NA : De 26 jaar lange weg naar mijn eerste Grand Seiko.

Ha, jazeker. Te druk met verhuizen, en deze bijma gemist. Dank voor de reminder @HorlogeHalle !

Maar @Duikersliefhebber, pracht verhaal van je zoektocht en het warm lopen voor een specifieke GS.

Het is ook een prachtexemplaar! Een pareltje waarvan je er slechts zelden één tegenkomt. :ok_hand:

Van harte met deze aanwinst en wees vooral niet te karig met foto’s. :wink:

2 likes

:rofl: :rofl:

1 like

AI zegt over de wijzerplaat van je horloge:

Grand Seiko noemt het wijzerplaatpatroon op de SBGA025 niet met een specifieke naam zoals bij de beroemde “Snowflake” (SBGA211), maar het wordt vaak omschreven als een “white shirt” patroon door verzamelaars en liefhebbers. Dit verwijst naar de subtiele textuur die doet denken aan fijn geweven stof, vergelijkbaar met een wit overhemd

2 likes

Ah, leuk! Dat kan ik er zeker wel in zien. Al helemaal wanneer je de macro opname ziet van die wijzerplaat, je ziet daar de draden lopen als of het stof is. Dan zit ik er met mijn Ichimatsu patroon van een kimono niet ver naast. Overigens geven de “fanboys” altijd de namen aan de Seiko’s, Seiko zelf heeft echter wel een filosofie als het aankomt op de wijzerplaat.

Wat is de bron van deze uitleg door die AI (en welke is het)? Ik heb het zelf niet kunnen vinden namelijk en wil er graag meer over lezen. Bronnen kun je zien of opvragen bij de meeste AI’s.

1 like

Om het zelf te beantwoorden; kennelijk baseert de Google AI zich op dit topic waar één iemand de link legt met een wit t-shirt in dit zinnetje.

Zie: https://www.watchuseek.com/threads/went-in-for-a-snowflake-left-with-a-sbga025.3268314/

En dan zie je precies waarom het blind vertrouwen op iets dat AI beweert zonder zelf verder in de materie te duiken, gevaarlijk of onwaar kan zijn. ChatGPT verwijst naar het Tatami patroon, maar dat is anders dan het steelsgewijze Ichimatsu patroon. Zo zie je maar, AI is helemaal niet zo slim als men beweert. Integendeel, het is net zo “slim” als mensen die Googlen.

3 likes

Gefeliciteerd en welkom bij de Grand Seiko club.

Dat gevoel van de eerste is zeer bijzonder en blijft je ook bij. Zelf ben ik nu zo’n jaar of 3 GS-member. Ik moet wel bekennen dat ik erg moest wennen aan het enkele logo (zonder Seiko). Maar mijn grijze massa slaat niet meer op tilt van enkel GS.

Ik wens jou veel en lang plezier van dit Japanse kunstvoorwerp!

1 like

Twee handgemaakte horlogebanden gekocht bij LIC Leather in België voor m’n “Ichimatsu”. Nou alleen nog even twee originele 16mm GS gespen op de kop zien te tikken ergens. Vooral de rode knalt lekker met die witte wijzerplaat. YUMMIE YUMMIE!!!

Als ik weer even bijgespaard heb (geld gaat er momenteel harder uit dan dat het binnen komt) dan komt deze blauwe “denim look” er ook nog bij. Allemaal met quick release pinnetjes trouwens, om mogelijke schade aan de kast te voorkomen. Dat, en deze GS is ook wel een strap monstertje volgens mij.

2 likes

Mijn voorkeur gaat uit naar de lichtbruine. Ik weet dat deze uitspraak erg conservatief is, en in tegenspraak met mijn nieuwe aanwinst (nog onderweg).

2 likes

Hahaha, dat spreekt elkaar zeker tegen ja. Als je ergens een statement mee maakt is het wel met dat horloge. Geweldig horloge trouwens, ik kan dat soort dingen enorm waarderen. Niet dat 13-in-een-dozijn gedoe.

Ik draag beroepsmatig veel zwarte (black is my happy colour) kleding en dan is dat rood echt zo’n heerlijke statement maker. Zeker omdat het logo op mijn werkshirt rood is en ik tegenwoordig vooral veel training geef. Privé draag ik vooral veel blauw, en ook dan is het met mijn rode Van Lier (helaas failliet) bordeelsluipers eronder lekker kek, of heerlijk dandy! De duivel zit in de details, zoals de Fransen zeggen. :wink:

1 like

Gefeliciteerd en wat een prachtig verhaal. Ik ben zelf ook een enorme Seiko liefhebber en kan enorm van je verhaal genieten. Zelf heb ik ook een enorme Seiko collectie waaronder 2 Grand Seiko’s en de SLA057J1. Afgelopen week kwam ik deze krachtpatser (SLA059) in de outlet tegen voor een prachtige prijs en kon m niet laten liggen. Maar van harte Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst.

2 likes

Thanks! De 057 is “true to the original” 1968, maar die wijzerplaat van de 059, die is lekkâh! Ik ben 'm hier nog niet tegengekomen. Ik dacht dat het een US-only versie was. Heb je 'm full-set incl. de manchetknopen?

Het is inderdaad een US only, maar begreep dat er 3 exemplaren naar Nederland zijn gekomen, en ja, heb de full set.

3 likes

Ge-wel-dig! :star_struck:

Mooie GS en leuk schrijfsel, veel plezier toegewenst met deze topper!

1 like

Ha, had deze enkele weken geleden ook uit de outlet meegenomen. Lekkere plaat he

3 likes

Prachtig! Proficiat!
Mooi verhaal met dito foto’s!

1 like

Prachtig leesbaar verhaal én horloge.
Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Mooi om te lezen hoe enthousiast je bent! Geniet van deze fraaie aanwinst!

1 like

Knappe collectie, bedankt om te delen.

1 like

Mooie aanloop en uiteenzetting en gefeliciteerd met deze prachtige GS! Ik heb helaas niet van die handige zakenreisjes :smile:

1 like