NA: de meest gehate Tank(?) op custom Dstrap

Niet helemaal een NA, want inmiddels is deze beauty alweer een aantal maanden in bezit. Ik had echter al snel het plan opgevat om een custom band te laten maken en wilde dat even afwachten. Een dubbel verhaal dus zo op de zondagmorgen.

Na de start van de horlogehobby met een Seiko 5 en wat later een Tissot PRS516 en een vintage Caravelle, zat ik begin dit jaar voorzichtig eens te kijken naar iets in een wat hoger segment. Maar wat? Een hoop leuks passeerde de revue, veelal (tweedehands) usual suspects van Oris, Longines en Tudor. Maar uiteindelijk moet je gewoon ergens tegenaan lopen waar je gelijk voor valt. In mijn geval was dat de Cartier Tank Divan die sympathiek forumlid @JayJayLookaLike begin dit jaar aanbood. Wat een gaaf ding! Op internet bleek er weinig over te vinden en wat er over wordt geschreven is niet bepaald positief. Een waardeloze variant op de klassieke Tank lijkt de consensus, een Tank hoort verticaal te zijn. Kortom, een gehaat ding. Cartier produceerde het model dan ook maar een paar jaar.

Goed, geen horloge dus waar je automatisch kudo’s mee scoort onder de aficionado’s. Gelukkig koop je een horloge louter voor jezelf en ik was enthousiast. Contact gezocht met JayJayLookaLike (Ed) en wat volgde waren ‘bikkelharde’ onderhandelingen waarbij ook beide ega’s een stem hadden :sweat_smile:. Uiteindelijk kwamen we op zondagochtend toch nog enigszins onverwachts tot consensus. Ed liep op de rikketik en had wat moois gezien en mijn ondergrens bleek nog wat speling te hebben.

En dus stond ik 's ochtends vroeg ineens bij de pinautomaat. “Waar kom jij vandaan?”, vroeg vrouwlief bij terugkomst. “Ik heb net x bedrag gepind en heb op een parkeerplaats op een industrieterrein met een onbekende afgesproken om een exclusief horloge over te nemen.” Ze was not amused.

Gelukkig waren de zorgen ongegrond. Ed bleek een toffe HF-peer te zijn die goed voor zijn horloges zorgt. In de auto ging de Tank om de pols en sloeg de vonk definitief over. Gehaat of niet, ik was gelijk gegrepen. Het art deco design, de prachtige guilloché dial die soms simpel roomwit lijkt en dan ineens zijn ware aard toont, de wijzers die in het juiste licht van zwart naar felblauw verkleuren, de robuuste kast die door zijn vorm ook op mijn kleuterpols goed tot zijn recht komt. En dan is er nog die heerlijke pythonband. ‘Een tikkie ordinair’ volgens mijn wederhelft, maar ik vind het geweldig rock 'n roll. De horizontale kast en de brede taps toelopende slangenleren band doen het perfect op een vale spijkerbroek en zwart t-shirt van een willekeurige band die muziek maakte zoals je het tegenwoordig niet meer hoort (sorry jongere generatie). Dat is mijn gevoel erbij, oordeel vooral zelf op basis van de foto’s!

(Mede met dank aan Ed voor de foto’s)

Hoe gaaf ik de pythonband ook vind, was ik ook erg benieuwd hoe de Tank het op een donkere band zou doen. Al snel ging ik daarom op zoek naar een tweede band om te kunnen wisselen. Maar ja, probeer maar eens een band van 29mm te vinden. Los van de peperdure originele Cartier-banden is de keuze beperkt. En waarom 250+ euro betalen voor een originele band, als je voor een stuk minder een band volledig naar eigen smaak kan laten maken?

Via het forum kwam ik terecht op de site van Dstraps in Alkmaar. Een belletje met eigenaar Olaf leverde een leuk gesprek op en na wat geschuif spraken we in april af in zijn atelier. Het werden twee uur gevuld met gezellig geklets over van alles en nog wat, veelal horloges uiteraard, en een bak keuzestress. Want jeetje, wat zijn er een hoop soorten leer, kleuren, texturen en patronen. Toch viel de keuze uiteindelijk op iets wat ik op voorhand al in gedachten had, namelijk donkerblauw struisvogelleer. Olaf had een lap liggen waar we een mooi getekend stuk uit kozen. Na het bepalen van de overige details als het stiksel ging Olaf aan de slag.

Begin deze maand was het zover en kon ik de band ophalen in Alkmaar. Wauw, wat een resultaat! De donkerblauwe band geeft de Tank echt een andere look. Wat meer ingetogen, maar tegelijkertijd nog steeds enorm stoer. Doordat Olaf de band wat dikker heeft gemaakt dan de pythonband (die echt flinterdun is) vloeit de kast heel mooi over in de band. Bijkomend voordeel is dat het horloge ook minder schuift en goed op het midden van de pols blijft liggen. Wederom, oordeel zelf!

Mocht het uit het verhaal nog niet blijken, ik ben enorm blij met de Divan. En Olaf heeft er echt een nieuwe dimensie aan gegeven. Absoluut een aanrader als je iets bijzonders wilt laten maken. Zoals gezegd koop je een horloge voor jezelf, maar ik hoor uiteraard graag wat jullie er van vinden. En welke band jullie voorkeur heeft.
Mocht je dit verhaal helemaal tot het eind hebben doorgeakkerd, dankjewel voor het lezen en fijne zondag nog!

Welke band heeft jouw voorkeur?
  • Python
  • Struisvogel

0 stemmers

67 likes

Mijn beste,

Aparte verschijning!!
Leuk hoor!!
Proficiat dan ook!!
Ik wens je derhalve een bijzonder aangename tijd met deze Eigenzinnige Cartier Tank. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ik vind hem geslaagd, felici en veel plezier ervan!

1 like

Ik vind 't wel wat hebben. Weet niet of ik het zelf zou dragen, dan zou ik het eerst eens moeten zien. Maar het klinkt alsof jij dit helemaal gaat rocken. De combinatie met je nieuwe band maakt het wel af, wat meer ingetogen voor alledaags gebruik.

Gefeliciteerd met je aanwinst! :man_dancing:

1 like

Donker blauw misstaat zeker niet en kan zeker als mooi beschouwd worden, je voelt hem al aankomen: er is een maaaaaarrrrrrrr…
Het is een beetje saai, de welbekende gebaande pad.
De Python is lekker uitgesproken zoals het horloge welke ik daardoor beter vind passen in het geheel, al kan je met de blauwe band wel overal mee aankomen / past overal bij.
Mooi dat je ze dus nu allebei hebt :+1:

1 like

Kudo’s om gewoon voor dit buitenbeentje te gaan. Ik zag hem ook in het blauw en twijfelde meer en meer hoe langer hij er stond. Staat nu gewoon in mijn zoekopdrachten op chrono :sweat_smile:.

Die struisvogel is echt mooi er op. Heb je goed gekozen, en heeft die Olaf mooi gemaakt. Nu wil ik er nog meer eentje zodat mijn vriendin die avondschool lederbewerking volgt er bandjes voor zou kunnen maken.

Vraagje ter zijde: zijn die pushpins nog wat makkelijk te vinden voor 29mm?

2 likes

:thinking: lastig.

Als eerste complimenten voor dit horloge, goed ding zeg :grin:
Maar die bandjes…tja.
Zowel mijn vrouw als ik zeggen allebei python, die maakt hem wat stoerder, meer lef.

Die struisvogel is een stuk sjieker :tophat:

1 like

Alsnog gefeliciteerd met deze mooie en aparte verschijning :ok_hand:
Wua bandje: lood om oud ijzer. Afhankelijk van de gelegenheid zou ik zeggen. Eens met de meningen over smoel :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dankjewel Sietse
Zo leuk om ook hier je enthousiasme te lezen
Was een leuk project om te doen voor je
Geniet er van

1 like

Grappig! Ik heb echt niets met Cartier, maar dit ding raakt mij toch wel … stoer genoeg voor de Python band, maar de struisvogel misstaat ook zeker niet.

Veel plezier ermee :+1:

1 like

Een mooie aanwinst die in alle opzichten buiten de lijntjes loopt… ik mag dat wel :sunglasses:

De nieuwe band staat hem goed! De originele past er beter bij… maar dat heeft met die “lijntjes” te maken voor mij.

Hoe dan ook… :ok_hand:t3:

1 like

Gave dwarsligger van Cartier, op de struis het mooist maar de python past ook prima.
Veel plezier ermee :+1:

1 like

Jouw pols, jouw geld, jouw smaak :+1:

1 like

Gefeliciteerd, geniet ervan

1 like

Ben zo blij dat dit geweldige horloge een top baas heeft gekregen! En mooi om te lezen dat je er (nog steeds) zo blij mee bent! :muscle:t4:

Stiekem mis ik de Cartier soms wel, wat een geweldig bijzonder horloge is het! :heart_eyes:

De custom band die je erop hebt gezet staat de Cartier heel sexy… Echt een mooie combinatie!
Maaarrrrr… Mijn (lichte) voorkeur blijft de Python :wink:

3 likes

Leuk, zoiets heel anders. Hij staat je goed. Ik vind de blauwe band het best passen.

1 like

Bij zo’n apart horloge hoort een apart bandje, dus de python.

1 like

Gefeliciteerd! Ik heb niets met romeinse indices, niets met een rechthoekige kast, maar dan deze op de Python band. Klassiek en spannend, prachtig horloge!!!

1 like

Ik vind m ook tof :ok_hand: gefeliciteerd met je aanwinst. Mijn voorkeur is de struisvogel.

1 like

Dank voor alle enthousiaste en positieve reacties! Geen haat te bespeuren hier :partying_face: Ook erg leuk om te lezen dat het horloge mensen aanspreekt die hier normaal gesproken niet zo snel voor zouden kiezen. Ik behoorde ook tot die categorie :blush:

Wat de meningen over de banden betreft, die deel ik helemaal! Ook ik vond het blauwe struisvogelleer een veilige keuze en aan tafel bij Olaf sloeg de twijfel nog regelmatig toe. Met al die leersoorten voor me was de verleiding groot om iets extremers te kiezen, juist omdat dat zo goed bij het uitgesproken karakter van het horloge past. Uiteindelijk toch niet gedaan, omdat ik de pythonband al zo lekker extravagant vind. Die zal ik ook regelmatig dragen. Maar zoals hierboven ook al aangegeven zijn er soms gelegenheden waarbij zo’n opvallende band niet helemaal past. En dan is het blauwe struisvogelleer een perfect alternatief.

Ik gebruik nu de pins die er al op zaten, dus durf het niet te zeggen. Maar ik vrees dat dat wel eens een zoektocht kan worden. Voorlopig voorzichtig banden wisselen dus :sweat_smile: