NA: De perfecte IWC Mark?

Sinds de hele horloge reis ongeveer een 2,5 jaar geleden begonnen is, bleef ik toch maar op zoek naar die ‘perfecte’ daily watch. Ondertussen zijn er een aantal gekomen en ook weer gegaan, maar de pilot watches bleven steeds maar terugkomen als favoriete optie.

Zo was toevallig(?) het eerste horloge dat ik gekocht heb sinds de interesse begon een AVI-8 Eagle Squadron Bronze. Een 39mm pilot watch die duidelijk geïnspireerd was door de IWC Mark series uit de jaren 50. Die heb ik enkele maanden elke dag gedragen tot ik de bronzen case elke dag een klein beetje beu was.

Vervolgens ging het budget wat omhoog, dit kennen we volgens mij allemaal wel wat, en kwam er een Longines Spirit 40mm bij. Dit was het perfecte horloge, nu had ik 'm toch wel gevonden zeker?

Na een tijdje bleek dit toch niet het geval te zijn… Wat teveel gepolijste stukken er op, die groene lume die overdag altijd wel wat zichtbaar was en de (relatieve) dikke kast, het was het toch nét niet. Welke pilot watch kwam er in de plaats, een IWC natuurlijk.

Deze Mark XVIII op leer was de ultieme pilot watch met zijn sterke contrast en volledige brushed case. Heb ik dan ook een 6 maanden bijna elke dag gedragen tot er een IWC Spitfire Chronograph bijkwam. Die nam opeens de Mark XVIII zijn plaats in als ‘big and bulky’ pilot watch. Hierdoor besefte ik dat de Mark XVIII toch wat groot was voor het type horloge dat ik eigenlijk zocht.

Wat is er dan nog van IWC? Want het moest echt wel een IWC zijn, daar was ik al zeker van. Je hebt natuurlijk de 39mm Spitfire, maar die heeft ook de faux patina lume zoals op mijn chrono en twee keer dezelfde layout was me wat teveel.

Er is de Pilot’s Watch 36mm, maar na het passen vond ik die dan net weer wat aan de te kleine kant.

Vervolgens bracht IWC de Mark XX uit, nog steeds 40mm maar met een kortere lug to lug. Gepast in de boutique maar helaas was dit toch nog steeds niet wat ik zocht. Ook niet gezien er terug meer polished stukken opzaten.

En daar was hij dan, hier op horlogeforum in het blauwe gedeelte: De IWC Mark XV.

Een 38mm fully brushed case met een korte lug to lug van 47mm en 9mm dik, voor mij de perfecte afmetingen. Laat er nu ook eens bijkomen dat deze nog de oude stijl wijzers heeft (de cirkel is rond sinds de AVI-8) en de beslissing was gemaakt.

Na een fijne een gezellig afspraak met @TijdLeert was de Mark XV met mij mee naar huis. Hij gaf me verder ook nog de originele catalogus mee waar het model in stond. Echt een aanrader om met Erik zaken te doen!

Ondertussen al op verschillende bandjes gegooid en ook de gen 2 stalen band na lang zoeken kunnen bemachtigen. Deze draagt ook super comfortabel en geeft het horloge wat meer wrist presence.

Is dit dan het pérfecte horloge? Only time will tell, maar momenteel heb ik het gevoel dat deze echt voor een heel erg lange tijd gaat blijven!

Bedankt voor het lezen en alle vragen zijn welkom.

155 likes

Dit is idd de mooiste, gefeliciteerd!

1 like

Mooie foto’s man! Geniet ervan

1 like

Maak jij foto’s voor magazines of zo? Mijn god, wat een plaatjes! Gefeliciteerd, inderdaad een vrije IWC :slight_smile:

1 like

Top! :+1:

1 like

Heel mooi !

1 like

Mooie iwc en toffe composities :ok_hand:

1 like

Wat een prettige foto’s, echt heel mooi! En een tof NA verhaal ook, leuk om de reis zo te volgen. Dat is zeker herkenbaar, zo’n ontwikkeling naar je ‘perfecte’ horloge toe. Gefeliciteerd met de NA, veel draagplezier ervan gewenst.

1 like

Jaaa, ik bewandel volgens mij een beetje hetzelfde pad. Mark XVIII = te groot. Ontdekte specs van XV, lijkt idd de juiste, alleen nog niet de kans gehad om hem te passen. Komt vast nog.

Well done, gefeliciteerd & enjoy! :facepunch:t2:

1 like

Gaaf ding zeg!!!

2 likes

Geen IWC fan maar deze kan mij wel bekoren! Erg mooi model! Goeie keuze. Maar ook complimenten voor de foto’s en de compositie daarvan.

Wat je zegt, mooi formaat lekker dun, strakke wijzerplaat. Geniet er van.

1 like

Bedankt voor het compliment! Helaas is het gewoon een hobby momenteel :grin:

Altijd welkom om die van mij eens te passen op een bijeenkomst!

1 like

Dit dus, niet die Spitfire-apparaten…

1 like

Een beaury :star_struck:

1 like

Van harte gefeliciteerd!
Ben het volledig met je eens. Diameter en lug 2 lug zijn bij de Mark XV heel mooi in verhouding.
Snap heel goed dat je voor deze IWC gekozen hebt.
Geniet ervan!

1 like

Mooie aanwinst en goed beschreven :+1:

1 like

Mooie foto’s en het perfecte horloge voor als je weer achter de stuurknuppel kruipt.

1 like

Erg mooi, van harte :+1::+1:

1 like

Echt mooi, geniet ervan!!

1 like