Dames en heren. Jongens en meisjes. Beste horlogeliefhebbers. Ik twijfelde even of ik wel een topic aan ging maken, maar uiteindelijk dacht ik ja. Hoe meer aandacht, hoe beter! Voor het horloge dan. Uiteraard.
Allereerst, omdat ik dat leuk vind, wat passende sfeermuziek voor op de achtergrond.
Zo, lekker ontspannen. Leun maar achterover en geniet van dit beest van een horloge. Allereerst even de unboxing:
Hij zat netjes ingepakt in een mooi gelakt doosje. Dat doosje gaat ergens een kast in en zie ik nooit meer terug, maar het is fijn om te weten dat er een mooi doosje bij zat. Bensontrade was zo aardig om er een horloge doosje bij te doen. Dat was omdat de gebruikelijke 6-8 weken waren uitgebreid naar 12 weken en 4 dagen vanwege wat drukte bij Damasko. Ik was zo slim om exact op het moment dat ze gingen overstappen van hun gebruikelijke uurwerken naar hun inhouse uurwerken, een bestelling te plaatsen.
Het horloge zelf bevat de volgende kenmerken:
Diameter: 42,00 mm, diameter inclusief lunette: 43,30 mm, totale hoogte: 13,90 mm, lugbreedte: 22,00 mm, gewicht zonder band: 103,00 g. 100m waterdicht. plat saffierglas aan beide kanten gecoat. Uiteraard ijsgehard roestvrij staal, ook wel unobtainium genoemd. Het eigen uurwerk van Damasko zit er nu in: C51-1.
Volgens hun website: zelfopwindend, mechanisch uurwerk, seconden stopfunctie, 27 ruby lagers, 28.800 halve oscillaties/uur, schokbestendig volgens DIN 8308, antimagnetisch volgens DIN 8309, gangreserve: 50 uur en in 5 standen verstelbaar. Precies wat ik nodig had! (nee hoor, vind hem er gewoon tof uit zien)
Dat gewicht was het eerste dat mij opviel dat ik hem oppakte. Een stuk zwaarder dan mijn andere horloges, maar eenmaal om de pols merkte ik daar niks meer van.
De uurmarkeringen zijn bedekt met Superluminova X1 GL C1, en dat lijkt prima te werken. Nog niet uitgebreid bekeken.
Eenmaal om de pols voelt dit toch echt wel een als horloge dat onverwoestbaar is. Zo ziet hij er ook wel uit. Horloges worden vaak gezien als een sieraad, en dat gevoel heb ik bij mijn Speedy bijvoorbeeld ook wel, maar als ik met deze zwarte band om mijn pols loop, voel ik de oeroude instincten naar boven komen. Wil ik op mijn borst slaan en mijn vriendin naar de slaapkamer slepen. Dan wil ik de motorkap van mijn auto openen en even woest aan wat dingen gaan sleutelen. Wat een heel slecht idee is, aangezien ik niet eens weer hoe ik de motorkap moet openen. Dan wil ik de natuur in, slechts gekleed in een lendendoekje, het horloge en een tandenborstel (we moeten wel een beetje verstandig blijven).
Maar goed, jullie begrijpen het idee denk ik. Het is een tof horloge, en ik ben er zeer blij mee. Wat ook leuk is aan dit horloge, is dat het een chronograag is zonder subdials. Dat ziet er dus zo uit:
Let op hoe strak die wijzer naar de volgende minuut gaat! Je kunt dus ook maar tot een uur timen, maar die functie zal ik toch niet gebruiken om meerdere uren te timen. Geinig toch!
Ik heb het originele bandje weer netjes opgeborgen en er een MN strap op gezet:
Bedankt voor het lezen, en tot de volgende!