor onder, en misschien zelfs wel boven. Met een onlangs verbeter uurwerk (8204) mét hacking and handwinding (de vorige versie 8203 had geen hacking). En qua hele afwerking en details. :ok_hand:

Ik vind de afwerking onwijs goed en op veel vlakken beter dan de QC (Quality Controle) van Seiko, maar bijv. op de driehoek van de lume-pip hebben ze een steekje laten vallen. Dat was op twee eerdere modellen die ik heb gehad wel beter.

Dit horloge gaat trouwens mee als vakantiehorloge. :desert_island:

Wat ik zo leuk vind aan dit horloge is dat het oprecht een duikhorloge is. :diving_mask: Veel horloges zien er tegenwoordig uit als duikhorloge… maar zijn dat niet ‘echt’. De NY0040 wel, en die heeft zijn sporen al verdiend. :sunglasses:

Marina Militare
De NY0040 is midden jaren 90 zelfs gebruikt in de uitrusting van de Italiaanse Marine, “Marina Militare”. Bijzonder aan dit horloge is dat Citizen de horloges in opdracht voor de Italiaanse marine heeft getest tot maar liefst 500m water-resistance. Om deze horloges te onderscheiden van de productieversie is er een aparte dial ontworpen met de verhoogde WR erop en de tekst “Marina Militare” waar normaal “Citizen” staat.

Schermafbeelding 2022-08-28 om 09.14.49

Ontwerp
Citizen heeft in het ontwerp flink zijn best gedaan dit een echte duiker te laten zijn en laten er geen gras over groeien. Hier wat beelden uit een YouTube filmpje.

76 likes

Uitstekende keuze, tophorloge!:+1:

2 likes

Proficiat met deze topperrrr!

Wat vind je van de rubberband? Mijn eerste indruk is erg stug maar heb 'm nog niet veel tijd gegeven…

1 like

Blijven leuke duikers, heb ook al een tijdje de blauwe versie.
Geniet ervan :+1:

1 like

Leuk, gefeliciteerd! Heb je een link naar die YouTube review?

1 like

Top ding voor het geld. Ik had zelf wat moeite met de positie van de kroon. Ik denk wel dat het kwalitatief beter in elkaar zit dan een SKX.

1 like

Leuk topic weer! Echt toffe horloges die NY0040 modellen.

5 likes

Ik vind hem best wel oké. Sowieso al beter dan de banden die je standaard bij de SKX kreeg.

Bedankt! Jazeker, hierbij. Wel interessant om te zien.

Ja ik moet daar ook nog aan wennen. Voelt allemaal wat onnatuurlijk. Nu las ik wel al dat sommige mensen het horloge op z’n kop houden als ze de kroon uitdraaien, dat helpt wel.

1 like

Graag gedaan hoor en heel veel draagplezier toegewenst!

1 like

Proficiat :grin: Altijd top zo’n promaster

1 like

Echte hard-core duiker. Heerlijk! :dolphin: Veel plezier ermee!

1 like

Van harte met deze NA!

Geniet van het horloge en van de vakantie.

Ik zit zelf al een tijdje naar de NY0100-50ME te kijken maar heb de trekker nog niet overgehaald. Nog een paar van deze verhalen en wellicht ga ik overstag.

1 like

Gefeliciteerd!
Ik heb de mijne, zie foto’s, een 7 maanden in bezit en draag hem vaak en misschien ook jog het liefst van mijn 3 horloges.
Ik heb er wel direct een fijne rubberen band opgezet wat meer dan super comfortabel draagt.
Daarbij kan hij echt tegen een stootje want hij ziet er nog uit als nieuw. Mee bergbeklommen, echt gedoken, in het ijswater gelegen noem maar op.
Zo’n fijn ding!

5 likes

Top horloge, gefeliciteerd! Leuk stukje, dank je wel :+1:

1 like

Gefeliciteerd !
Mooie duiker.

1 like

Gefeliciteerd! Ik heb hem zelf ook met heel veel plezier gehad en gedragen.

1 like

Gefeliciteerd! Heb 'm ook gehad, maar had al een Seiko (en ook een Steinhart-duiker) dus hij is weggegaan, maar leuk horloge.

Heb je 'm meegekregen inclusief de duikfles waarin ie vaak verkocht wordt?

2 likes

Gefeliciteerd, mooie aanwinst!

4 likes

Gefeliciteerd :muscle:t2:
Alleen die strap is wel een stug “plastic” ding vind ik dan.
Gooi er een Borealis (of Isofrane maar in verhouding veel te duur) op en draagt gelijk een stuk beter.

2 likes

Mooie aanwinst. Voor mij met 100% zekerheid een winnaar boven de Skx.

2 likes