NA: De GRAIL watch: Grand Seiko SBGA461

Wat is eigenlijk een grail watch??

De definitie is voor iedereen natuurlijk anders, maar onderstaande quote lijkt me een goede opsomming.

It’s that ever-elusive, unobtainable dream watch , the one watch you aspire to add to your collection on some far-off day when funds aren’t an issue and the world is your oyster.

Vorige jaar zocht ik online naar hoe ik de batterij van mijn Seiko Sportura Kinetic moest vervangen en ik struinde op dit forum.

In mijn voorstel post gaf ik al aan dat sinds ik een account heb aangemaakt, de horlogepassie is aangewakkerd als benzine op een waakvlam.

Dat de laatste 6 maanden een achtbaanrit is geweest wat betreft horloges - is een understatement.

Iedere dag las en lees ik nieuwe horloge gerelateerde topics, zag ik nieuwe type horloges en de horloges bleven binnen komen. Van een Meistersinger; vintage Bulova en Omega stemvorkhorloges; vintage Seiko’s, Homage horloges tot de klassieke SKX.

Ik kreeg een reactie van iemand op een post in de ‘‘show je collectie op een foto’’ thread met het advies om eerst de focussen op de grail watch.

Dit bleef maar in mijn hoofd zitten en eind April heb ik besloten om te gaan voor de grail watch.

Waarom deze? Waarom is dit mijn grail watch?

Toen ik de Spring Drive van GS voor het eerst zag (online) was ik gelijk verkocht. De secondewijzer was voor mij magisch. Toch spraken de modellen die ik toen met de Spring Drive zag mij niet echt aan (dat is nu anders :slight_smile: )

Tijdens het verdiepen in de Grand Seiko horloges kwam ik de SBGA229 tegen.
Na het zien van een video van Watchfinders over dit model was ik verkocht.
Dit was hem - dit was mijn grail watch. Een duiker met Spring Drive.

Uuuuuren lang gekeken naar videos, plaatjes en ik had hem zelfs al gezien op de site van Ten2Two.
Om hem in levende lijven te zien ben ik ook naar de Seiko Boutique in Amsterdam gegaan, zodat ik hem kon passen. En ja - de klik was er. Wat een machtig ding.

Toch was er iets wat me tegenhield. Het stukje funds uit de omschrijving waar ik deze thread heb geopend. Ik had nog geen enkel horloge gekocht met een prijs van 4 cijfers.
Er wordt bijna niet gesproken op dit forum wat betreft de gedachtes achter het uitgeven van flinke bedragen voor horloges. Voor de een is het routine voor de ander (nog) niet.
Voor mij was dit ook de eerste keer.

Het ging niet zo zeer om het geld zelf, dat had ik vrij gemaakt met de verkoop van een groot gedeelte van de collectie en een leuke meevaller bij een deal die ik heb gemaakt met mijn consultancy bedrijfje.

Het uitgeven van zo’n bedrag alleen voor mezelf - dat was mijn grootste drempel.
Alle lichten stonden op groen en zelfs mijn vrouw was een aanmoediging om over te gaan tot aankoop.

Ik heb toen Jaap @SuperC geappt en gevraagd of ik langs mocht komen. Super vlot en goed contact en binnen een paar dagen stond ik bij hem op de stoep.
Tijdens het passen viel alles op zijn plek, maar toch…weer die drempel en daarnaast begon er een gedachte ‘‘zou je de grail watch niet nieuw moeten kopen’’.

Ik heb toen de zeer volwassen beslissing genomen (wat ik normaal nooit doe) om er een nachtje over te slapen.
@SuperC Dank voor je warme welkom, leuk gesprek en je tijd!!

De volgende dag werd ik wakker met de beslissing om over te gaan tot aankoop, maar dan wel een nieuwe en het nieuwe model de SBGA461.

Via Chrono heb ik er een uit Japan aangeschaft en na een weekend delay is hij afgelopen maandag aangekomen.

Wat een horloge! Op het eerste gezicht een gewone duiker, maar als je de tijd neemt zie je prachtige afwerking en details waardoor iedereen zo lovend is over Grand Seiko.

Ik kan nog een lap text schrijven over mijn bevindingen, maar ik laat de beelden spreken.

Dank voor het lezen!

184 likes

Mooie klatser.

2 likes

Gefeliciteerd met je prachtige NA. GS is ook een beetje mijn grail, maar dan met zo’n witte sneeuwplaat. Zal er niet van komen, want dat geld heb ik niet vrij besteedbaar liggen.
En ook bedankt voor je verhaal. Ik lees graag grote lappen tekst.

4 likes

Leuk verhaal en wat een vet horloge zeg. Heel gaaf! Gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Schitterende Grand Seiko! Van harte met het verkrijgen van je grail watch. :blush: :+1:

1 like

Prachtig :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met deze pracht!

1 like

Supermooi! :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

Mooie foto’s ook!

Veel draagplezier!

1 like

Prachtig !!! En zeker hele mooie foto’s .

1 like

Wauw wat een prachtige Grand Seiko, geniet ervan!

1 like

Vet mooi ding. Leuk geschreven, gefeliciteerd!

1 like

Geniet van deze mooie tijd :sunglasses:

1 like

Oh prachtig zeg!! Van harte gefeliciteerd en geniet ervan.

Moge je nog vele drempels passeren!! :joy:

1 like

Ongelooflijk mooi ding! Van harte

1 like

Super coole duiker. Genieten! :+1:

1 like

Mooi verhaal mbt deze aankoop en een prachtige grail watch, je GS Spring Drive :ok_hand: Geniet ervan!

1 like

Erg gave duiker! Wat een ding! Hoe draag hij? Hij lijkt mij vrij groot namelijk met een goeie 44mm en 14cm dikte. Maar kan meevallen met de lug to lug.

Geniet er van in ieder geval, beetje gezonde jaloezie hier.

1 like

Prachtig horloge
Je bent klaar, HF kan dicht voor jou. :wink:

1 like

Bij voorkeur wél. Dus een goed uitgangspunt.
Wat een prachthorloge. En welkom bij de GS-club!

1 like

Heel mooi; veel geld maar ook veel horloge!

1 like