Toepasselijk muziekje voor de sfeer:
En daar gaat-ie:
Het begon allemaal op de Rikketik waar ik deze oude Marlin op de kop tikte.
Helemaal lekker lopen deed-ie niet, maar via Timexman punt nl kreeg hij een tweede leven. Ondanks de kleine maat van 34mm een erg prettig horloge dat fijn onder de overhemdsmouw viel. Toen in het blauwe deel door @Uhrenliebhaber de reissue werd aangeboden hoefde ik niet lang na te denken. In de reissue zit een ST6, wat een beter uurwerk zou zijn dan de originele die in de Marlins waren gestopt.
Tegelijk was ik benieuwd of een grotere versie mooi om de pols zou vallen, maar echt interessante exemplaren kwam ik niet tegen. Ja, wel de Snoopy/Peanuts versies, wat mij betreft leuke horloges die niet te serieus hoeven te worden genomen, maar de prijzen hiervan waren intussen verhoudingsgewijs niet leuk meer. Maar ziehier: een Zalando-actie trok me over de streep. Zo kreeg deze 40mm een plek in de verzameling, en vindt deze Snoopy vaak de plek op en om mijn pols.
De 40mm valt me niet tegen; absoluut meer wrist presence uiteraard, maar niet tè groot.
Ook trok de Giorgio Galli mijn aandacht; een mooie 38mm met 18mm band en erg fraaie wijzerplaat.
De Giorgio Galli S1 Automatic 38 mm is ontworpen door Galli zelf, dit blijkt de creatief directeur van Timex te zijn, zogenaamd om een nieuwe hoge standaard te zetten binnen de productlijnen van Timex. Op deze GG een double domec saffier en opgelegde indices op de wijzerplaat, zonder datum.
Het saffier is licht gebold en heeft zicht op een wijzerplaat met behoorlijke sunburst.
Maar dan: die kast. Dit zie je niet vaak en is erg on-Timex. Opgetrokken uit spuitgegoten (injection molded) staal, met uitgeholde lugs. Een waar feest van verschillende gepolijste en geborstelde delen, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt; zo is de rand van bovenaf geborsteld, terwijl hij vanaf de zijkant een gepolijst uiterlijk heeft. De lugs lopen naar beneden af en de kast is zo’n 11mm dik.
Voor later dus, als ik groot zou zijn. Mocht ik hier ooit tegenaan lopen, maar ik ben niet actief aan het zoeken gegaan.
Fast forward naar twee maandjes terug zie ik op een Duits horlogeforum deze staan. De Iceland stone versie. Wat mij betreft sluit deze mooi aan op mijn Marlin trilogie: beter dan dit wordt het niet. Kiek dan:
Binnenin huist een Miyota 9039 met een lichte Côtes de Genève afwerking. Een prima werkpaardje.
De meegeleverde band is een verhaal apart. Nu heeft Timex op dat vlak wel een bedenkelijke reputatie (zie deze link), maar hier is het niet zozeer de kwaliteit (want dikke prima), maar überhaupt het materiaal. Wie verzint er nu een siliconen strap op deze schoonheid? Ja; Giorgio waarschijnlijk.
Op zich draagt hij fijn. Net als de kast heeft de de band een uitsparing. Een metalen knoopje aan het uiteinde van de band kun je vastzetten in die uitsparing zodat je de band op zijn plaats kan houden. Heel innovatief, maar als geheel toch misplaatst. Lijkt me qua looks meer voor een duiker geschikt te zijn.
Dus: wie heeft er nog tips voor een geschikte band? Of is deze die ik er nu om heb spot on genoeg? Ik hoor suggesties graag.
Met ook nog 'ns een praktisch schoonmaakkwastje om de kaart netjes te kunnen kuisen.
Overdreven opsmuk? Mwah, niet iedere kopje thee wellicht. Ik ben hier bijzonder in mijn nopjes mee.
Bestaat er nog iets wat door kan overtreffen? O jazeker wel: de Giorgio Galli S2 vermoedelijk. Zie de mooie NA van @LeenV . Prachtig, toch lijkt die nu niet ergens in mijn achterhoofd rond te spoken. Maat wie weet komt die er op een gegeven moment toch nog wel: ik hanteer zeer flexibele principes op dat vlak. Ik blijf nu nog even hangen bij deze S1 38 als jullie het niet erg vinden.
Dank voor het lezen.