Obligaat muziekje:
Een tijdje geleden opende ik alhier een topic, op zoek naar een toolwatch, bij voorkeur rond de 600€.
Daar kwamen hartstikke toffe reacties op, en op één van de genoemde modellen heb ik een oog laten vallen. Die komt alleen later, waarschijnlijk volgend jaar.
Dus een toolwatch hoor ik je denken, de eerste associatie met toolwatch is natuurlijk Junghans.
Naah, niet echt. Want deze NA had ik eigenlijk al iets eerder gespot. Nu heb ik al heel lang een zwak voor Bauhaus en de “Duitse” filosofie van ontwerpen. Simpel en doeltreffende ontwerpen over het algemeen (denk aan Dieter Rams voor Braun), geen tierelantijnen. En voor mij vallen de modellen van Junghans, ontworpen door Max Bill, ook onder.
En toen er hier in het blauw deze voorbijkwam, kon ik niet anders dan toehappen.
Heb contact opgenomen met @AlexisB, en een paar dagen later onderweg naar België om het horloge te bekijken en te kopen. Afgesproken bij een café en lekker gepraat over horloges. Een prachtig exemplaar uit 2020, dat er nog heel gaaf uitziet en kan er niet blijer mee zijn. Dit design klopt gewoon naar mijn smaak, en zou niet weten wat ik er aan zou veranderen. Understated maar wel duidelijk leesbaar. Wellicht dat No Date nog iets strakker zou zijn, maar de datum stoort mijn allerzins niet.
Wellicht dat ik ter zijner tijd wel het bandje ga vervangen door een wat meer gangbaar lederen bandje, alhoewel de NATO zeker tof staat. Maar in mijn hoofd associeer ik NATO met tool/fieldwatches, en niet met een meer dressy ontworpen horloge.
Het horloge is slechts 34mm groot, perfect voor mijn ieniemienie polsjes, en vind ik zelf ook wat beter staan bij dresshorloges.
Wil er eigenlijk nog wel achterkomen welk uurwerk erin zit, Junghans heeft het een eigen naam gegeven (J800.1), maar het kan een Selitta SW200 of een ETA 2824-2 uurwerk zijn. Binnenkort eens open maken en kijken wat eronder zit.
Hoedanook ga hier veel plezier aan beleven schat ik zo in.
Het gaat wel mijn voorlopig laatste dresswatch worden denk ik, de SOTC is op dit moment wel heel erg dresswatch georiënteerd. Maar dat komt ter zijner tijd wel weer denk ik.