NA: Deutsches Architectenuhr: Junghans Max Bill

Inmiddels ruim een week in mijn bezit: Junghans Max Bill,(automatic)

Overgenomen van @DontEatYellowSnow in een ‘Blitz Deal’, waarvoor Vielen Dank!

Wat mij betreft toch een icoon in de horlogewereld, dat eigenlijk geen verdere introductie behoeft. Aber jawohl! Jedoch etwas über meiner Neuanfassung.

De 38 mm, tot de rand toe gevuld met de ietwat gebolde witte plaat, doet het verrassend goed om mijn niet al te grote pols. Draagt minder groot dan ik had verwacht.

En dat is prettig, want dit horloge is niet gemaakt om op te vallen. Althans, het wil niet patserig zijn. Overigens lijkt dit horloge vooral vrouwen op te vallen. Zelfs mijn eigen lief - geenszins enthousiast over mijn nieuwe hobby - vond deze oprecht mooi. De drager van deze Junghans heeft daar weinig problemen mee.

‘Aber in die Einfachheit liegt die Kraft’, zoals onze Oosterburen zouden zeggen. Volledig in de lijn van de Bauhaus Schule, straalt de Max Bill eenvoud, functionaliteit en efficiëntie uit. Strakke lijnen en duidelijke cijfers maken het ‘ganz Einfach’ om de tijd af te lezen. Over de karakteristieke ‘4’ is al meer dan genoeg geschreven.

De bolling aan de rand van de plaat geeft een mooi onderscheid tussen de uren- en minutenindices. De seconden- en minutenwijzers volgen de kromming. Het glaasje, wat dezelfde lijn aanhoudt, versterkt dat beeld en geeft het horloge diepte.

Het wit van de wijzerplaat (‘dial’ klinkt nergens naar bij zo’n Duits horloge’) heeft een vleugje metallic en de heel licht groene lume pips bij de 3,6,9 en 12 en op de wijzers zijn net voldoende zichtbaar om het beeld wat te ‘breken’.

Geen van deze elementen van unser Freunde aus der Schramberger Uhrenfabrik valt op, maar alles bij elkaar maakt het naar mijn mening in prachtig, stijlvol horloge, dat met zijn 10 mm dikte (mede door het bolle glas) ook nog eens als gegoten draagt onder een willekeurig overhemd.

Of de beloofde 38 uur gangreserve er in zit, betwijfel ik enigszins. Heb het nog niet goed bekeken, maar omdat datum en dag toch niet goedgezet hoeven te worden, is stilvallen ook geen enkel probleem.

Zusammenfassend: Tolle Uhr!

49 likes

Dat blijft een prachtig model! Gefeliciteerd!

1 like

Heel mooi, veel plezier!!!

De Duitsers zeggen volgens mij …in der Einfachheit…”.

2 likes

liegt die Schönheit :nerd_face:

2 likes

Geen idee. Google Transliert😆

1 like

Mooi horloge echt een klassieker. Jammer dat het niet bij mij past, anders had ik het wel geweten.
Veel plezier ervan.

1 like

Begrijpelijk. Ik draag 'm ook alleen als ik een overhemd draag. Dat is dan ook het gros van de week. Gelukkig was het ook niet helemaal de stijl van de vorige eigenaar👌

1 like

Mocht iemand overigens de bijpassende Milano mesh in goede staat doelloos thuis hebben liggen, dan houd ik me graag aanbevolen.

Iconische 4 prachtig. Lekker van genieten.

1 like

Wirklich ein super geiles Uhr, gratuliere!

Danke sehr

Mijn beste,

Ingetogen schoonheid voor om de pols!!
Proficiat dan ook met deze zéér geslaagde aanwinst!!
Ik wens je er vele mooie momenten mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Gefeliciteerd met deze prachtige minimalist.
Dit is echt een horloge dat populair zou moeten zijn bij architecten, interieurdesigners, dat slag beroepen.
Supermooi !

1 like

Dank.

1 like

Mooi horloge hoor!

1 like

Helemaal mee eens.

Om nog maar een gevleugde Duitse uitdrukking erbij te halen: “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”. Junghans laat zien dat er geen tierelantijntjes nodig zijn om een horloge mooi te maken.

Junghans heeft, na de weg in de jaren '80 en '90 kwijt geweest te zijn, zichzelf weer gevonden in deze stijl die tijdloos en functioneel is.

Cheers,
Lowieke.

2 likes

Blij dat je er blij mee bent! Staat je top :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge.

1 like

1 van mijn eerste aankopen toen ik lid werd van HF. Een klassieker! Veel plezier ermee.

1 like

Kom, kom. Adidas trainingsbroek, Puma t-shirtje en Yoshiokubo gympies en je kunt hem prima hebben. Da’s Duits genoeg. Het uiterlijk en de tongval heb je al. :wink:

@Tinuske erg geslaagd model, veel draagplezier!

3 likes