NA containerhorloge met binnenwerk van een Rolex Daytona en de link met een Lamborghini Miura.

Wat kan ik zeggen… het is wederom niet volledig mijn schuld dat ik van de week een Roamer binnen kreeg… maar eigenlijk die van @lassale en @Climholland. Waarvan akte en waarvoor dank…Want veel van mijn aankopen zijn in overleg, als je het zo mag noemen, aangeschaft. En veel van hun aankopen dus ook door deze drie-musketeske wijze van aankopen doen. Zoals dus ook dit container uurwerk.
Ja zo heet het echt…

We hebben een appgroepje waar we onze vondsten delen. Elke keer hetzelfde liedje.
Unanieme liefde voor een bepaald type en voor je het weet heb je het geld overgemaakt en begint het nagelbijten, tandenknarsen en de verantwoordelijkheid voor de impulsieve aankoop bij de andere groepsleden leggen. Ik zou best wat voorbeelden kunnen sturen van gesprekken waar ik onbedoeld heb meegeholpen aan huiselijk onbegrip en niet geanticipeerde aankopen. Maar goed… Die eer valt de anderen ook ten deel… en eerlijk is eerlijk, eigenlijk heb ik nooit spijt gehad van aankopen die geïnitieerd zijn door mijn 2 vrienden die hier op het forum ook regelmatig vertoeven. Sterker nog, na aankoop delen we online of fysiek elkaars blijdschap of verdriet en dat maakt het geheel nog veel leuker.

Nu zag ik dus een paar dagen terug een advertentie van een Duitse man genaamd Max, die een vintage Roamer aanbood… en zijn advertentie was … pünktlich…

Het betrof hier een Stingray Chronograph met alle juiste wijzertjes, knopjes en bandjes… een Valjoux 72 onder de wijzerplaat en met een opmerkelijke heritage. Dit zegt een Vintage Roamer website erover:

*Probably one of the most famous and sought after watches ever produced by Roamer. The Stingray chronographs encompassed the range from the ‘Pasadina’ and ‘Jet-time’ with a 2 register dial using the Valjoux, through to the top of the line 3 register Chrono shown on this page. This watch features the famous and desirable Valjoux 72 movement, which was fitted to many high end watches such as the Rolex Daytona, top end Heuers, Girard-Peregraux, and others. *

This model of Stingray Chronograph ran from 1969 with the Valjoux 72 through to 1973/4 when they were fitted with the improved version of the Valjoux 72, the 726. As production of these calibres ended in about 1974, so did the Stingray Chronograph.

En zo kwam het binnen:






De attente en vriendelijke verkoper had de waarde OP het pakket geschreven. Niet heel handig maar misschien is dat verplicht in Oostenrijk. Overigens een heel grappige Oostenrijker, leuke mailwisseling en het voelde gelijk goed en betrouwbaar. Het is echt zo; ‘buy the seller’ … Na een aantal checks de knoop doorgehakt. Altijd een spannend moment.

Ik laat je zo de foto’s zien, maar nog even dit;

Het was, is en blijft één van de mooiste chronografen ooit gemaakt. Los van de ijzersterke rallyheritage die je hieronder beschreven ziet, is het een Valjoux 726, een afgeleide van de Valjoux 72 die in iconische horloges als de Rolex Daytona en Heuer Autavia hun betrouwbare en functionele karakter lieten zien. Hieronder wat info voor de liefhebbers van info.

Ik zie mezelf dan in een Lamborghini Miura zitten met bruine leren rallyhandschoenen en een vintage Persol zonnebril… Ik weet het, het is erg stereotype maar gun het me. En zeg nu zelf, dit kan toch prima samen?


De rallyheritage dankt dit horloge aan rallylegende Björn Waldegård, die dit horloge droeg tijdens de legendarische rally van Monte Carlo toen hij die in 1969 en1970 won. Het is een beetje als met de Speedmaster FOIS, je vraagt je echt af waarom iemands ruimtereis invloed kan hebben op jouw horloge. Maar toch, we willen allemaal best een race winnen. De eerste zijn wellicht…

Roamer-Stingray-Chrono-8
Björn Waldegård, wie kent hem niet?, ahum…

Zoals gezegd werd dit uurwerk ook in de Rolex Daytona gebruikt. Dat is toch wel cool. Overigens had het met Rolex geen rectum te doen, want die gebruikten jarenlang Valjoux en Zenith chronograafuurwerken. Waarvan akte.

Roamer Stingray

afbeelding

Rolex Daytona

Dit horloge meet 36,5 mm wat in combinatie met haar perfecte hoogte zorgt voor een typisch jaren zeventig gevoel. Wat mij betreft een sweetspot, maar smaken verschillen. Loop anders eens een gemiddelde huiskamer van onze oosterburen binnen. No offense, maar ik snap waarom Deutsch Design nooit een ding is geworden…
De wijzerplaat is in mijn ogen echt perfect uitgelijnt, functioneel en gedistingeert. Zwart,rood, wit en heerlijk verkleurd tritium. Wat een combi. Glaasje heeft in het midden de Roamer ‘R’ gegraveerd en de zeldzame NSA band met prachtige verende sluiting is eigenlijk de enige band die dit horloge aan de lugs mag hebben zitten.

Hier de foto’s, geniet van de mooiste chronograaf van Roamer.






Ik sluit af met de betekenis van het Engelse woord Roamer. Het past zo goed bij dit horloge.

Someone who likes to move around and travel, especially without a clear idea of what they want…

Met dit horloge om de pols wil ik rondrijden in die Miura, een ondergaande zon boven een Zuid-italiaans kronkelweggetje omringd door heuvels vol cipressen, mijn geliefde naast me, een kan koffie en de zekerheid dat ik geen idee heb waar ik naartoe rijd. Man, wat een heerlijk idee. Ik kijk op mijn pols en heb geen idee hoe laat het is, schakel de verlichting in en zie de cappucinokleurige indices langzaam in slaap vallen…


228 likes

Hele mooie klassieker!

1 like

Mooi man! Genieten :blush:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een sportieve tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wauw… om van te smullen! Prachtige klassieke chrono! Geniet ervan! :sunglasses::pray:

1 like

Prachtige aanwinst! Geniet ervan.

2 likes

Schitterend Kevin. Erg mooi

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Wat een pracht en die maat, inderdaad een sweet spot! Zoveel mooier dan die grote 43mm klompen staal op je pols…

2 likes

Prachtig! Mooi verhaal ook :+1:

1 like

Hééééél mooi, proficiat!

1 like

Heel mooi, Kevin! En het verhaal eromheen uiteraard ook weer. :ok_hand:

1 like

Dank je!

Ach ja…Ieder zo zijn voorkeur… Ik hou echt van deze maat. Lugloze kast… Echt jaren zeventig.

1 like

Prachtig horloge. Van harte proficiat!!

1 like

Schitterend hoor!:ok_hand:

1 like

Genoten van deze NA, jawel zegt deze kneus die te bang is om vintage te kopen. Leuk geschreven en ook nog wat geleerd over uurwerken die Rolex erin stopten. :+1:. En ja, deze Roamer is echt heel mooi en natuurlijk ook niet vergeten die NSA band. Nu loop ikzelf regelmatig met klompen van horloges, maar met deze zou ik mij zeker niet schamen. En dan die foto’s van de Roamer en het Daytona uurwerk. Ik maar altijd denken dat Rolex zijn uurwerken altijd zelf ontwikkelde, weer wat geleerd.
Leuk om te lezen dat je geen hoge eisen aan een auto stelt, gewoon een simpele Lamborghini Miura en toeren met je Roamer en je geliefde. De gewone man met een basic leefstijl :wink:.
Bij zo’n leuke topic kom ik natuurlijk niet alleen weg met “gefeliciteerd”. Vandaar een ietwat uitgebreide felicitatie met deze prachtige Roamer en natuurlijk wens ik je veel draagplezier :+1: :ok_hand:.

P.S, complimenten voor de prachtige foto’s :+1:

2 likes

Fantastisch mooi, geniet ervan!

1 like

Mooi verhaal en prachtig horloge. Die maten van toen zijn een stuk prettiger.

2 likes

O.k., genoten van dit NA-topic! Hopelijk geniet jij nog lang van deze prachtige aanwinst!

2 likes

Wat een lekker verhaal om te lezen. Prachtige chrono als NA, gefeliciteerd. En weer een en ander opgestoken van je verhaal :+1:t2:

2 likes