NA: De King Seiko is terug

Inmiddels iets meer dan een half jaar geleden kreeg ik mijn eerste King Seiko binnen. Dat horloge had echt het “wow effect”. De combinatie van het hi-beat uurwerk met de afwerking en het ontwerp, subliem! Ik was er zelfs zo enthausiast over dat is hem weer verkocht :anguished: Ik vond de King Seiko zo mooi dat ik er eentje in betere staat wilde om in de collectie te houden dus heb ik de oude verkocht. Hij werd erg gemist en sindsdien opzoek geweest naar een mooi exemplaar.

Na 10 dagen uit te hebben gekeken naar de nieuwe aanwinst moet ik eerlijk bekennen dat toen ik het pakketje opende de “wow factor” volledig ontbrak. :no_mouth: Maar eenmaal om de pols komt het enthausiasme voor de klok weer snel terug :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Wellicht dat het wel leuk is om wat achtergrond informatie te geven over het ontwerp. Eigenlijk lag bij Seiko na de oorlog de focus vooral op de uurwerken. Taro Tanaka was de eerste ontwerpers die Seiko aantrok om zich bezig te houden met het ontwerp van de horloges zelf. Hij stippelde een ontwerp filosie uit de “Grammar of Design”. Hij wilde zorgen dat Seiko’s ontwerpen niet alleen op het niveau van de Zwitsers kwamen maar ze zelfs voorbij streefde. Dat is hem aardig gelukt vind ik :wink: Ten eerste wilde hij af van het standaard ronde kast ontwerp. Ten tweede wilde hij strakke lijnen en vlakken om het licht zo goed mogelijk te vangen. Als derde punt wilde hij af van alle onvolkomenheden op de wijzerplaat en een minimalistisch ontwerp voor de plaat. Vanwege het hoge niveau van afwerking dat nodig was voor de “Grammar of Design” zien we dit vooral terug in de Grand Seiko’s en King Seiko’s zoals deze. :slight_smile:

Probleem is vaak dat veel kasten zijn gepolist en de strakke lijnen hebben verloren of veel gekrast zijn waardoor het effect van de vlakken minder is. Bij dit exemplaar van beide geen last :wink:

Zelfs met originele King Seiko gesp

De originele eigenaar zou hem hebben gekregen na 25 jaar dienst bij Hitachi.

41 likes

Knap exemplaar van een topklok! Vele KS hebben last van vochtplekjes aan de rand van de wijzerplaat, maar deze niet!

2 likes

Thanks! Daar had mijn vorige exemplaar inderdaad ook een beetje last van. Net als het medallion dat slijt. Dit is een exemplaar zonder medallion wat om die reden eigenlijk mijn voorkeur had.

1 like

Mooi hoor. Ik heb ook al eens zitten kijken naar de verschillende King Seiko’s. Is het trouwens een hacking uurwerk?

2 likes

Prachtig!

1 like

+4858262820475729105744728

Super ding! Addendum: Kastvorm werd ook bij de King Quartz’en gebruikt. Die van jou is echter in super conditie.

7 likes

Dit is een uurwerk met hacking. Volgens mij hebben alle King Seiko’s dat. Zelfs de goedkopere broertjes de Lord-Matics hebben een uurwerk met hacking en handwinden.

1 like

Mooi verhaal, mooi horloge! Welke diameter heeft deze als ik vragen mag?

1 like

Thanks! Veel van die quartzen waren ook duurder dan de mechanische King en Grand Seiko’s :wink:

2 likes

Thanks! Deze is 36-37mm, voor mij perfect.

1 like

Wat een beauty. Die strakke lijnen zijn een genot om te zien :heart_eyes:. Geniet ervan

1 like

Deftige King @koekoek :+1:
Die van jou @Ayrin mag er ook zijn, plaatje om te zien.

2 likes

Heel erg gaaf! :thumbsup:

1 like

Dit is wel een heel mooi exemplaar. :ok_hand:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst !

1 like

Mijn beste,

Fantastisch zeg!!
Man man man, wat een beauty!!
Ik wens je er dan ook vele smaakvolle momenten mee.:+1:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Leuke achtergrondinformatie van een erg gaaf horloge.
Deze gaat niet meer weg :wink:

1 like

Dat ziet er een gaaf exemplaar uit, de Japanse gravering vind ik ook wel leuk!
Geniet van je KS DaniSeiko :stuck_out_tongue_winking_eye: :thumbsup:

1 like

WOW😍…@koekoek daar is hij dan…Prachtig horloge man! Gefeliciteerd met deze NA en veel plezier ervan😎

Heel mooi dat ook die sluiting helemaal origineel is…ik hou daar wel van🖒☺

2 likes

Erg mooi!:heart_eyes: Geniet er van!:+1:

1 like

Heel mooi! De groeten van z’n broertje :wink:

5 likes