NA : De 26 jaar lange weg naar mijn eerste Grand Seiko.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de Japanse cultuur, al sinds ik als 8 jarig ventje op Judo mocht. De typische Japanse discipline en kijk op de wereld spreekt mij van kleins af aan al aan. Het is ook iets dat je terugziet in de design filosofie van Seiko en Grand Seiko. Achter alles zit een gedachte, een betekenis en een verhaal. De legendarische (veelal naar de natuur verwijzende) wijzerplaten van Grand Seiko (GS) zijn daar een goed voorbeeld van, net als de vormen van de kasten zoals de 44GS bijvoorbeeld die de basis vormt voor veel wat GS doet.

Voor mij (zoals voor velen gok ik) is de passie voor horloges begonnen met een betaalbare Seiko automaat. In mijn geval specifiek de SKX007J1 die ik op vakantie in Okinawa heb gekocht voor ongeveer (omgerekend) €180,- en die nog steeds in mijn bezit is. Daarna vervolgde de weg naar andere Seiko’s. Steeds mooiere, beter afgewerkte en voorzien van betere uurwerken, en het bijbehorende hogere prijskaartje. Maar ook andere merken ben ik meer gaan waarderen gedurende mijn groei als horlogeliefhebber.

Mijn grail binnen de Seiko collectie was wel de SLA021 MarineMaster 300 die ik uiteindelijk - na de verkoop van vele van mijn inmiddels aangekochte Seiko’s - bij Timepiece Finland Oy heb kunnen kopen. Wat constant in het oog sprong bij dit horloge was het befaamde Zaratsu polijstwerk en de hoge mate van afwerking van de wijzers etc., en het uurwerk dat erin zit wat afkomstig is uit de GS stal. Vanaf dat punt is de kriebel, om niet te zeggen de honger naar-, GS ontstaan. Zeker een GS met een Spring Drive uurwerk erin, want die technologie vind ik echt super bijzonder, ondanks dat sommige mensen dat maar zo-zo vinden of bekritiseren als een ordinaire “quartz”. Als je dat zegt, dan snap je werkelijk niets van horologie in mijn optiek! Maar goed, deze week heb ik dan de knoop doorgehakt en zit er na vele jaren van verlangen, nu eindelijk een Spring Drive GS in mijn collectie.

[Mijn SLA021 MarineMaster 300, de “bijna Grand Seiko”]

Ik heb lang gezocht en ook veel gelezen maar ook gezien op o.a. YouTube en op websites over vele GS horloges uit de verschillende collecties. De exemplaren die ik echt bizar mooi vind, zijn veelal allemaal 37mm en met mijn dikke 21cm polsen slaat dat een beetje dood op mijn “handgelenk fleisch” vrees ik. Daarnaast ging de prijs naar dik 7K+ en op dat niveau ben ik nog niet in mijn horloge hobby. Dus was het zoekcriterium minimaal 39mm tot maximaal 44mm en max €3.500,- en dan kom je bij GS al vrij snel uit op een kort lijstje waar de SBGA211 Snowflake onder valt in een matige 2e hands staat. En dit was altijd al een van de GS horloges waar mijn hartje sneller van ging kloppen.

Tijdens die zoektocht kwam ook de SBGA025 constant naar voren en daar ging mijn hart even snel van kloppen. Alleen was er op het internet niet zoveel te vinden over dit model. Uiteindelijk (met hulp van GS) een NOS exemplaar gevonden van de SBGA025 (waarvan de nieuwprijs normaliter €6.000,- is) bij Al Majed Jewellery in Doha Qatar voor €3.500,-, die ook de SBGA211 Snowflake had. Daar zou ik dus mooi kunnen vergelijken en gelukkig moest ik voor mijn werk een paar daagjes naar Qatar voor een klus waar ik vanmorgen vroeg van teruggekomen ben. Dikke mazzel en met een hartslag van 250 ben ik dan ook afgelopen maandag op het vliegtuig gestapt naar Doha.

[Mijn eerste GS, de SBGA025]

Eenmaal daar aangekomen ben ik de stad in gegaan en heb ik heb de SBGA025 naast de Snowflake SBGA211 in handen gehad (waarvan de Snowflake heel lang mijn ultieme doel is geweest) om tot de conclusie te komen dat de SBGA025 de mooiste is van de twee. Althans, dat vind ik. De kast vind ik speelser, hij is sportiever, voelt fijner om de pols (ik hou van gewicht, titanium is zo plastic achtig licht), maar toch ook nog dressy genoeg en niet te klein met z’n 39,4mm. De horlogeband van de SBGA025 trekt de aandacht niet weg van het horloge zelf, die van de Snowflake met z’n gepolijste tussenlinks doet dat wel een beetje. De wijzerplaat is wat de Snowflake erg bijzonder maakt, maar héél eerlijk, die van de SBGA025 doet absoluut niet onder voor de Snowflake. Alleen er is een ding dag knaagt al een paar dagen. Wat is het patroon, wat betekent het, wat zegt het, wat is het verhaal dat GS hier wil vertellen en waar is dit op gebaseerd, want GS is altijd van het story-telling!

[De SBGA211 en SBGA025 naast elkaar]

Vreemd genoeg heeft de SBGA025 “nog” geen bijnaam gekregen, zoals dat bij de Snowflake wel het geval is omdat het kennelijk op de fora en “social” media kanalen niet echt besproken is destijds. Maar als ik naar de wijzerplaat kijk van de SBGA025, dan zie ik het Ichimatsu patroon. Een patroon dat zo genoemd is omdat de 18e eeuwse Japanse Kabuki (een traditionele Japanse vorm van theater uit de Edo-periode) actrice Sanogawa Ichimatsu altijd kostuums droeg met dit symmetrische ruitjespatroon. De betekenis (want in Japan heeft werkelijk álles een betekenis) van het patroon is “een constante stroom van welvaart, ononderbroken succes en een lang leven”. Nou, ik ga ervoor en tot nu toe vind ik dat ik niet mag klagen op dat vlak. Ja, saai hù, ik ben een gelukkig mens.

Zoals ik al zei eerder, op het internet is er niet zo veel (om niet te zeggen, praktisch niets) terug te vinden over de SBGA025 en dat maakt 'm in mijn ogen nóg aantrekkelijker, mystieker, bijzonderderderder
 Dat, en ik hou van verhalen. Ik heb dan ook bij GS EU HQ in Parijs de vraag neergelegd of zij mij iets meer kunnen vertellen over dit horloge en of ze nog een originele brochure hebben liggen waar dit horloge in staat. Ik wacht nog met spanning af of ze dit hebben. In het bijzonder zou ik graag willen weten wat de betekenis is van de wijzerplaat en de design filosofie van dit model, die mij erg doet denken aan de King Seiko 44-9990 uit 1965 maar dan met kroonbeschermers. Een ander horloge dat altijd al op mijn radar stond, maar vanwege de kleinere afmeting van 36mm nooit in mijn collectie is gekomen. Ik twijfel met al deze feitjes nog of ik de SBGA025 vanaf nu mijn King GS ga noemen, of de GS Ichimatsu. Ik vind de laatste wel lekkerder bekken.

[De KS 44-9990 (links) naast de SBGA025]

Oh, en de vraag zal zeker komen waarom ik niet voor de SBGA225 (het model van na 2017 toen GS een zelfstandig merk werd) omdat er bij de SBGA025 “Seiko” op de wijzerplaat staat en bij de SBGA225 slechts “GS”. Het antwoord op die vraag is simpel; ik vind namelijk het merk Seiko geweldig en GS is in de jaren '60 ontstaan vanuit dat merk, dus met respect voor het verleden vind ik dit eigenlijk meer passend bij mijn verhaal en gevoel bij het merk. Maar wat ik minstens zo leuk vind, is dat mensen dan kijken naar je pols en denken “oh, dat is ‘maar’ een Seiko” terwijl jij zelf weet hoe bijzonder dat horloge is en daar een mooi verhaal over kunt vertellen. En dat je veel kunt vertellen over Seiko en GS, dat is een ding dat zeker is. Want het grappige is dat dit horloge “at a glance” een beetje gewoon oogt, maar bij nadere inspectie toch héél bijzonder blijkt te zijn. Het is zeker niet zo opzichtig/opvallend als een Rolex of Omega, maar “on closer inspection” doet het zeker niet onder voor die merken. Bescheiden, maar onvoorstelbaar mooi en innovatief. Kijk, daar hou ik dan weer van.

[Verschil tussen de SBGA025 (rechts) en SBGA225 (links)]

En nee, ik ben geen die-hard Seiko fanboy die alleen maar Seiko wil. Ik heb ondermeer een Oris Aquis, een Oris Artix GT Chrono, een Tag Heuer Aqua Racer 300 Professional en ook een Citizen duiker in de collectie van inmiddels 9 horloges. Maar de innovaties bij Seiko en het feit dat mijn passie voor horloges begonnen is met een Seiko, maakt wel dat ik altijd zal blijven grasduinen in de collectie van dat merk maar zeker niet exclusief. Zeker niet! Alhoewel de eerlijkheid wel gebied te zeggen dat Seiko een mega innovatief merk dat 24 jaar ouder is dan Rolex, de bedenkers zijn van het Quartz horloge (de Astron) die de gehele horologische wereld op z’n kop gezet heeft

Maar vergeet natuurlijk niet de eerste saturatie 600m (en later de eerste 1000m) quartz duiker; de Tuna. Seiko is ook het bedrijf dat technieken ontwikkeld heeft zoals de Auto Quartz (later ge-rebrand naar Kenetic) die weer de inspiratiebron is geweest voor sonkeiniataisuru de meest recente super accurate innovatie; de Spring Drive. Maar vergeet zeker niet de hi-beat 80 uur automaat kaliber 9SA5 met Dual Impulse Escapement, wat ongeveer net zo’n grote en betekenisvolle innovatie was als de Co-axial movements van Omega. Nee, helaas denken mensen tĂ© vaak neerbuigend over Seiko, maar hun innovatiehonger en drang naar perfectie en accuratesse is zeker iets dat ons als liefhebbers van horloges zou moeten aanspreken omdat ze altijd het beste willen maken. En dat verdient op z’n minst een flinke portie respect. Of zoals je in het Japans zegt; sonkeiniataisuru! Maar los van alle specs, innovaties, het bling-niveau of het ontbreken ervan, de hobby gaat over emotie. En mijn emotie bij de SBGA025 
 oh nee, bij de GS Ichimatsu, is; hoo-lee-fuk wat een waanzinnig mooi ding, wat een vette techniek en wat ben IK er blij mee. En da’s persoonlijk, want als iedereen hetzelfde zou vinden of denken, dan zou de wereld een saaie boel zijn. Bovendien zit ik niet in de hobby om indruk te maken op anderen of me te laten beĂŻnvloeden door “influencers” of mensen met een mening die ze graag opdringen aan anderen. Ik zit erin omdat ik (Ă­k, IKKE, DIKKE IKKE, DIKKE VETTE KLEVERIGE IKKE!!!) erin zit voor mezelf.

Dank voor het lezen van dit langdradige breinbraaksel. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn hier met een SBGA025 en wat jullie erover kunnen vertellen of er van vinden. Ik ga nu alvast flink shoppen voor wat mooie leren banden in verschillende kleuren. Mijn white dial itch is gekieteld, voor nu

[Als laatste nog even een detailfoto van de wijzerplaat, wat een pracht!]

174 likes

Prachtige GS! :ok_hand:

Gefeliciteerd met je aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige NA :partying_face:

1 like

Gefeliciteerd! Mooi hoe je liefde voor Japan en de bijbehorende cultuur terug komt in het horloge dat je hebt gekocht.

1 like

1 like

Mooie aanwinst weer, geniet ervan :+1:t2:

1 like

Heel mooie GS, proficiat!
Heel mooie MM300 ook trouwens. Als duiker liefhebber dan toch geen Seiko LX line duiker gekozen met springdrive?

1 like

Dat heb ik overwogen, maar ik vind de SLA021 toch iets mooier. Heeft te maken met de afstand van de uren indexen. Er zat nog geen dresser in mijn collectie en ik wilde echt persé een GS met springdrive, vandaar

1 like

Leuk om zo’n enthousiast verhaal te lezen! Gefeliciteerd met je nieuwe GS, en veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige GS :ok_hand:t2:

1 like

een mooie toevoeging,
draag hem met plezier

1 like

Proficiat, een hele mooie aanwinst.
Véél plezier ermee!!:watch::+1:

1 like

Fantastisch! Prachtig spring drive met een super plaat die ik nog niet kende, erg mooi. Dank voor het delen!

1 like

Prachtige aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Met veel bewondering heb ik je passievolle (levens)verhaal gelezen over de zoektocht naar jouw ‘holy grail’ en de afwegingen die daarbij kwamen kijken. Het is mooi om te zien hoe persoonlijk en betekenisvol zo’n keuze kan zijn.

Zelf ben ik nog maar kort lid van dit forum, en juist dit soort oprechte en inspirerende verhalen zijn voor mij een reden om me verder te verdiepen in de wereld van horloges. Een horloge zoals deze schitterende Grand Seiko is wat mij betreft niet enkel een instrument, maar vooral ook een uiting van persoonlijke stijl en een ode aan vakmanschap en techniek.

Je mag met recht trots zijn op het bereiken van deze bijzondere mijlpaal.

Ik wens je heel veel draagplezier toe!

9 likes

Gefeliciteerd met je NA, heel mooi!

1 like

Heel mooi! Goede keuze gemaakt denk ik t.o.v de snowflake.

1 like

Schitterende aanwinst! Gefeliciteerd!

1 like

Mooi hoor!

1 like

Mijn beste,

Een mooie introductie van een schitterend horloge!!
Gefeliciteerd!!

Ik wens je er een langdurige pols tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like