Niet helemaal een NA, want inmiddels is deze beauty alweer een aantal maanden in bezit. Ik had echter al snel het plan opgevat om een custom band te laten maken en wilde dat even afwachten. Een dubbel verhaal dus zo op de zondagmorgen.
Na de start van de horlogehobby met een Seiko 5 en wat later een Tissot PRS516 en een vintage Caravelle, zat ik begin dit jaar voorzichtig eens te kijken naar iets in een wat hoger segment. Maar wat? Een hoop leuks passeerde de revue, veelal (tweedehands) usual suspects van Oris, Longines en Tudor. Maar uiteindelijk moet je gewoon ergens tegenaan lopen waar je gelijk voor valt. In mijn geval was dat de Cartier Tank Divan die sympathiek forumlid @JayJayLookaLike begin dit jaar aanbood. Wat een gaaf ding! Op internet bleek er weinig over te vinden en wat er over wordt geschreven is niet bepaald positief. Een waardeloze variant op de klassieke Tank lijkt de consensus, een Tank hoort verticaal te zijn. Kortom, een gehaat ding. Cartier produceerde het model dan ook maar een paar jaar.
Goed, geen horloge dus waar je automatisch kudo’s mee scoort onder de aficionado’s. Gelukkig koop je een horloge louter voor jezelf en ik was enthousiast. Contact gezocht met JayJayLookaLike (Ed) en wat volgde waren ‘bikkelharde’ onderhandelingen waarbij ook beide ega’s een stem hadden

En dus stond ik 's ochtends vroeg ineens bij de pinautomaat. “Waar kom jij vandaan?”, vroeg vrouwlief bij terugkomst. “Ik heb net x bedrag gepind en heb op een parkeerplaats op een industrieterrein met een onbekende afgesproken om een exclusief horloge over te nemen.” Ze was not amused.
Gelukkig waren de zorgen ongegrond. Ed bleek een toffe HF-peer te zijn die goed voor zijn horloges zorgt. In de auto ging de Tank om de pols en sloeg de vonk definitief over. Gehaat of niet, ik was gelijk gegrepen. Het art deco design, de prachtige guilloché dial die soms simpel roomwit lijkt en dan ineens zijn ware aard toont, de wijzers die in het juiste licht van zwart naar felblauw verkleuren, de robuuste kast die door zijn vorm ook op mijn kleuterpols goed tot zijn recht komt. En dan is er nog die heerlijke pythonband. ‘Een tikkie ordinair’ volgens mijn wederhelft, maar ik vind het geweldig rock 'n roll. De horizontale kast en de brede taps toelopende slangenleren band doen het perfect op een vale spijkerbroek en zwart t-shirt van een willekeurige band die muziek maakte zoals je het tegenwoordig niet meer hoort (sorry jongere generatie). Dat is mijn gevoel erbij, oordeel vooral zelf op basis van de foto’s!
(Mede met dank aan Ed voor de foto’s)
Hoe gaaf ik de pythonband ook vind, was ik ook erg benieuwd hoe de Tank het op een donkere band zou doen. Al snel ging ik daarom op zoek naar een tweede band om te kunnen wisselen. Maar ja, probeer maar eens een band van 29mm te vinden. Los van de peperdure originele Cartier-banden is de keuze beperkt. En waarom 250+ euro betalen voor een originele band, als je voor een stuk minder een band volledig naar eigen smaak kan laten maken?
Via het forum kwam ik terecht op de site van Dstraps in Alkmaar. Een belletje met eigenaar Olaf leverde een leuk gesprek op en na wat geschuif spraken we in april af in zijn atelier. Het werden twee uur gevuld met gezellig geklets over van alles en nog wat, veelal horloges uiteraard, en een bak keuzestress. Want jeetje, wat zijn er een hoop soorten leer, kleuren, texturen en patronen. Toch viel de keuze uiteindelijk op iets wat ik op voorhand al in gedachten had, namelijk donkerblauw struisvogelleer. Olaf had een lap liggen waar we een mooi getekend stuk uit kozen. Na het bepalen van de overige details als het stiksel ging Olaf aan de slag.
Begin deze maand was het zover en kon ik de band ophalen in Alkmaar. Wauw, wat een resultaat! De donkerblauwe band geeft de Tank echt een andere look. Wat meer ingetogen, maar tegelijkertijd nog steeds enorm stoer. Doordat Olaf de band wat dikker heeft gemaakt dan de pythonband (die echt flinterdun is) vloeit de kast heel mooi over in de band. Bijkomend voordeel is dat het horloge ook minder schuift en goed op het midden van de pols blijft liggen. Wederom, oordeel zelf!
Mocht het uit het verhaal nog niet blijken, ik ben enorm blij met de Divan. En Olaf heeft er echt een nieuwe dimensie aan gegeven. Absoluut een aanrader als je iets bijzonders wilt laten maken. Zoals gezegd koop je een horloge voor jezelf, maar ik hoor uiteraard graag wat jullie er van vinden. En welke band jullie voorkeur heeft.
Mocht je dit verhaal helemaal tot het eind hebben doorgeakkerd, dankjewel voor het lezen en fijne zondag nog!
- Python
- Struisvogel
0 stemmers