NA: Citizen Promaster NY0040-50W (unboxing foto's en reisverhaal)

Afgelopen zaterdag stond dit pakketje voor de deur. De Citizen NY0040-50W.
Afgeleverd terwijl er niemand thuis was, stond vrolijk tegen de voordeur aan, ‘hiding in plain sight’, maar ja, dat is een ander onderwerp.

Waarom juist dit horloge
Omdat ik het tegenkwam tijdens een fijne vakantie.
Vorig jaar zomer liep ik met mijn gezin in Merano (Italië). Een heerlijke plek in Zuid-Tirol, midden in de bergen. Het was er lekker warm en ondanks corona was er best veel open en mogelijk.
Ik maakte dagelijks een wandeling door het kleine stadje. Mijn excuus was om broodjes te halen, maar in werkelijkheid wilde ik natuurlijk even polshoogte nemen bij dhr. Alberto Malinverno van Auron Meran, de lokale Rolex AD. Helaas kon hij mij ook niet voorzien in een gewenst model met kroon, staal was al helemaal uit den boze. Wel erg vriendelijk ontvangen en zonder te vragen kreeg ik de catalogi van Rolex & Tudor + het Rolex magazine overhandigd. Editie #8, waarin de Explorer (die ik droeg) centraal stond. Leuke ervaring!

Verder struinend liep ik langs een etalage van één van de vele juweliers in de stad en zag daar een rijtje Citizens. Waaronder één met een full lume wijzerplaat. Had ik nog nooit gezien en die leek me wel leuk. Foto gemaakt van de vitrine, want winkel was dicht met het idee om later terug te komen.
Nou, dat kwam er dus niet meer van, vergeten en niet meer aan gedacht.
Totdat ik een paar weken terug door Catawiki aan het scrollen was.
Daar kwam ik hem weer tegen. Ik vond het weer leuk, plaatste eigenlijk zonder veel na te denken een autobod en na afloop van de termijn bleek ik het winnende bod.

Unboxing
Genoeg historie, laten we het horloge even bekijken.
Zo wordt het horloge geleverd:


In een witte doos met daarop merknaam en modelnaam

In de doos zit de kenmerkende duikfles. De verkoper (een juwelier uit Venetië) heeft er een folder van Citizen bij gedaan en de kassabon + garantiekaart in een envelop bijgevoegd. Netjes.

Dit is de inhoud van de doos op een rij:

Eerste indruk
Toen ik de duikfles opende, kreeg ik een glimlach op mijn gezicht.
Ik vind het een geinig model, de kroon op 8 uur is weer eens wat anders.
De kwaliteit is redelijk goed, al was ik vergeten hoe goed je een folded link bracelet hoort als je het omhebt.
De duikring draait in 60 kliks rond en werkt prima. Niet zo lekker gevoel als bijvoorbeeld bij de Seiko SPB081j, maar hij draait wel soepel genoeg.
Vrolijk detail is de dag-functie. Die is in twee talen uitgevoerd en in mijn geval dus in Engels en Italiaans. De zondag is in het rood.

Natuurlijk is de eye-catcher bij dit model de full lume dial. Die werkt zoals bedoeld is, grappig.

Het kostte me even wat tijd om de bracelet op maat te maken, bedankt Youtube! (Ik heb deze link gebruikt: link. Vanaf 1:56 wordt het uitgelegd).
Dit systeem is de eerste keer niet erg eenvoudig, maar uiteindelijk lukt het wel.

Conclusie
Ik weet niet of het een blijver is. Het doel van dit horloge is om te dragen als ik ga klussen ofzo en de andere horloges wil sparen. Ik weet alleen niet of ik dat in de praktijk ook zal doen. Verder is het horloge voor de zomermaanden misschien door de kleur, of voor af en toe. We gaan het merken.

Nog een paar foto’s om het af te ronden. Bedankt voor je tijd en ik zal de links naar de verschillende topics (ook) nog toevoegen.






59 likes

Hij is leuk! Dit soort horloges moet je altijd indenken in een lekker zonnetje, met een shirtje aan met korte mouwen. Dan komt 'ie het beste tot z’n recht. :wink:

4 likes

leuk! maar is volgens mij een model om rechtshandig te dragen ivm de kroon op 7

Leuk topic van een leuk horloge :smiley: Maar een vraagje; ik neem aan dat er nog een omdoos was waarin hij daadwerkelijk verzonden is :thinking:

uiteraard ben ik ook een citizen lover :heartpulse:
maar voor dit model loop ik nu niet echt warm, maar zoals je zegt kan hij best doorgaan voor een klushorloge :ok_hand:
het is in ieder geval iets uitzonderlijks met de full lumme wijzerplaat :slightly_smiling_face:
de kroon op 7u? :thinking: is het niet 8u?
in ieder geval geniet ervan :smiley: :+1:

1 like

Ja, er zat nog een plastic DHL zak, type seal bag, omheen met adreslabel etc. Gelukkig maar, anders was de doos vies geworden van de sneeuw…

1 like

Ja, je hebt hiermee

helemaal gelijk natuurlijk! Was iets te gehaast met typen (de uitsmijter stond al klaar op de lunchtafel), ik pas het aan, bedankt!

1 like

Gefeliciteerd!
Mooie duiker

Dat zou je kunnen denken

Maar volgens mij is dat niet per se nodig. Zie ook hier de foto’s van anderen in het Citizen topic: link

niet persee het is alleen wel lastiger om de kroon te bedienen over het algemeen.

Ja, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik zou het niet eens proberen om de tijd aan te passen terwijl ik hem om heb.

Nu we het erover hebben, eigenlijk doe ik dat bij geen een horloge, de tijd of datum aanpassen terwijl ik hem draag. Het horloge gaat bij altijd even van mijn pols voor een aanpassing. Jij wel?
Zal een kwestie van gewenning zijn en het gevoel dat ik het iets preciezer kan doen misschien.

Nee hoor, altijd je horloge af doen als je de kroon bedient. Geldt voor ieder horloge.

1 like

Klopt, maar dan nog steeds met links ipv rechts
Ook met buigen vd pols kan de kroon prikken wat je niet hebt als je een rechtshandig horloge ook daadwerkelijk rechts zou dragen

Lachen man.

Leuke tip, en slechts op een uurtje van Verona als ik dat goed zie.

Veel plezier er mee!

Schitterend horloge - één van mijn eerste aankopen “als WUS” en hij gaat nooit meer weg!

:+1:

Ik sluit me bij je keuze aan. Welkom in het licht!

May the lume be with you.

2 likes

Mooi hoor :ok_hand:

Prachtig, zo eentje staat ook nog op mijn bucket list. Geniet ervan!

Proficiat! Vind het een erg leuk horloge, inderdaad leuk niet per se mooi. Echt een zomer/vakantiehorloge is mijn eerste inschatting. Ik heb vandaag toevallig de mijne ook binnengekregen. Kreeg hem overigens in een standaard Citizen doos en niet in een duikfles, ik heb nu drie Citizen duikers en maar één (LE) fles :face_with_monocle:

Ben niet heel erg te spreken over het systeem om de band in te korten, wel erg geschikt om te vernaggelen als je niet zo een hele fijne motoriek hebt. Gelukkig ben ik zo fijnbesnaard als een hersenchirurg en heb ik het geduld van een slapende engel maar ik vermoed dat er een hoop banden zijn met butsen en krassen door dit systeem.

1 like

:rofl: precies dit ja!

Ik ben geen chirurg, maar had gelukkig geen haast. Dan lukt het ook… maar een kras ligt inderdaad erg op de loer :eyes: