NA Credor Node Spring Drive handwinder 24/7 GCLH997
Eindelijk heb ik hem weten te bemachtigen, na een paar jaar dwangmatig horlogesites nalopen en aanbiedingen laten lopen omdat ze het toch net niet waren. Een Credor Node Spring Drive handwinder 24/7 GCLH997.
Wat is Credor? Credor is een lijn van Seiko die ergens in de jaren 70 is gestart om puur voor de Japanse thuismarkt horloges te produceren gemaakt van edelmetalen of met een bijzondere afwerking. Credor is afgeleid van ‘crete d’or’, op zijn Frans, dat volgens Google Translate ‘top van goud’ betekent. Vandaar ook het logo met de drie bergtoppen.
Net zoals ze bij Seiko polijstmachines van de gebroeders Sallaz hebben verbasterd tot Zaratsu polishing, hebben ze ook ‘crete d’or’ verbasterd tot Credor.
Maar is Credor dan de top van de top bij Seiko? Dus staat het nog boven Grand Seiko? Ja en nee. Credor voert tientallen horloges, betaalbaar en duurder die, hoe zal ik het zeggen, gestyled zijn naar Aziatische smaak en die ik niet zou willen hebben. Er is ook een klein aantal horloges onderdeel van de Masterpiece collection met prijzen variërend van 50.000 tot 500.000 euro, waaronder de beroemde Eichi.
Daar tussenin zit een horlogelijn waar ze o.a. spring drive handopwinders voeren geprijsd tot ongeveer 10.000 euro. Die horlogelijn was tot een paar jaar geleden de ‘Node’ lijn. En dan komen we bij het horloge dat ik gekocht heb.
Credor is voor deze spring drive horloges nauw gelieerd aan Grand Seiko. De top-horloges uit de Masterpiece collection worden gemaakt in de Micro Artist Studio (te zien aan het logo van de lotusbloem op het uurwerk), en de Shizukuishi studio maakt normale Grand Seiko’s en Credors. Dan heb je ook nog de Shinsu studio voor de spring drive uurwerken. Volgens mij is de Micro Artist Studio gelieerd aan de Shinsu studio. Anyway, ingewikkeld, en misschien ligt het ook net iets anders, maar het toont de verwevenheid tussen Credor en Grand Seiko. Lees er hier meer over:
De Node lijn is geïntroduceerd schijnt het in 2007. Kenmerk van de Node lijn was de combinatie van cirkels en de 24/7 aanduiding. Er zijn horloges zonder de 24/7, er zijn verschillende uurwerken gebruikt, handopwinders en automaten. Met en zonder power reserve en maanstanden. En verschillende metalen. Ook zijn er versies met hand-geëmailleerde wijzerplaten. En ze werden af fabriek op staal en op leer geleverd. En allemaal hebben ze typenummers zoals de GCLH997 van de mijne. Als je niet weet waar je naar op zoek moet is het moeilijk om de juiste te vinden.
Want ik wilde één specifiek model, namelijk de spring drive handopwinder. En waarom dan juist deze van dit obscure merk, in plaats van een Grand Seiko met een spring drive handopwinder? Omdat ik de Grand Seiko versie van deze uurwerken gewoon niet zo heel erg mooi vind. Grand Seiko gebruikt in haar normaal geprijsde horloges de 9R31 met een achterplaat uit één stuk (rechts op de foto), leuk maar voor mij niet aansprekend genoeg. Wel geweldig vind ik het 9R02 uurwerk (links op de foto), maar wil je die dan moet je serieus geld meebrengen omdat die onder de Micro Artist Studio valt en ze maar enkele tientallen per jaar maken.
Credor heeft haar eigen versies van deze uurwerken, zoals de 7R14 die de tegenhanger is van de Grand Seiko 9R02. Beide komen uit de Micro Artist Studio.
Maar de tegenhanger van de bread-and-butter Grand Seiko 9R31 is de Credor 7R88. En die vind ik zoveel mooier dat ik lang op zoek ben geweest naar het beste horloge met die 7R88 erin.
Bovendien vond ik de Node styling met de 24/7 zo apart dat hij weer aantrekkelijk werd. Eerst dacht ik dat er wat willekeurige cijfers gehighlight waren, totdat ik 24/7 ontdekte. En dat past mooi bij de oneindigheid van de tijd die het continu voortbewegende Spring Drive uurwerk symboliseert.
Verder kijkend kom je dan bij de Node serie op de lugs en de band. Waar de wijzerplaat bestaat uit vele cirkels, zijn de lugs en de band ineens hoekig. En perfect afgestemd. De lugs, endlink en band passen perfect bij elkaar. Dus het moest een Credor Node worden met een spring drive uurwerk en de originele stalen band.
En toen werd het opletten. En kijken of het iets was, of er wat miste, moest ik dan toch maar die met die aftermarket stalen band nemen? Die met die leren band? Staal? Goud? Wat kwam er voorbij? Intussen had ik op Instagram ook het account van GNKTWATCH gevonden, een Parijzenaar met vele mooie Grand Seiko’s, maar ook een Credor GCLH981, ‘a taste of Eichi I’ zoals hij het noemt.
En zo komen we op de link met de Eichi. Want wat is de Eichi? De Eichi I was een horloge met een porceleinen wijzerplaat, 25 exemplaren handgemaakte perfectie. De Eichi II was de opvolger en regulier verkrijgbaar voor ongeveer 50.000 euro. Lang verhaal kort, lees dit:
Maar wat voor wijzerplaat had de Eichi I? Een 24/7 wijzerplaat, zie hier links op de foto. Rechts is de Eichi II.
Dus als je voor een beetje normaal geld zo dicht mogelijk bij een Eichi wilt komen en je vindt een Spring Drive 7R88 uurwerk de mooiste ‘poor mans’ optie. En je wilt een datum en een stalen band, en dan ook nog maar een mooi geblauwde secondenwijzer met hetzelfde maantje als de Eichi aan de achterkant, dan duurt het lang voordat je er eentje tegenkomt.
Dus toen ik een melding van Chrono24 kreeg dat deze te koop stond, met stalen band, binnendoos, buitendoos, binnenpapier, instructieboekjes, en in prima staat, duurde het niet lang voordat ik een ‘nu of nooit’ gevoel had, en ik op koop drukte. Wat hielp was dat er in de tekst bij stond dat ze hem niet hadden gepolijst want ‘dat kon altijd nog als de nieuwe eigenaar dat wilde’. Liever origineel dan gepolijst vind ik.
Ja hij is ‘bijzonder’ met het rose goud, en ‘zo courant als een betonnen muur’, maar het was wel waar ik naar op zoek was. Drie dagen later werd hij bezorgd vanuit Tokio. BTW online onderweg afgetikt, weer even slikken. Maar toen ik hem uitpakte bleek hij eigenlijk in perfecte vrijwel nieuwstaat te zijn. Geen deskdive sporen op de band.
Dus hierbij de nieuwe toevoeging aan mijn collectie: De Credor Node Spring Drive 24/7 GCLH997: