NA: Dringend advies gevraagd..... Junghans content.

In het kader van de ultieme besluiteloosheid heb ik dringend hulp nodig bij de horlogekeuze. Ik ga zometeen naar mijn koffiezetter lopen en vroeg me af welk horloge jullie vinden dat ik daarbij aan zou moe… eh, nee, sorry, da’s natuurlijk gelul: Dit is geen adviestopic, het is gewoon een ordinaire NA. :rofl:

De buit is namelijk binnen. Voor diegenen die het een beetje volgen zou het inmiddels bekend kunnen zijn dat ik vaak horloges draag die een kleine seconde hebben, en ook een redelijk stelletje Duitse horloges heb: Nomos, Archimede, Stowa en Mühle zijn de merken die ik tot nu toe verzameld heb, en laten we ook de vintage Aristocrat van opa niet vergeten.

Er waren echter nog drie merken waar ik intens naar heb zitten loeren, maar waarvan ik de trekker nog nooit heb over gehaald. Sinn, omdat het het allemaal net niet voor me is qua kleurstelling, Damasko omdat dat wel heel erg tool-achtig wordt en Junghans omdat ze veelal maar 30m WR doen.

De Form A was zo op het oog een uitkomst, toen die geïntroduceerd werd: Saffier, 50m WR, mooie subtiele kleuraccentjes. Het zijn voorwaar prachtige horloges, ware het niet dat mijn partner en ik toch altijd vonden dat ze wat saai waren, zeker in vergelijk met mijn Nomos. Dus liet ik gedachten aan Junghans varen.

Toen ik vorige week zag dat Seriouswatches ook met Junghans was begonnen viel mijn oog echter op de Meister Driver Handaufzug horloges in hun digitale vitrine. Zij maken altijd korte filmpjes bij natuurlijk licht waarop je goed kunt zien wat het horloge in z’n mars heeft, en ik was direct onder de indruk van een horloge wat voor geen meter bij mij past:

Om een lang verhaal kort te maken heb ik na enig overleg de trekker maar eens over gehaald. Dit topic is het resultaat van die actie: De postbode is langs geweest.

Seriouswatches maakt er altijd wel een cadeautje van, dat doen ze heel erg aardig. Eenmaal uitgepakt trof ik dit aan onder de bedankbrief:

Ontdaan van lint en omdoos blijkt dat Junghans spullen levert in een mooie no-nonsense doos.

Ook van binnen aardig afgewerkt, en het horloge wordt nog eens extra op de plaats gehouden door een laag schuim. Daar houden wij wel van:

En daar is ie dan. De Junghans Meister Driver handaufzug. Door @HanDavinci, en ik kan dit niet genoeg benadrukken, tot “lelijkste Junghans ooit” uitgeroepen:

Merk op dat de zilver-achtige neigingen van die ring al duidelijk zijn in de doos, en dat de band eigenlijk bijna achter de wijzerplaat aan het horloge bevestigd is. Die overhang geeft de illusie dat de band met de kast mee loopt, maar het is toch echt een doodsimpel recht lederen bandje:

Eénmaal uit de doos zien we een prachtige wijzerplaat. De concave kleine seconde breekt het beige oppervlak op een aardige manier terwijl de grijs-witte rand er omheen metallic-zilver achtig is in bepaald licht, met grote speelse cijfers en tot slot een simpele railroad-track er omheen voor de minuten ademt het z’n naam: het is echt een horloge wat me aan autorijden doet denken.

Wat mij ook erg goed bevalt is dat de minuten- en urenwijzer allebei exact de juiste lengte hebben. De één stipt de buitenste track aan, de ander draait vlak tegen de grijze rand z’n rondjes.

De wijzers blinken uit in simpele elegantie met hun licht gebogen zijkant en lume. Zij zijn overigens licht gematteerd gun-metal, wat ik een interessante keuze vind:

Het uurwerk is gewoon leuk. Ik had namelijk nog geen moderne handwinder. Ze hebben er voor gekozen om en J815.1 in te bouwen, oftewel een Peseux 7001 handwinder met een 3hz frequentie. Deze uurwerkjes zijn maar 2,8mm dik.

Met geblauwde schroeven en cotes de Geneve op de platen valt er genoeg te zien. Ik ben blij met deze aanwinst en de er bij horende zichtbodem.

Dankzij de Peseux is het horloge gewoon reteplat te houden. Dat zie je aan deze Junghans goed af, want het hele horloge is maar 7,7mm dik. De kroon is gesigneerd, de lugs sierlijk en gebogen en het plexiglas convex. Dat geeft een elegant zijaanzicht:

De maat is voor een all-dial erg prettig. Met 37,7mm is hij iets groter dan de Nomos Ahoi, maar de bezel is ietsjes dikker waardoor hij ongeveer gelijk oogt op de pols. Al met al is het gewoon een meer dan charmant ontwerp. Buiten dat is het een zeer comfortabel horloge om te dragen.

Ik ben blij met m’n zesde Duitser. Ondanks de magere 30m WR blijft gebold plexi sexy, en vind ik het uurwerk en het unieke ontwerp zeker de moeite waard.

Tot slot nog iets over Seriouswatches: Ze zijn altijd vlot, maken er een leuk pakketje van, ook als je een goedkoper horloge van ze koopt zoals destijds de Ventus Caspian die ik van ze bestelde. Ik vind het daar zeer prettig winkelen en beveel ze van harte aan als je iets van een merk zoekt wat zij verkopen.

98 likes

Mooie aanwinst gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

Ik vind hem cool, op de wijzers na. En mijns inziens zou hij erg profiteren van een donkerdere band. Hoe dan ook: veel plezier ermee!

1 like

Hey je vroeg wat we ervan vonden. Toen wist ik nog niet dat je hem wilde kopen, misschien had ik dan wel anders gereageerd.

Edit: we weten allebei dat dit niet waar is.

10 likes

Gaaf horloge, staat vast prachtig bij je hoofddeksel!

4 likes

Ik vind het echt een beauty, top keuze!

1 like

Chill Winston! Je hoeft 'm niet mooi te vinden, daar wordt mijn beleving geen reet anders van.

Ik dacht dat wij het stadium dat we beleefd tegen elkaar moesten zijn achter ons hadden gelaten, toch? :slight_smile: En ik dacht dat wij wisten dat onze smaak in horloges maar zeer zijdelings overlap heeft. :slight_smile:

4 likes

Leuke nieuwe aanwinst, zou wel een ander bandje erop doen oftewel iets minder vleeskleur.

1 like

Heel fraai. :+1: Leuk geschreven ook, :+1:

1 like

Ik heb twee dingen geconstateerd. Ten eerste staat deze kleur band mooier om de pols van mijn partner. Zij heeft dan ook een ander teint huid.

Ten tweede vind zij het een retegeil horloge, dus ik vrees dat zij hem wel eens minstens zo vaak gaat dragen als ik. :slight_smile:

Maar die donkerder band… Ik denk dat ik op zoek ga naar een passende grijzen cordovan, ik denk dat jullie namelijk gelijk hebben op mijn huid. Of ik moet in Spanje gaan wonen. :+1:

1 like

My thought exacltly!

1 like

Een prachtig horloge. Veel succes met je nieuwe aanwinst.

1 like

complimenten voor de foto’s, zijn mooier dan het horloge. Maar toch heel veel plezier ermee.

2 likes

Een bijzonder horloge. Ik moet aan een ei of een omelet denken. Ik geloof niet dat ik van meerkleurige wijzerplaten ben.

1 like

giphy
Ik merk dat het een enigszins polariserend ontwerp is. Het is geen allemansvriend. Maar bedankt! Ik doe m’n best. :slight_smile:

2 likes

Ik vind hem mooi! Heel veel plezier ermee!

1 like

Dat is toch ook net leuk, dat niet iedereen het mooi vindt.
Grappig dat je dat zelf ook gemerkt had, maar ik denk ook dat een vrouw het prima kan dragen.

Geniet ervan! :+1:

Ach, zolang bepaalde lieden niet te pas en te onpas melden dat ze bepaalde stijlelementen van jouw horloge associëren met Schlaschlik-saus van de Aldi, zit je goed.

2 likes

Een mooie aanwinst
Vind die wel een pracht Műhle.

1 like

Leuk ding hoor.

1 like