Met de aanschaf van een Seiko Speedtimer Prospex begon ik me af te vragen: heeft Citizen eigenlijk een soortgelijk model?
Tijdens wat online struinen kwam ik uit bij battle video’s: Seiko Speedtimer Prospex vs Citizen Promaster Sky.
De één leunt op de autosport, de ander op de luchtvaart allebei draaien ze dus om snelheid.
Als fan van zowel Seiko als Citizen zat ik er meteen helemaal in. Mooi om te zien dat deze twee Japanse merken elkaar flink uitdagen. Ze hebben duidelijk hun eigen identiteit, maar in sommige modellijnen lijken ze veel op elkaar.
Omdat ik al wat Promasters heb en weet dat die niet teleurstellen, was het snel beslist: gewoon op de bestelknop gedrukt.
Na de unboxing mijn indruk:
De Citizen Promaster Sky is een geslaagde horloge. Met 40 mm zit hij net zo prettig om de pols als de Speedtimer van 39 mm. Of hij nou 100 of 200 meter waterdicht is, vind ik persoonlijk minder spannend, ik duik toch niet zo diep maar Citizen pakt daar wel de voorsprong. Net als met de gangreserve: 9 maanden tegenover Seiko’s 6 maanden.
Seiko scoort dan weer met een rustiger wijzerplaat, wat prettig oogt, en de batterij-indicator is wat mij betreft een echte pluspunt bij een Solar uurwerk.
Kortom: beide blijven uitstekend presteren.
Voor mij is de Seiko Speedtimer de winnaar
Maar ik ben benieuwd: wie wint er voor jou?
Het zijn beide niet mijn type horloges…
Hoewel ik een voorkeur heb voor Citizen, zou mijn keuze toch op de Seiko vallen, puur voor de rustigere wijzerplaat.
Het antwoord daar op is vaak ja. Als seiko iets doet dan doet citizen het vervolgens na. Maar het moge duidelijk zijn, Seiko is wel (bijna) altijd de kar trekker.