Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe quartz chronograaf als “beater” in ontvangst mogen nemen, en wat voor een! De Dan Henry 1963, geïnspireerd op de Breitling AVI ref. 765, valt meteen op door zijn aantrekkelijke design. Gezien ik mijn oude luchtvaart-geïnspireerde chronograaf zat was vond ik het tijd voor een nieuwe, en door zijn looks en mijn eerdere positieve ervaring met Dan Henry was dit een zeer geschikte kandidaat.
Voor onder de 200 euro krijg je een erg mooi afgewerkt horloge met interessante details: Een mooie sandwich wijzerplaat met 3 subdials die niet gelijk zijn in grootte, waarvan de buitenring erg netjes is geborsteld. De secondewijzer bevind zich op 6 uur, op 3 uur nog een aparte wijzer die op 1/10 van een seconde kan timen. Dit wijzertje draait de eerste 30 seconden vlot rond, en is samen met de relatief vloeiende chronograafwijzer leuk om naar te kijken. Deze specifieke positionering en combinatie is een welkome eigenschap van de Miyota 6S20. Hier geen misplaatste aparte 24-uurs subdial zoals bij de veelgebruikte Seiko VK64 mecha-quartz. Waar veel merken nog wat van kunnen leren is dat zowel de chronograafwijzer, de secondewijzer als de lunette perfect is uitgelijnd.
Wat nog meer leuk is om aan te kijken is de Lockheed SR-71 Blackbird op de caseback, op een vergelijkbare manier diep gegraveerd en gepolijst afgewerkt zoals de caseback van de DH 1970. Tel hier het gebolde glas (een toplaag van saffier, bodem mineraal) met blauwe AR coating en een mooit 12-clicks lunette bij op en je hebt een erg aantrekkelijk horloge. Hij draagt daarnaast ook beter dan zijn omvang van 42mm en 14mm dikte doet vermoeden. Dit komt onder andere door de scherp neerwaarts gerichte lugs, evenals het glas, wat een deel van de dikte verklaard.
Verder komt het horloge nog op erg nette en goede kwaliteit leren band, die helaas niet “tapert” van 22mm naar 20 of zelfs 18mm. Verder komt het horloge ook nog met een vrij aparte uitwerking van een NATO-band, en een horlogerol. In mijn geval kwam de rol echter al kapot aan; het touwtje om de rol mee vast te knopen zit helaas niet vast aan de rol zelf.
Over het horloge zelf kan ik vooralsnog geen negatieve punten verzinnen, ik ben (opnieuw) zeer positief verast door Dan Henry en deze gaat zeker blijven!